Inapoi la Cautare

NORMĂ din /2018


ale metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 20.11.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Doriti o forma actualizata , la zi (20.11.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

──────────

        Aprobate de Hotărârea nr. 3 din 24 noiembrie 2018
, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 14 martie 2019.

──────────

    Introducere

        Scopul principal al Proiectului de modificare a normelor de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică este de a oferi o descriere şi o evaluare detaliată şi riguroasă a testelor, scalelor şi chestionarelor de evaluare psihologică utilizate în psihologia aplicată în domeniile muncii, educaţiei, sănătăţii şi în alte concepte. Acest model va fi disponibil utilizatorilor de teste şi profesioniştilor, în scopul optimizării activităţii de testare psihologică şi oferirii de suport în a lua deciziile de evaluare corecte. Proiectul este fundamentat pe standardul EFPA în domeniu. Urmând Standardele pentru Testarea educaţională şi Psihologică, eticheta de test este utilizată pentru orice "instrument evaluativ sau procedură în care un eşantion al comportamentului examinatului într-un domeniu specific este obţinut şi apoi evaluat şi scorat utilizând un proces standardizat" (American Educaţional Research Association, American Psychological Association, & Naţional Council on Measurement in Education, 1999, p. 3). Astfel, acest model de evaluare se aplică tuturor instrumentelor acoperite sub această definiţie, indiferent dacă sunt denumite scale, chestionare, tehnici proiective, sau în alt mod.

        Versiunea originală a modelului de evaluare a testelor EFPA a fost bazată pe o serie de surse, incluzând: BPS Test Review Evaluation Form (dezvoltat de Newland Park Associates Limited, NPAL, iar apoi adoptat de BPS Steering Committee on Test Standards); chestionarul spaniol pentru evaluarea testelor psihometrice (dezvoltat de Asociaţia Spaniolă de Psihologie) şi sistemul de evaluare a calităţii testului elaborat de Comitetul Olandez de Teste şi Testare al Asociaţiei Psihologilor din Olanda). O mare parte din conţinut a fost adaptat cu permisiunea proformei de revizuire elaborată iniţial în 1989 de către Newland Park Associates Ltd., pentru o analiză a testelor utilizate de agenţii de formare în Marea Britanie (vezi Bartram, Lindley & Foster, 1990). Aceasta a fost utilizată şi dezvoltată ulterior pentru o serie de revizuiri BPS ale instrumentelor utilizate în evaluarea ocupaţională (de exemplu, Bartram, Lindley, & Foster, 1992; Lindley et al., 2001). Prima versiune a modelului de evaluare EFPA a fost compilată şi editată de Dave Bartram (Bartram, 2002a, 2002b) în urma unui atelier iniţial EFPA din martie 2000 şi a următoarelor runde de consultare. O actualizare majoră şi o revizuire a fost efectuată de Patricia Lindley, Dave Bartram şi Natalie Kennedy pentru utilizarea în sistemul de revizuire BPS (Lindley et al, 2004). Acest model a fost adoptat ulterior de EFPA în 2005 (Lindley et al., 2005), cu revizuiri minore în 2008 (Lindley et al., 2008). Versiunea actuală a modelului a fost pregătită de către un grup operativ al Comitetului de evaluare EFPA, al cărui membri sunt Arne Evers (preşedinte, Olanda), Carmen Hagemeister (Germania), Andreas Hostmtelingen (Norvegia), Patricia Lindley (Marea Britanie) Jose Muniz (Spania) şi Anders Sjoberg (Suedia). În această versiune au fost integrate notele şi lista de verificări pentru testele traduse şi adaptate produse de Pat Lindley şi Editorii Consultanţi de Recenzare a Testelor din UK (Lindley, 2009). Textele unor pasaje majore actualizate se bazează pe sistemul revizuit de evaluare al Olandei pentru calitatea testului (Evers, Lucassen, Meijer, & Sijtsma, 2010; Evers, Sijtsma, Lucassen. & Meijer, 2010).

        Proiectul de modificare a normelor de avizare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică este structurat în două părţi principale. În prima parte (Descrierea instrumentului), toate caracteristicile testului evaluat sunt descrise în detaliu. În a doua parte (Evaluarea instrumentului), sunt evaluate proprietăţile fundamentale ale testului: materiale de testare, norme, fidelitate, validitate şi rapoarte generate de calculator, inclusiv o evaluare finală globală.

        Acest model este destinat utilizării de către doi evaluatori independenţi, într-un proces de evaluare per review, similar cu evaluarea obişnuită a lucrărilor ştiinţifice şi a proiectelor. Preşedintele Comisiei Metodologice va superviza evaluările şi poate apela la un al treilea evaluator, dacă se vor găsi discrepanţe semnificative între cele două evaluări. Se recomandă ca evaluările să fie îndreptate către practicienii calificaţi, deşi ar trebui să fie de interes şi pentru cadre universitare, autori de testare şi specialişti în psihometrie şi teste psihologice. O altă problemă-cheie este publicarea rezultatelor evaluării unui test. Rezultatele trebuie să fie disponibile pentru toţi profesioniştii şi utilizatorii, pe site-ul Colegiului Psihologilor din România, şi ar putea fi publicate şi de terţe părţi sau prin intermediul altor canale de mass-media, cum ar fi reviste de specialitate sau cărţi.

        În cazul metodelor de asistenţă psihologică, evaluarea se realizează prin analiza dovezilor ştiinţifice invocate.

        Obiectivul fundamental al elaborării acestui document îl constituie armonizarea procedurilor şi criteriilor de analiză şi evaluare a metodelor şi tehnicilor de evaluare şi asistenţă psihologică, în conformitate cu standardele europene în domeniu.

     PARTEA 1

    DESCRIEREA INSTRUMENTULUI

    1. Descrierea generală

        Această secţiune are scopul menirea de a oferi informaţii de bază, utile pentru identificarea instrumentului şi a modalităţii prin care acesta poate fi obţinut. Trebuie să conţină titlul instrumentului, editorul/editura sau distribuitorul, autorii, data primei publicări şi data versiunii supuse evaluării.

          Întrebările 1.1.1 - 1.7.3 trebuie să fie formulate clar. Ele fac referire la informaţii faptice, însă pentru a completa câmpurile despre domeniile de conţinut este nevoie de anumite evaluări.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.