Inapoi la Cautare

MEMORANDUM din /2003


de politici economice şi financiare pentru anul 2003*)


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.09.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (29.09.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


------------
    *) Traducere.

    I. Introducere

    1. De la finalizarea primei şi celei de-a doua analize din 28 august 2002, am înregistrat progrese semnificative în realizarea principalelor obiective macroeconomice ale programului nostru, în special privind inflatia, deficitul contului curent şi creşterea economică. Acest memorandum actualizează politicile noastre pentru 2003, care au fost iniţial prezentate în primul Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare (MSPEF-1), datat 12 august 2002, şi abordeaza întârzierile care au apărut recent în implementarea politicii salariale, impunerea plăţilor pentru utilitatile din sectorul energetic şi privatizarea întreprinderilor de stat rămase.

    II. Cadru general şi solicitare de derogări de la criteriile de performanta

    2. Evoluţiile macroeconomice în anul 2002 au fost foarte favorabile. Estimam ca PIB a crescut cu aproximativ 5%, pe baza unei creşteri puternice a exporturilor, care a reflectat efectele cumulate ale investiţiilor private în industriile bunurilor de consum în ultimii ani. Rata inflaţiei pe 12 luni a scăzut la 16,25% în februarie şi deficitul contului curent corespunzător anului 2002 s-a redus mult mai mult decât s-a prevăzut în cadrul programului. Încrederea mai puternica în stabilizarea macroeconomica a condus la o creştere rapida a creditului, sustinand astfel relansarea investiţiilor. Rezervele internaţionale au crescut mai rapid decât a fost programat şi au atins acum un nivel confortabil de 4\'bc luni de importuri prognozate de bunuri şi servicii.

    3. Politicile monetare şi bugetare s-au încadrat în program. Criteriile de performanta de la sfârşitul lunii decembrie, cu privire la activele interne nete şi activele externe nete ale B.N.R., au fost îndeplinite cu marje confortabile (tabelul 1). O creştere ceva mai mare în agregatele monetare a reflectat o cerere de bani mai puternica decât s-a prevăzut iniţial. Scăderea rapida a inflaţiei a condus, iniţial, la rate reale de dobânda ridicate, ceea ce a determinat B.N.R. sa reducă rata dobânzii de referinţa cu peste 1.500 puncte de baza, din aprilie 2002. Tinta de deficit al bugetului general consolidat în anul 2002 a fost, de asemenea, îndeplinită, deşi veniturile au fost cu aproximativ 0,25% din PIB mai reduse decât s-a prevăzut în a doua rectificare bugetară. Aceasta scădere a fost compensată prin cheltuieli mai mici cu dobânzile şi plati de beneficii sociale.

    4. Rezultatele financiare ale principalilor furnizori de utilităţi s-au îmbunătăţit. Ajustarile de preţuri în sectorul energetic au continuat, după cum s-a prevăzut în program. Măsurile de impunere a plăţilor în aprilie şi mai 2002 au îmbunătăţit ratele de colectare ale celor doua companii de distribuţie a gazelor naturale chiar mai mult decât s-a tintit în cadrul programului, însă este necesar un progres suplimentar la energie electrica si, într-o mai mare măsura, la energie termica. In timp ce am realizat tintele de colectare corespunzătoare trimestrelor III şi IV, plăţile de la societăţile comerciale s-au redus, fapt ce a pus sub semnul riscului tintele de colectare aferente lunilor martie şi iunie. In particular, o performanta slaba a fost raportată pentru un grup de 23 de întreprinderi de stat mari, prevăzute pentru privatizare, care au plătit doar circa trei pătrimi din facturile lor pentru trimestrul IV. Măsurile descrise în paragrafele 18 şi 19 de mai jos abordeaza aceasta problema.

    5. După ce am intampinat serioase dificultăţi în întărirea politicilor noastre salariale în trimestrul III, am realizat o îmbunătăţire majoră în trimestrul IV 2002. Criteriul de performanta de la sfârşitul lunii septembrie cu privire la fondul de salarii în întreprinderile de stat a fost depăşit cu 4%, deoarece câteva întreprinderi de stat mari nu si-au ajustat bugetele, după transferuri mari de angajaţi către companii nou-create. Aceasta a condus, de asemenea, la imposibilitatea îndeplinirii criteriului de performanta pentru sfârşitul lunii decembrie. Pentru a atinge tinta revizuită pentru sfârşitul lunii decembrie, discutata cu personalul F.M.I. în octombrie 2002 (preconditie pentru cea de-a treia analiza), am luat măsuri decisive prin ajustarea, în sensul reducerii, a bugetelor acestor companii şi reducerea cu 4% a fondului de salarii trimestrial, în toate societăţile de stat monitorizate. Aceste obiective au fost în mare parte realizate şi creşterea salariala medie pe anul 2002 pentru grupul societăţilor de stat monitorizate a fost redusă la nivelul creşterii salariale medii pe economie*1).

    Alte măsuri în domeniul politicii salariale sunt descrise în paragrafele 15 şi 16 de mai jos. Pe baza acestora va solicitam o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta de la sfârşitul lunii decembrie referitor la fondul de salarii al întreprinderilor de stat. Eforturile noastre de a reduce personalul în întreprinderile de stat în anul 2002 nu au avut un foarte mare succes. S-a înregistrat o reducere neta a personalului cu doar 2,25%, deoarece s-au realizat aproximativ 80% din numărul de concedieri programate, în timp ce noile angajari au depăşit tinta.

--------------

    *1) Trei societăţi din domeniul feroviar nu si-au ajustat bugetele, după ce au transferat personal la companii nemonitorizate. Prin urmare, rezultatul privind fondul de salarii al întreprinderilor de stat a fost cu 0,2% mai mare decât tinta revizuită. Aceasta deviatie redusă nu are semnificaţie macroeconomica, însă suntem constienti ca asemenea operaţii ar putea afecta credibilitatea politicilor noastre salariale. Posibilitatea de transferare a salariaţilor a fost eliminata prin noul Cod al muncii, cu efectivitate din martie 2003.

    6. Procesul de privatizare nu s-a încadrat integral în termenele stabilite, dar asteptam accelerarea acestuia în următoarele luni. Am semnat contractele de privatizare pentru 6 companii mari de stat în trimestrul IV, comparativ cu 8, stabilite ca obiectiv structural. In prezent avem 7 companii mari în faza de negociere finala şi asteptam sa le vindem pe toate pana la sfârşitul lunii martie.

    7. Relansarea invitatiei privind expresiile de interes pentru privatizarea celei mai mari bănci de stat, B.C.R., s-a dovedit a fi un insucces. In urma consultărilor cu experţii F.M.I. şi ai Băncii Mondiale, am decis sa vindem un pachet minoritar de blocaj (25% plus doua acţiuni) către BERD şi CFI, în vederea pregătirii mai bune a băncii pentru vânzarea către un investitor strategic, după cum este menţionat în paragraful 26 de mai jos. Solicitam prin urmare o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta structurală pentru sfârşitul lunii februarie 2003, privind finalizarea privatizării B.C.R.

    III. Măsuri de politici convenite în contextul celei de-a treia analize

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.