Inapoi la Cautare

ORD DE URGENŢĂ 45 /2017


pentru suspendarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 07.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (07.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Având în vedere că prin aplicarea Legii nr. 217/2016
 privind diminuarea risipei alimentare ar trebui creat un cadru legislativ care să determine înfiinţarea unui sistem sustenabil şi funcţional, prin care se reduce procentul alimentelor care riscă să ajungă deşeuri, toate acestea conducând la implementarea unor practici de dezvoltare durabilă conform principiilor economiei circulare,

    o serie de măsuri prevăzute în lege sunt lipsite de claritate şi previzibilitate şi creează dificultăţi în aplicare, cu atât mai mult cu cât Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale are obligaţia legală de a elabora normele de aplicare ale acestui act normativ. A se vedea în acest sens, utilizarea sintagmelor: „aproape de expirarea datei-limită de consum“ sau „....entităţi, devenite operatori din sectorul agroalimentar“,

    în urma întâlnirilor cu reprezentanţii sectoarelor care se află sub incidenţa prevederilor Legii nr. 217/2016
, în vederea elaborării normelor metodologice, au rezultat o serie de observaţii referitoare la aspecte disfuncţionale ale acesteia. Astfel nu este foarte clar definit cine sunt operatorii economici care trebuie să aplice acest act normativ, fiind o prevedere cu caracter general. Măsurile prevăzute ca fiind o ierarhie a diminuării risipei de alimente nu sunt armonizate cu realitatea din România şi nu au un caracter imperativ clar. Data-limită de consum este un termen relativ care poate varia foarte mult în funcţie de specificul fiecărui produs. Prevederile referitoare la vânzarea produselor cu 3% plus TVA din preţul de achiziţie poate crea o reţea paralelă de comercializare a produselor agroalimentare care au fost supuse prevederilor referitoare la reducerea risipei de alimente. În prezent se află în dezbatere parlamentară Codul economic care ar trebui să fie armonizat cu aceste prevederi referitoare la comercializarea produselor cu 3% plus TVA din preţul de achiziţie sau de producţie. În actul normativ nu sunt prevederi exprese referitoare la autorităţile care efectuează constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor. În cadrul discuţiilor avute pe marginea legii şi a propunerii de norme metodologice au fost consultaţi reprezentanţi ai formelor asociative din următoarele sectoare: producţie primară, procesare, comerţ şi ONG-uri care activează în acest sector, aceştia nu au putut susţine crearea mecanismelor propuse prin norme motivând lipsa resurselor financiare de implementare a acestora. Autoritatea publică nu îşi poate asuma alocarea acestor cheltuieli deoarece acestea nu au fost prevăzute în bugetul de stat pentru anul în curs,

    Legea nr. 217/2016
 stabileşte ca destinatari ai normei pe operatorii economici din sectorul agroalimentar, însă aceştia nu sunt definiţi nicăieri în cuprinsul legii. Mai mult, art. 2 alin. (2) lit. c)
 prevede transferul alimentelor către „entităţi, devenite operatori din sectorul agroalimentar ca urmare a înregistrării la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA“, fără ca această procedură să fie reglementată în legislaţia specifică. În lipsa reglementării la nivel de lege a unor elemente cu caracter imperativ, aceste obligaţii nu pot fi stipulate nici în normele de aplicare a legii fără a se încălca principiul ierarhiei actelor normative,

    sintagma, prevăzută la art. 4 alin. (1)
, „încălcarea uneia din prevederile art. 2“ este imprecisă, vagă şi lipsită de claritate, determinând confuzie atât pentru destinatarul normei, cât şi pentru reprezentanţii împuterniciţi ai autorităţilor cu atribuţii de control în domeniul agroalimentar ce au atribuţia de a constata contravenţiile şi de a aplica sancţiunile, cu atât mai mult cu cât la art. 2 nu este reglementată în sarcina destinatarului o acţiune determinată, ci obligaţia de a adopta doar anumite măsuri. Această dispoziţie este imprecisă sub aspectul aplicării ei inclusiv cu privire la caracterul obligatoriu al îndeplinirii cumulative a tuturor măsurilor prevăzute la art. 2 alin. (2)
 sau a uneia/unora din acestea,

    prin aceste formulări care nu sunt proprii unui act normativ, neputându-se identifica scopul şi raţiunea acului normativ şi nici conduita pe care trebuie să o urmeze destinatarii unor astfel de norme, considerăm că actul normativ aduce atingere principiilor constituţionale ale previzibilităţii şi clarităţii normelor,

    prevederile art. 3 alin. (4)
, potrivit cărora asociaţiile şi fundaţiile pot comercializa alimente aflate aproape de expirarea datei-limită de consum, creează premisele ca produsele alimentare destinate consumului uman să ajungă la destinatarul final şi, implicit, să fie consumate într-o stare de degradare improprie consumului astfel încât să producă consecinţe extrem de negative pentru sănătatea omului,

    prevederile art. 3 alin. (1)
 şi (2) din lege
 creează discriminare între entităţile care, în condiţiile legii, pot desfăşura activităţi economice. Astfel, conform dispoziţiilor alin. (1)
, operatorilor din sectorul agroalimentar prevăzuţi la art. 2 alin. (2) lit. c)
 le este interzisă comercializarea în orice mod a alimentelor către alţi operatori din sectorul agroalimentar sau direct consumatorului final, în timp ce, conform dispoziţiilor alin. (2)
, asociaţiile şi fundaţiile care funcţionează în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000
 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005
, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi întreprinderile sociale care funcţionează în baza Legii nr. 219/2015
 privind economia socială, cu modificările ulterioare, pot comercializa alimente aflate aproape de expirarea datei-limită de consum,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.