Inapoi la Cautare

MEMORANDUM din /2001


cu privire la politicile economice şi financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.12.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.12.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    I. Introducere

    1. Acest memorandum stabileşte principalele obiective şi politici economice şi financiare ale Guvernului şi Băncii Naţionale a României (B.N.R.) în perioada 2001-2002. Programul descris mai jos reflecta angajamentul nostru ferm de a realiza pe deplin stabilitatea macroeconomica şi de a aborda problemele structurale din sectorul bancar şi cel al întreprinderilor, în vederea plasarii economiei noastre pe calea unei cresteri rapide şi sustenabile şi accelerarii procesului de aderare la Uniunea Europeană (UE).

    II. Cadru general

    2. Ca rezultat al implementarii programului de stabilizare în anii 1999 şi 2000, am îmbunătăţit într-o mare măsura poziţia noastră externa şi am pus bazele pentru revenirea la creşterea pozitiva a producţiei în anul 2000, după 3 ani de producţie în declin. Pe seama competitivitatii întărite, realizată prin combinarea deprecierii cu o restrictionare fiscală în anul 1999, exporturile de bunuri şi servicii au crescut cu 24% în termeni de volum în anul 2000, iar produsul intern brut (PIB) real, cu 1,6%, în ciuda declinului mare din producţia agricolă, datorat secetei. Ponderea deficitului contului curent în PIB s-a îmbunătăţit în continuare cu aproape 0,4 puncte procentuale în anul 2000, ajungând la un deficit de 3,7%, în timp ce rezervele oficiale au crescut cu aproape 1 miliard USD, ajungând la 3,4 miliarde USD la sfârşitul anului 2000. Aceasta performanta externa îmbunătăţită a făcut ca ţara noastră sa reintre pe piaţa internationala de capital în ultima parte a anului 2000 şi a fost, de asemenea, reflectată în îmbunătăţirea din acest an a ratingului împrumuturilor suverane ale României.

    3. Producţia a crescut puternic în prima jumătate a anului 2001, dar deficitul comercial s-a mărit. Exporturile au continuat să aibă o evoluţie buna, după cum o demonstreaza creşterea exporturilor de bunuri de aproape 15,5%, în USD, în perioada ianuarie-iulie. Totuşi importurile au continuat să depăşească ritmul exporturilor, crescand în aceeaşi perioadă cu 27%, în timp ce deficitul comercial a ajuns la 1.452 milioane USD, comparativ cu 586 milioane USD în aceeaşi perioadă a anului 2000. În plus faţă de factorii tranzitorii legaţi de seceta, creşterea importurilor reflecta o creştere în cererea interna. În particular, ca urmare a cresterilor mari de salarii din sectorul public în ultima parte a anului 2000 şi în prima parte a anului 2001 şi a slabirii performantei financiare a întreprinderilor de stat (evidenţiată de creşterea mare a arieratelor lor şi de utilizarea finanţării prin credite), cererea interna a crescut cu 10% în termeni reali în trimestrul I 2001, un nivel care, dacă persista, ar pune în pericol obiectivele noastre de dezinflatie şi viabilitate externa. Aceste tendinte au continuat în trimestrul II al anului 2001, deşi cu o intensitate ceva mai mica.

    4. În ciuda progresului important în stabilizare şi în reforma din ultimii 2 ani, România continua să se confrunte cu o agenda provocatoare pentru accelerarea procesului de aderare la UE. Este necesar sa inregistram progrese suplimentare în realizarea stabilitatii macroeconomice, dat fiind faptul ca rata inflaţiei este încă printre cele mai mari din Europa. Mai mult slabiciunile structurale în sectorul larg al întreprinderilor de stat urmează să fie abordate în perioada următoare în vederea creării unei economii de piaţa eficiente şi pe deplin functionale. De asemenea, România trebuie încă sa dezvolte investiţiile private la un nivel necesar pentru realizarea unei rate de creştere înalte şi sustenabile şi sa atragă investiţiile străine directe, care au rămas modeste în comparatie cu alte economii în tranzitie din regiune.

    III. Politici macroeconomice şi financiare

    A. Strategia de baza şi obiectivele

    5. Principalele obiective macroeconomice ale programului nostru pe perioada 2001-2002 sunt: reducerea inflaţiei la 22% până la sfârşitul anului 2002, realizarea unei cresteri a producţiei de aproape 5%, limitarea deficitului contului curent la sub 6% din PIB şi creşterea rezervelor oficiale la aproape 3 luni de importuri. Politicile macroeconomice pentru atingerea acestor obiective se vor concentra pe o poziţie fiscală de sprijin, o politica salariala prudenta în sectorul bugetar şi al întreprinderilor de stat, pe măsurile de reducere a cheltuielilor şi pierderilor cvasifiscale din sectorul energetic şi al altor întreprinderi de stat, inclusiv prin accelerarea privatizării, şi pe o politica monetara restrictiva. Strategia noastră de dezinflatie nu se va sprijini pe amânarea ajustarilor necesare în preţurile administrate şi vom continua sa evitam orice intervenţie directa în ceea ce priveşte preţurile liberalizate.

