Inapoi la Cautare

MEMORANDUM din /2002


de politici economice şi financiare


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.05.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (29.05.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


------------

*) Traducere.

    I. Introducere

    1. De la aprobarea aranjamentului stand-by de către Consiliul Directorilor Executivi al Fondului Monetar Internaţional, denumit în continuare Fondul sau FMI, la 31 octombrie 2001, am făcut progrese semnificative în direcţia realizării principalelor obiective macroeconomice ale programului nostru. Totuşi în domeniul cvasifiscal şi al politicilor structurale a apărut o serie de obstacole pe care le-am abordat prin măsuri suplimentare. Acest memorandum, pregătit în contextul primei şi celei de-a doua analize în cadrul aranjamentului, completează Memorandumul iniţial cu privire la politicile economice şi financiare (MPEF) şi prezintă aceste măsuri suplimentare care sunt destinate sa sprijine progresul în stabilizarea macroeconomica şi sa accelereze reformele structurale.

    II. Cadru general şi solicitare de derogări

    2. Evoluţiile macroeconomice începând cu luna octombrie 2001 au fost, în linii mari, în conformitate cu programul. PIB a crescut cu 5,3% în 2001 pe seama unei revigorari puternice în agricultura. Totuşi producţia industriala si-a incetinit ritmul de creştere în a doua jumătate a anului 2001, în parte datorită cererii de import mai slabe a partenerilor nostri comerciali. Deoarece acest efect s-a perpetuat la începutul anului 2002, creşterea PIB s-a redus la 3,1% în primul trimestru, dar ne asteptam ca aceasta sa se accelereze în curând, în corelare cu îmbunătăţirea activităţii economice în Europa. Rata inflaţiei la 12 luni a scăzut la 24% în luna iunie, în ciuda ajustării continue a preţurilor administrate. Deficitul contului curent în anul 2001 a fost apropiat de tinta programului, de 6% din PIB, şi s-a redus în continuare la începutul anului 2002. O data cu revenirea încrederii, rezervele externe s-au consolidat mai mult decât era programat şi au atins acum un nivel confortabil de 3,8 luni de importuri de bunuri şi servicii.

    3. Politicile monetare şi bugetare s-au încadrat în program. Criteriile de performanta de la sfârşitul lunilor decembrie şi martie şi tintele indicative de la sfârşitul lunii iunie, aferente politicii monetare (activele interne nete şi activele externe nete ale Băncii Naţionale a României), au fost realizate cu marje confortabile (a se vedea tabelul 1). Tintele de deficit ale bugetului general consolidat pentru anul 2001 şi trimestrele I şi II ale anului 2002 au fost, de asemenea, respectate, în ciuda unei reduceri neanticipate a veniturilor.

    4. Am implementat toate ajustarile preţurilor la energie prevăzute în program, cu excepţia unei mici modificări. O creştere efectivă, într-o anumită măsura mai mica, în luna martie 2002 a preţurilor la energie electrica, ca urmare a doua măsuri motivate din punct de vedere social (reducerea abonamentului pentru consumatorii casnici şi o creştere a plafonului de livrare la tarif social), a fost corectată prin ajustari ale altor preţuri la energie electrica. Prin urmare, solicitam o derogare pentru nerespectarea criteriului de performanta structurală corespunzător, aferent lunii martie 2002.

    5. Progresul în îmbunătăţirea ratelor de colectare ale principalelor utilităţi a fost neuniform. In trimestrul IV al anului 2001 şi trimestrul I al anului 2002 ratele de încasare ale celor doua societăţi distribuitoare de gaze naturale şi cea a societăţii TERMOELECTRICA, pentru energie termica, s-au deteriorat, în timp ce îmbunătăţirea colectării la energie electrica a fost mult mai mica decât cea tintita prin program. Ca rezultat, criteriile de performanta cantitativă de la sfârşitul lunii martie, cu privire la ratele de colectare, au fost neindeplinite cu o marja substantiala. Solicitam derogări pentru nerespectarea acestor criterii de performanta, pe baza acţiunilor corective descrise în paragrafele 22 şi 23 şi a unei performanţe, într-o anumită măsura imbunatatita, în trimestrul II al anului 2002.

