Inapoi la Cautare

PROGRAM din /2005


"MAREA ALIANŢĂ ROMÂNĂ ANTIDROG" (MARA)


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 20.10.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (20.10.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Programul MARA are drept scop constituirea şi implementarea SISTEMULUI NAŢIONAL INTEGRAT DE PREVENIRE ŞI COMBATERE A TRAFICULUI ŞI CONSUMULUI ILICIT DE DROGURI.

    I. SITUAŢIA EXISTENTĂ

    I.1. Prevenirea consumului ilicit de droguri

    Una dintre principalele probleme actuale ale societăţii româneşti o constituie creşterea nivelului cererii de droguri în rândul populaţiei şi, îndeosebi, în rândul tinerei generaţii. Îngrijorător este faptul că, deşi fenomenul este în continuă creştere, la nivelul instituţiilor abilitate ale statului nu se găsesc, încă, suficiente resurse pentru adoptarea de măsuri corespunzătoare, concretizate în identificarea şi aplicarea de mijloace şi modalităţi de prevenire eficiente.

    Astfel, dacă prin prevederile legii sunt implicate în reducerea cererii instituţii precum Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Justiţiei, faptic, structurile existente ce au sarcini concrete în domeniul prevenirii consumului ilicit de droguri sunt extrem de limitate sub raportul resurselor umane şi materiale alocate.

    Estimarea cheltuielilor aferente acţiunilor întreprinse în domeniul drogurilor reprezintă un indicator important pentru evaluarea eforturilor şi angajamentelor fiecărui guvern implicat în rezolvarea acestei probleme. În general, la nivel mondial, cea mai mare parte din "bugetul drogurilor" acoperă cheltuielile destinate înlăturării consecinţelor consumului de droguri.

    Astfel, în Europa, media costurilor publice pentru asigurarea nevoii de tratament a unui consumator de droguri, după datele Centrului European de Monitorizare a Drogurilor şi Dependenţei de Droguri, este de 2011 EURO pe an, iar în unele state, această sumă este cu mult depăşită (Suedia - 6058 EURO, Belgia - 3470 EURO, Olanda - 2996 EURO, Germania - 2509 EURO).

    Raportate la Produsul Intern Brut al Statelor Membre ale Uniunii Europene, aceste cheltuieli reprezintă în medie 0,05%, ceea ce reflectă o implicare importantă a statului în cheltuielile aferente politicilor sociale în acest domeniu (în unele state proporţia este cu mult mai mare: Belgia - 0,13%, Germania - 0,10%, Elveţia - 0,9%).

    În România, sumele bugetare alocate în acest domeniu sunt extrem de reduse, costul mediu pentru pacientul tratat, pe an, fiind de numai 77 EURO, iar reprezentarea cheltuielilor publice aferente domeniului drogurilor, raportată la Produsul Intern Brut, este irelevantă.

    Insuficienţa fondurilor necesare desfăşurării activităţilor de prevenire a consumului ilicit de droguri a condus, pe de o parte, la imposibilitatea efectuării tratamentelor adecvate pentru toxicomani, iar pe de altă parte, la evidenţierea inexactă a acestora şi, implicit, la subestimarea şi ignorarea dimensiunii şi dinamicii fenomenului drogurilor.

    În ultimii ani, programele de prevenire a consumului de droguri în România au fost desfăşurate, în principal de câteva organizaţii nonguvernamentale, dar datorită faptului că nu au prezentat continuitate, că au fost prea puţin accesibile publicului larg şi nu au fost susţinute de campanii mass-media, nu au avut efectul scontat.

    Existenţa unor mentalităţi diferite în abordarea serviciilor destinate prevenirii, tratamentului şi reabilitării persoanelor consumatoare şi dependente de droguri, incoerenţa, omisiunile şi chiar prevederile contradictorii în reglementările interne ale diferitelor instituţii abilitate în domeniu, în special ale Ministerului Sănătăţii, nerealizarea unui parteneriat real între instituţiile statului şi sectorul neguvernamental, inexistenţa unor instituţii specializate de formare integrată a profesioniştilor, au avut drept consecinţă propunerea şi derularea unor programe de tratament ineficiente.

    În acelaşi timp, inexistenţa unui circuit terapeutic capabil să asigure evaluarea, tratamentul şi reabilitarea consumatorilor şi a dependenţilor de droguri, puţinele centre şi secţii care funcţionează, calitatea scăzută a serviciilor, numărul redus al personalului şi dotările inadecvate, nu au fost în măsură să asigure nevoia de asistenţă medicală în domeniu. În România, conform Ordinului nr. 248/149/2003 al ministrului sănătăţii şi familiei şi preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, pentru aprobarea subprogramelor de sănătate în anul 2003, cu modificările ulterioare, există doar 12 astfel de centre de asistenţă şi tratament, dintre care cele din municipiile Bucureşti şi Iaşi au înregistrat o minimă eficienţă.

    În vederea completării informaţiilor în legătură cu numărul consumatorilor de droguri din România, forurile internaţionale de monitorizare a fenomenului au realizat diverse studii prin intermediul unor structuri ale societăţii civile. Astfel, într-unul dintre acestea, realizat de Banca Mondială şi publicat în 1998 - "HIV.AIDS IN SOUTH EASTERN EUROPE" - se aprecia că numărul consumatorilor de droguri injectabile din România era de 10.000, iar dintr-o evaluare realizată, în anul 2002, de către Comisia Naţională Anti-SIDA şi finanţată de U.N.I.C.E.F., în patru mari oraşe ale ţării, s-a estimat că, numai în Bucureşti, numărul acestora variază între 18.000-40.000. De asemenea potrivit ultimei Estimări Rapide de Situaţie referitor la consumul de heroină în Bucureşti, efectuat de Agenţia Naţională Antidrog în colaborare cu Programul Naţiunilor Unite pentru HIV/SIDA - UNAIDS în trimestrul I/2004, a rezultat un număr de 24.000 utilizatori de heroină, ceea ce reprezintă mai mult de 1% din populaţia Capitalei.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.