Luând în considerare avansarea anului şcolar 2020-2021, în condiţiile în care dispoziţiile legale imperative stabilite de
art. 45 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, obligă străinii bursieri ai instituţiilor de învăţământ universitar de stat, acreditate ori autorizate provizoriu potrivit legii, cursuri cu frecvenţă, solicitanţi ai vizei de lungă şedere pentru studii, să prezinte dovada mijloacelor de întreţinere, în cuantum de cel puţin salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, lunar, pentru întreaga perioadă înscrisă în viză, şi dovada achitării taxei de studii pentru cel puţin un an de studii, sub sancţiunea respingerii vizei de intrare în România, fapt care blochează participarea la activitatea şcolară pentru anul şcolar 2020-2021, prin imposibilitatea intrării în România a străinilor bursieri ai instituţiilor de învăţământ universitar de stat, în pofida faptului că aceştia au obţinut, în scopul desfăşurării studiilor, burse acordate de instituţii de învăţământ universitar de stat din România, acreditate ori autorizate provizoriu, contrar obiectivului de transformare a sistemului de educaţie românesc în unul atrăgător nu doar pentru comunităţile academice din România, ci şi pentru cele din întreaga lume, precum şi contrar obiectivului de internaţionalizare a învăţământului superior, pentru creşterea competitivităţii şi compatibilizarea cu universităţile europene, având în vedere că dispoziţiile
art. 58 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, obligă străinii bursieri ai instituţiilor de învăţământ universitar de stat, acreditate ori autorizate provizoriu potrivit legii, cursuri cu frecvenţă, să prezinte dovada mijloacelor de întreţinere, în cuantum de cel puţin salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, la solicitarea prelungirii dreptului de şedere temporară în România, în scopul desfăşurării studiilor, fapt care blochează, de asemenea, participarea la activitatea şcolară pentru anul şcolar 2020-2021 a acestei categorii de străini, în pofida faptului că aceştia au obţinut, în scopul desfăşurării studiilor, burse acordate de instituţii de învăţământ universitar de stat din România, acreditate ori autorizate provizoriu, contrar aceloraşi obiective de transformare a sistemului de educaţie românesc în unul atrăgător nu doar pentru comunităţile academice din România, ci şi pentru cele din întreaga lume şi de internaţionalizare a învăţământului superior, pentru creşterea competitivităţii şi compatibilizarea cu universităţile europene, cunoscând faptul că, în intervalul marcat de pandemia de îmbolnăviri cu virusul SARS-CoV-2, în complementaritate cu măsurile introduse la nivel european, studenţii internaţionali au constituit şi constituie o categorie de cetăţeni străini a căror intrare poate fi permisă în România, fiind consideraţi călători esenţiali, întrucât, potrivit definiţiei date de dispoziţiile
art. 2 lit. n^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a transpunerii dispoziţiilor
Directivei (UE) 2016/801 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru cercetare, studii, formare profesională, servicii de voluntariat, programe de schimb de elevi sau proiecte educaţionale şi muncă au pair, prin raportare la regimul străinilor pe teritoriul naţional, elevul este definit limitativ ca fiind doar „străinul care a fost acceptat de o unitate de învăţământ preuniversitar de stat sau particulară, acreditată ori autorizată provizoriu potrivit legii, în cadrul unui program de schimb de elevi sau al unui proiect educaţional“, în considerarea dispoziţiilor
art. 45 alin. (2) lit. b) şi ale
