Inapoi la Cautare

MOŢIUNE 1 /2008


Stop degradării nivelului de trai! Stop iresponsabilităţii din sectorul energetic!


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 26.05.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (26.05.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    - transport 40- 60%;

    - energie electrică 19%.

    Factura de întreţinere a ajuns o povară de nesuportat pentru români. În ultimii 3 ani, 45% dintre gospodăriile din mediul urban nu şi-au putut plăti la timp factura la utilităţi. Anticipaţiile privind evoluţia preţurilor ne indică creşteri spectaculoase şi în anul 2008:

    - pâine 30%;

    - gaze naturale 10-30%;

    - energie termică 12%;

    - energie electrică 10%;

    - carne, mezeluri 30%;

    - lapte 30%.

    Cum depăşeşte românul de rând aceste dificultăţi cauzate de creşterea preţurilor? Consultând informaţii oficiale, publicate de către Institutul Naţional de Statistică, vom găsi un răspuns cutremurător! Consumul mediu de produse alimentare pe cap de locuitor s-a deteriorat cantitativ şi calitativ în ultimii 3 ani, de o manieră aproape incredibilă. Dacă în anul 2004 un român consuma lunar 20 de litri de lapte şi produse din lapte, în anul 2007 consumul s-a redus la 7,4 litri. În aceeaşi perioadă, consumul lunar de carne şi preparate din carne s-a redus de la 5,5 kg la 3,9 kg, consumul de ouă de la 24 ouă la 13 ouă pe lună, cartofi de la 8,15 kg la 3,5 kg pe lună, legume de la 15,2 kg la doar 8,8 kg.

    Pensionarii rămân, în continuare, cea mai vulnerabilă categorie socială. Majorarea pensiilor, ca urmare a presiunii exercitate de P.S.D. asupra guvernanţilor, a adus un plus de speranţă în viaţa acestor bătrâni. Din păcate, această creştere de venituri a fost grav afectată de valul de scumpiri ce s-a declanşat la sfârşitul anului trecut. Oricum, Guvernul şi-a dovedit încă o dată indiferenţa faţă de problemele generaţiei vârstnice. Cu cei 1,1 milioane de euro pe care i-a cheltuit pe scrisorile adresate pensionarilor se puteau plăti pensiile lunare a 22.000 de pensionari din agricultură, adică toţi pensionarii agricultori din judeţe precum Argeş sau Prahova, sau se puteau acorda încă 3.500 de bilete de odihnă şi tratament.

    O cauză profundă pe care o regăsim la originea fenomenului de scădere a nivelului de trai în România constă în incapacitatea Guvernului de a elabora şi gestiona o strategie energetică eficientă.

    Practic, lipsa unei strategii coerente în domeniul energetic, abandonarea sau blocarea proiectelor de interes major, lipsa competitivităţii, managementul iresponsabil şi neperformant, toate acestea asociate unei politici externe păguboase, au generat derapaje cu consecinţe grave atât în plan microeconomic, cât şi macroeconomic. Aceste lucruri se întâmplă într-un domeniu care, pe plan mondial, este declarat de importanţă strategică, tocmai pentru că determină formarea preţurilor în tot spaţiul economic. România a reuşit performanţa să obţină cel mai mare preţ la gazele naturale din import, la nivelul Uniunii Europene. Astfel, după primele declaraţii agresive ale României faţă de singurul furnizor de gaze naturale din import, preţul gazelor naturale a crescut, în etape, de la 141 USD/1.000 Nmc, media anului 2004, la 270 USD/1.000 Nmc, ajungând apoi la 376 USD/1.000 Nmc. În privinţa preţurilor practicate pentru distribuţia gazelor naturale destinate consumului casnic, Guvernul are un comportament de-a dreptul cinic. Va rămâne în istorie, probabil, celebra majorare a preţului din octombrie 2006, cu 9%, motivându-se nevoia ca Guvernul să sprijine prin aceasta politica de ţintire a inflaţiei. Este fără echivoc faptul că activitatea de reglementare a preţurilor se dovedeşte a fi subordonată politic. În locul autonomiei autorităţii de reglementare, cerute de normele comunitare, ascultăm cu toţi declaraţiile ministrului de resort care precedă, cu regularitate, actele oficiale emise de această autoritate. Care sunt consecinţele acestor acţiuni guvernamentale? Creşteri spectaculoase de preţuri pentru toate produsele energetice, după cum urmează:
	

    - gaze naturale de import - de la 141 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la
                                376 USD/1.000 Nmc în anul 2008;
    - gaze naturale intern - de la 81 USD/1.000 Nmc în anul 2004 la
                                197 USD/1.000 Nmc în anul 2008;
    - energie termică - gcal. - de la 75 lei la 150-200-300 lei;
    - energie electrică la
      producător - de la 87 lei/kwh la 155 lei/kwh;
    - păcură - numai în anul 2007, preţul a crescut de la
                                257 USD/t la 507 USD/t;
    - cărbune energetic - de la 59 USD/t în anul 2006 la 121 USD/t.


    Ce înseamnă pentru cetăţenii României aceste evoluţii? Un efort financiar suplimentar de 2,1 mld. USD, un "cadou" oferit de către guvernarea portocalie. Numai pentru luna decembrie, facturile pentru consumul casnic de gaze naturale au înregistrat valori cuprinse între 500 de lei şi 6.000 de lei.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic