I. Introducere 1. Consiliul Concurenţei doreşte să încurajeze cetăţenii şi agenţii economici să i se adreseze, ca autoritate publică abilitată, pentru a sesiza posibilele încălcări ale regulilor de concurenţă. La nivelul Consiliului Concurenţei există două modalităţi pentru a realiza acest lucru, una dintre acestea fiind înregistrarea unei plângeri conform art. 2 alin. (2) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor
art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, privind practicile anticoncurenţiale în cazul plângerilor*1), denumit în continuare regulament. În conformitate cu art. 3 alin. (2) din regulament, aceste plângeri trebuie să îndeplinească anumite cerinţe.______ *1) Aprobat prin
Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 81/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004. 2. Cealaltă modalitate o reprezintă furnizarea de informaţii Consiliului Concurenţei referitoare la piaţă, fără a fi necesară îndeplinirea condiţiilor prevăzute pentru plângeri, aşa cum prevede art. 3 alin. (2) din regulament. Aceste informaţii pot constitui puncte de pornire pentru declanşarea unor investigaţii de către Consiliul Concurenţei. II. Diferite posibilităţi pentru înaintarea plângerilor care indică posibile încălcări ale
art. 5 sau 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare 3. În timp ce instanţele judecătoreşti, pe baza principiului apărării drepturilor indivizilor, sunt abilitate şi sunt obligate să judece toate cauzele deduse judecăţii lor, Consiliul Concurenţei nu poate investiga toate plângerile, fiind obligat să îşi stabilească priorităţile în ceea ce priveşte această activitate. Consiliul Concurenţei, abilitat cu asigurarea aplicării principiilor prevăzute la
art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare lege, şi responsabil de definirea şi punerea în aplicare a politicii concurenţiale la nivel naţional, pentru a realiza această sarcină în mod eficient, este abilitat să stabilească diferite grade de prioritate în investigarea plângerilor cu care este sesizat. 4. Potrivit prezentelor instrucţiuni, Consiliul Concurenţei urmăreşte să îşi concentreze resursele sale pe următoarele direcţii: a) aplicarea regulilor de concurenţă în cazurile care sunt în mod clar de competenţa sa, punându-se accent pe analiza celor mai grave încălcări ale legislaţiei de protecţie a concurenţei; b) analizarea cazurilor în care Consiliul Concurenţei trebuie să acţioneze în scopul definirii politicii de concurenţă şi/sau să asigure aplicarea coerentă a art. 5 şi 6 din lege. Complementaritatea de roluri a autorităţii publice şi a particularilor în vederea aplicării art. 5 şi 6 din lege 5. Instanţele judecătoreşti sunt abilitate să apere drepturile persoanelor fizice şi ale celor juridice, care decurg din prevederile art. 5 şi 6 din lege. 6. Instanţele judecătoreşti pot decide asupra validităţii sau nulităţii contractelor încheiate şi numai ele pot acorda despăgubiri persoanelor fizice în cazul încălcării art. 5 şi 6 din lege. Pentru a asigura eficacitatea deplină a regulilor în domeniul concurenţei, orice persoană poate solicita despăgubiri pentru prejudiciile suferite, cauzate de un contract sau de un comportament susceptibil să restrângă ori să denatureze concurenţa. Aceste acţiuni în recuperarea daunelor în faţa instanţelor judecătoreşti, având natura de a descuraja agenţii economici de a încheia sau de a aplica acordurile ori practicile care restrâng concurenţa, sunt susceptibile să contribuie semnificativ la menţinerea unei concurenţe efective.