    6. Pentru a îmbunătăţi politica noastră salariala, am aprobat majoritatea bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2002 ale societăţilor de stat, încă din luna decembrie 2001. Numai câteva bugete nu au fost aprobate pana în luna ianuarie 2002. Deoarece acest fapt nu a pus sub semnul riscului implementarea politicii noastre salariale în 2002, solicitam o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta structurală corespunzător.

    7. Totuşi am avut o serie de dificultăţi în atingerea tintelor noastre de politica salariala. Ca rezultat al unor plati salariale mai mari decât cele anticipate, în trimestrul III 2001, tinta aferentă sfarsitului lunii decembrie pentru fondurile de salarii ale întreprinderilor de stat a fost depăşită cu 2,3%, în ciuda eforturilor noastre de a limita creşterea salariala în ultimul trimestru, prin reducerea sau amânarea plăţii premiilor. Efectul de propagare şi plata intarziata a premiilor aferente lunii decembrie au determinat, de asemenea, nerespectarea criteriului de performanta cantitativă aferent sfarsitului lunii martie 2002, pentru care solicitam o derogare, pe baza măsurilor corective descrise în paragrafele 17 şi 18.

    8. Am finalizat cu succes privatizarea celui mai mare combinat siderurgic, SIDEX, dar progresul în alte proiecte de privatizare a fost oarecum mai lent. Am privatizat 5 mari societăţi în perioada ianuarie-iunie, comparativ cu 8 stabilite ca obiectiv structural, dar suntem ferm hotarati sa acceleram privatizarea în lunile următoare. Măsurile corective în acest scop sunt descrise în paragrafele 25-29. Am dat un anunţ preliminar pentru privatizarea celei mai mari bănci de stat, Banca Comercială Romana - S.A. (BCR), pe 1 martie, dar datorită unor întârzieri în angajarea unui consultant pentru privatizare, invitaţia finala pentru prezentarea expresiilor de interes nu a fost emisă pana la data de 24 iunie, implicând nerespectarea criteriului de performanta structurală pentru sfârşitul lunii februarie, pentru care solicitam o derogare.

    III. Măsuri de politici implementate în contextul primei şi celei de-a doua analize

    9. Suntem angajaţi sa realizam principalele noastre obiective macroeconomice pentru anii 2002 şi 2003: (i) reducerea inflaţiei la 22% pana la sfârşitul anului 2002 şi la 15% pana la sfârşitul anului 2003; (ii) limitarea deficitului contului curent la aproximativ 5% din PIB în anul 2002 şi reducerea sa în continuare în anul următor; şi (iii) creşterea rezervelor oficiale la 4 luni de importuri pana la sfârşitul anului 2003. Ne asteptam ca în anul 2002 creşterea PIB sa fie de aproximativ 4-4,5% (comparativ cu prognoza iniţială a programului, de 5%) şi sa revină mai aproape de capacitatea de creştere a economiei româneşti, de 5% în 2003. Suntem constienti ca aceasta performanta este posibila, dar trebuie sa continuam programul de reforme structurale şi sa imbunatatim climatul de afaceri. Politicile noastre descrise mai jos sunt menite sa conducă la îndeplinirea acestor obiective. Mai mult, solicitam ca analiza de la sfârşitul lunii iunie 2002 sa fie eliminata, iar aranjamentul sa fie rescadentat, cu a patra cumpărare redistribuita proporţional la nivelul cumpărărilor rămase în cadrul aranjamentului. Criteriile de performanta trimestriale ale programului, pentru sfârşitul lunilor septembrie şi decembrie 2002, sunt prezentate în tabelul 1.

    A. Politica fiscală
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.