    6. Principalele noastre obiective macroeconomice pe termen mediu 2001-2005 sunt următoarele: deşi rezultatul inflaţiei în 2000 şi în prima parte a anului 2001 a fost mai mare decât cel avut în vedere în Strategia economică pe termen mediu, intentionam sa facem progrese constante pentru a ajunge la o rata a inflaţiei de o singura cifra până în anul 2004 sau cel mai târziu în 2005. Ţinând seama de intrările substanţiale estimate pentru investiţiile străine directe şi de ajutorul de preaderare primit de la UE, ne asteptam ca deficitul contului curent, după ce va atinge aproximativ 6% din PIB în anul 2001, să se reducă la aproximativ 5% din PIB până în anul 2005, un nivel care va asigura ca ponderea datoriei noastre externe totale în PIB sa crească doar moderat, în timp ce ponderea datoriei externe nete în PIB sa înceapă sa scada deja în anul 2002. Ne asteptam ca economia sa crească în această perioadă în medie cu 5-6%, ajutand la reducerea diferenţei în nivelul de dezvoltare faţă de UE.

    B. Politica fiscală

    7. Politica fiscală în anii 2001 şi 2002 va sprijini puternic obiectivul de dezinflatie şi va ajuta la limitarea deficitului contului curent extern. În lumina unui deficit al contului curent mai mare decât se aştepta la începutul anului 2001 şi a unei inflatii într-o anumită măsura mai mare decât cea proiectata, am decis sa restrictionam ţinta fiscală pentru 2001 şi sa limitam deficitul bugetului general consolidat la 3,5% din PIB. Pentru anul 2002 vom limita deficitul la 3,0% din PIB, în conformitate cu Strategia economică pe termen mediu prezentată la UE şi reflectand asteptarile noastre privind creşterea economică de aproape 5%. Mai mult, pentru a îmbunătăţi coordonarea politicilor macroeconomice, am decis sa prezentam Parlamentului bugetul pe anul 2002 încă din luna octombrie 2001. Ne asteptam ca reducerea tintita a deficitului bugetar şi măsurile de control al creşterii salariale în întreprinderile de stat şi de imbunatatire a performantei lor financiare sa limiteze creşterea puternica recenta a cererii interne şi să aibă ca efect o imbunatatire a deficitului contului curent extern în a doua jumătate a anului 2001 şi în 2002. Totuşi, în caz contrar, suntem gata sa implementam măsuri corective, inclusiv restrictionarea în continuare a politicii fiscale, în prima parte a anului 2002, în special în cazul în care mediul extern se degradeaza mai mult decât se estimeaza în prezent.

    8. Se intenţionează ca următoarele măsuri suplimentare sa imbunatateasca performanta veniturilor în anul 2001. Am simplificat impozitarea microintreprinderilor prin introducerea unui impozit de 1,5% pe cifra de afaceri de la 1 septembrie 2001. Mai mult am revizuit reglementările pentru reesalonarea arieratelor fiscale şi anularea penalitatilor, în vederea limitării accesului la aceste facilităţi pentru un număr mic de companii în curs de restructurare şi am eliminat autoritatea respectiva de la nivelul unităţilor administraţiei fiscale teritoriale. În ceea ce priveşte reesalonarea arieratelor fiscale care depăşesc 500 miliarde lei sau anularea majorărilor de întârziere care depăşesc 50 miliarde lei, fiecare caz trebuie să fie aprobat de Guvern. Pentru a întări disciplina financiară vom limita strict conversia creanţelor din contul garanţiilor executate în acţiuni (datorie contra acţiuni) la legi speciale referitoare la pregătirea pentru privatizare a societăţilor individuale şi vom abroga Ordonanţa de urgenta nr. 62/2001, care permitea o aplicare substanţial mai mare a acestui instrument (preconditie). În schimb vom analiza opţiunea de a vinde creanţele în contul garanţiilor executate către sectorul privat. Ordonanţa de urgenta nr. 195/2000, care acorda scutiri de la plata T.V.A. şi a taxelor vamale pentru anumite importuri ale societăţilor de stat, va fi anulată până la sfârşitul lunii septembrie 2001 (pentru TERMOELECTRICA anularea va intră în vigoare la 1 martie 2002); aceasta va fi o preconditie pentru prezentarea programului în Consiliul directorilor executivi. Vom revizui ordonanţa cu privire la impozitarea microintreprinderilor, în vederea eliminării facilităţilor fiscale distorsionante, până la sfârşitul anului 2001.

    9. Pentru a asigura ca putem atinge ţinta de deficit bugetar în anul 2001 am implementat câteva măsuri pe partea cheltuielilor. În primul rând, cheltuielile cumulate ale bugetului de stat la sfârşitul trimestrului III al anului 2001 au fost limitate la 73,0% din cheltuielile anuale totale ale bugetului de stat rectificat. În al doilea rând, am aprobat o ordonanţa care a blocat 50% din cheltuielile de capital pe trimestrul IV al anului 2001 (2.580 miliarde lei) pentru bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, care pot fi eliberate doar dacă tintele de venituri pentru septembrie şi lunile următoare au fost îndeplinite (a se vedea Memorandumul tehnic de înţelegere). În al treilea rând, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba plafoane de cheltuieli ale bugetului de stat pentru lunile noiembrie şi decembrie 2001, care pot fi mai mici decât cele aprobate.

    10. Ramanem ferm angajaţi sa menţinem creşterea salariilor din sectorul bugetar şi a pensiilor, după cum a fost aprobată în bugetul iniţial pe anul 2001. Intentionam în mod ferm sa nu acordam nici o creştere salariala în sectorul bugetar în anul 2001 în plus faţă de ceea ce a fost stipulat în Ordonanţa de urgenta nr. 33/2001. Premiul anual, care urmează să fie plătit în luna ianuarie 2002, va fi limitat la echivalentul unui salariu lunar din anul 2001. Luând în considerare necesitatea de a consolida fondul de pensii, ne angajăm sa nu depasim creşterea programata a pensiilor din luna decembrie.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.