art. 58 din acelaşi act normativ, aflate în vigoare în prezent, orice alte categorii de elevi străini nu au posibilitatea de a solicita vize de lungă şedere şi, implicit, prelungirea dreptului de şedere temporară, pentru efectuarea sau continuarea studiilor liceale în România, inclusiv dacă aceştia sunt străini de origine română, bursieri ai statului român sau exoneraţi de plata taxelor de şcolarizare, fiind blocată, în cazul acestora, participarea la activitatea şcolară, în mediul preuniversitar, pentru anul şcolar 2020-2021, prin imposibilitatea intrării în România a oricăror elevi străini, de pildă, de origine română, bursieri ai statului român sau exoneraţi de plata taxelor de şcolarizare, cu excepţia elevilor străini care participă la un program de schimb de elevi sau la un proiect educaţional, întrucât nu există alt instrument legislativ ale cărui prevederi să poată fi puse în aplicare pentru evitarea rapidă a consecinţelor negative legate de imposibilitatea acordării vizelor sau prelungirii şederii în favoarea străinilor bursieri ai instituţiilor de învăţământ universitar de stat, acreditate ori autorizate provizoriu potrivit legii, cursuri cu frecvenţă, şi a elevilor străini de origine română, bursieri ai statului român sau exoneraţi de plata taxelor de şcolarizare, ştiindu-se că finanţarea şcolarizării elevilor străini, bursieri ai statului român sau exoneraţi de la plata taxelor de şcolarizare, a fost inclusă în cifra de şcolarizare şi este prevăzută în bugetul de stat al Ministerului Educaţiei, începând cu anul şcolar 2020-2021, ţinând cont de faptul că, în lipsa unor acorduri bilaterale care să reglementeze cele de mai sus, se impune revizuirea, în cel mai scurt timp, pentru anul şcolar 2020-2021, a prevederilor legale care reglementează regimul vizelor de lungă şedere pentru studii şi prelungirea dreptului de şedere temporară în acest scop, în vederea stabilirii regimului aplicabil străinilor de origine română, bursieri ai statului român sau exoneraţi de plata taxelor de şcolarizare, care doresc să intre în România pentru a urma o formă de învăţământ cu frecvenţă la o instituţie de învăţământ preuniversitar de stat, ciclul liceal, astfel încât aceştia să fie în măsură a obţine vize de intrare în România şi a-şi reglementa şederea în ţara noastră, pentru a nu pierde anul şcolar în curs, în considerarea dispoziţiilor
art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările ulterioare, din care decurge obligaţia Ministerului Afacerilor Externe de a îndeplini funcţia principală de aplicare a Programului de guvernare, inclusiv cu privire la internaţionalizarea învăţământului românesc, luând în considerare atribuţia Ministerului Afacerilor Externe de a susţine şi contribui la protejarea şi promovarea identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase a persoanelor aparţinând minorităţii române, la conservarea patrimoniului cultural şi păstrarea tradiţiilor şi obiceiurilor în rândul românilor de pretutindeni, astfel cum stabileşte
art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările şi completările ulterioare, dat fiind că elevii străini de origine română, bursieri ai statului român sau exoneraţi de plata taxelor de şcolarizare, ale căror cereri de vize de intrare în România sunt refuzate în proporţie de 100% în anul şcolar 2020-2021, indiferent de numărul solicitărilor de acest tip, pentru lipsa cadrului normativ adecvat, sunt obligaţi să urmeze învăţământul liceal în limba statului de reşedinţă, după finalizarea unei etape şcolare în limba română, putând beneficia de posibilitatea de a solicita noi vize de lungă şedere pentru studii doar după intrarea în vigoare a prezentelor modificări legislative, pentru a continua învăţământul în limba română la liceele din România la care au fost acceptaţi ca bursieri în anul şcolar 2020-2021, deoarece se impune adoptarea unui cadru normativ în baza căruia să fie stabilite, în cel mai scurt timp, măsuri de asigurare a accesului elevilor străini de origine română, bursieri ai statului român sau exoneraţi de plata taxelor de şcolarizare, precum şi al străinilor bursieri ai instituţiilor de învăţământ universitar de stat, acreditate ori autorizate provizoriu potrivit legii, la sistemul educaţional românesc, pentru anul şcolar 2020-2021, fără impedimente legate de condiţiile de acordare a vizelor şi de prelungire a şederii temporare a acestora în România,