Inapoi la Cautare

RAPORT din /2011


privind ajutoarele de stat acordate în România în perioada 2007-2009


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 14.08.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Doriti o forma actualizata , la zi (14.08.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    CAP. 1


    1.1. CONSIDERAŢII GENERALE

    Politica de concurenţă are un rol vital în a face ca pieţele să funcţioneze mai bine în beneficiul agenţilor economici şi al consumatorilor.

    În cadrul acesteia, politica în domeniul ajutoarelor de stat este o parte integrantă, ajutoarele de stat reprezentând măsuri selective de sprijin financiar public acordate unor întreprinderi, zone sau activităţi în vederea atingerii unor obiective de interes general, cum ar fi protecţia mediului, dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii, dezvoltarea zonelor defavorizate şi, respectiv, salvarea sau restructurarea unor agenţi economici strategici. Chiar dacă sprijinul acordat întreprinderilor de către autorităţi este un interes public major, acesta poate denatura mediul concurenţial normal.

    De aceea, este necesară elaborarea şi aplicarea cu stricteţe a regulilor cu privire la modalităţile în care autorităţile pot interveni pe piaţă prin acordarea de ajutoare de stat. Ajutorul de stat poate fi compatibil dacă urmăreşte obiective de interes comun clar definite, având efecte benefice generale asupra dezvoltării economice, şi nu afectează comerţul cu statele membre ale Uniunii Europene.

    Comisia Europeană încurajează statele membre să acorde prioritate acţiunii de consolidare a competitivităţii economiei lor, precum şi de consolidare a coeziunii sociale şi regionale.

    Reforma ajutoarelor de stat, întreprinsă de Comisie în ultimii ani, vizează redirecţionarea ajutoarelor către obiectivele stabilite în Strategia de la Lisabona, precum cercetarea, dezvoltarea şi inovarea, măsuri de capital de risc, formare profesională, energii regenerabile şi alte măsuri de protecţie a mediului. Reglementările comunitare impun părţilor interesate să verifice dacă ajutorul de stat reprezintă un instrument politic adecvat pentru atingerea obiectivelor de interes comun. Controlul ajutoarelor de stat contribuie astfel, la evitarea utilizării neraţionale a resurselor publice, pentru care, în final, cetăţenii sunt cei care trebuie să plătească.

    Pentru Consiliul Concurenţei, anul 2007 (primul an al aderării), a marcat exercitarea unui nou rol, acela de "autoritate naţională de contact" în problematica ajutorului de stat, asigurând interfaţa între Comisia Europeană, pe de o parte, şi autorităţile naţionale iniţiatoare şi furnizoare de ajutor de stat, pe de altă parte.

    Astfel, aderarea României la Uniunea Europeană a condus la modificarea competenţei de autorizare a ajutoarelor, competenţă ce a fost transferată către Comisia Europeană. De la data aderării, reglementările comunitare în materie de ajutor de stat au devenit direct aplicabile în România, iar acordarea oricărui ajutor de stat trebuie să fie, ca regulă, precedată de obţinerea unei decizii de autorizare din partea Comisiei Europene. Aceasta implică o responsabilitate sporită pentru România, care va trebui să fundamenteze corespunzător, din punct de vedere juridic şi economic, orice intenţie de acordare a unui ajutor de stat.

    În fapt, în materie de ajutor de stat, prin prevederile O.U.G. nr. 117/2006, au fost reglementate procedurile naţionale, în vederea aplicării art. 87-89 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene*1) şi a legislaţiei secundare adoptate în baza acestuia, direct şi imediat aplicabile după 1 ianuarie 2007.

_________

    *1) În prezent art. 107-109 din Tratatul privind funcţionarea Comunităţii Europene

    Ajutoarele de stat reprezintă o pârghie esenţială pentru guvernanţi. Astfel, măsurile de sprijin luate de către guvernele statelor membre pot remedia eşecurile pieţei, pot promova investiţiile, pot crea locuri noi de muncă şi proteja mediul sau, mai nou, pot preveni colapsul sistemului bancar.

    Urmare a reformelor iniţiate în domeniul ajutorului de stat, mult mai puţine măsuri de ajutor de stat au fost necesare a se notifica la Comisia Europeană, cele mai multe beneficiind de exceptare conform regulamentului Comisiei Europene*2).
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.