(3) Pentru vehiculele feroviare a căror valoare de intrare nu a fost recuperată integral pe calea amortizării, până la data de 31 decembrie 2004, duratele normale de funcţionare rămase, calculate în conformitate cu prevederile pct. III.5 din anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 de către deţinătorul vehiculului feroviar, vor fi comunicate la AFER odată cu cererea de solicitare a prelungirii duratei normale de funcţionare. (4) Pentru vehiculele feroviare care la data evaluării au durata normală de funcţionare expirată, dar care nu au depăşit durata de serviciu, durata de menţinere în funcţiune va fi stabilită de către comisia constituită conform normelor cuprinse în anexa nr. 1, în funcţie de starea tehnică, gradul de utilizare şi condiţiile de exploatare ale vehiculului feroviar respectiv, fără a depăşi însă durata de serviciu. (5) Din categoria vehiculelor feroviare speciale, prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b), fac parte: a) vagoanele din compunerea trenurilor speciale (trenuri guvernamentale, de comandament, de protocol); b) vagoanele din compunerea trenurilor de epocă, puse în circulaţie în scop turistic; c) vagoanele de uz administrativ (vagoane amenajate pentru protecţia muncii, sanitare şi altele similare acestora); d) locomotivele de construcţie specială utilizate pentru tractarea trenurilor turistice sau de agrement, inclusiv locomotivele cu abur, locomotive pentru manevră în unităţile de tracţiune; e) vehiculele feroviare utilizate la verificarea şi măsurarea caracteristicilor tehnice ale infrastructurii feroviare şi ale materialului rulant (vagoane-laborator, automotoare pentru diagnoza liniilor de cale ferată, drezine-pantograf); f) alte vehicule feroviare, cu caracteristici tehnice şi utilizări speciale. (6) Evaluarea stării tehnice a vehiculelor feroviare, inclusiv cele speciale, în vederea menţinerii în funcţiune după depăşirea duratei normale de funcţionare, în continuare se face cu ridicarea vehiculului de pe osii/boghiuri, în cadrul unei reparaţii planificate, la un operator economic autorizat pentru repararea vehiculelor feroviare cu ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri. Operatorul economic autorizat trebuie să dispună de dotările necesare evaluării stării tehnice a vehiculului feroviar respectiv (vinciuri, canale de vizitare, platforme, standuri şi dispozitive de verificări şi încercări etc.) şi documentaţia tehnică de reparaţie, avizată conform reglementărilor în vigoare. (7) Pentru vehiculele feroviare a căror durată normală de funcţionare expiră în intervalul dintre două reparaţii planificate succesive cu ridicarea de pe osii/boghiuri, stabilirea duratei de menţinere în funcţiune se poate face în condiţiile unei evaluări cu ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri, la un operator economic autorizat, cu intervalul de timp până la prima reparaţie planificată scadentă.
ART. 4 (1) Vehiculele feroviare care au depăşit durata de serviciu prevăzută în
Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008 sau durata de serviciu stabilită de către proiectant/constructor pentru vehiculele care nu sunt cuprinse în
Ordinul ministrului transporturilor nr. 364/2008 vor fi modernizate în vederea solicitării acordării unei noi durate normale de funcţionare. (2) Pentru vehiculele feroviare care au depăşit durata de serviciu şi pentru care deţinătorul a decis modernizarea, comisia care evaluează starea tehnică va stabili o nouă durată normală de funcţionare, în conformitate cu prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004, pe care o va înscrie în raportul tehnic de evaluare a stării tehnice. (3) Durata normală de funcţionare a vehiculelor feroviare care au fost modernizate anterior datei intrării în vigoare a prezentului ordin va fi stabilită de deţinătorul vehiculului feroviar în funcţie de intervalul de timp în care s-au amortizat cheltuielile aferente modernizării şi trebuie să se încadreze în limitele prevăzute în
Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, luându'adse în considerare anul modernizării.