Inapoi la Cautare

HOTĂRÂRE 69 /2019


referitoare la contestaţia formulată de domnul Radu Moraru cu privire la procedura pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 14.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (14.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Radu Moraru prin care solicită Curţii Constituţionale să vegheze activ la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019 şi să dispună urgent anularea tragerii la sorţi a ordinii candidaţilor pe buletinele de vot şi anularea buletinelor de vot, cu consecinţa reluării procedurii de la momentul înscrierii candidaţilor pe buletinele de vot.

    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 8.675 din 7 noiembrie 2019 şi formează obiectul Dosarului nr. 2.983F/2019, la care au fost ataşate Hotărârea nr. 64 din 30 septembrie 2019
 privind contestarea neînregistrării candidaturii domnului Radu Moraru la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019, Decizia nr. 29/D din 27 septembrie 2019 privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Radu Moraru pentru alegerea Preşedintelui României din anul 2019, precum şi două comunicate de presă emise de Biroul Electoral Central.

    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004
 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.

    4. Cu privire la admisibilitatea sesizării, contestatorul arată că, pentru a veghea corespunzător la respectarea procedurii de alegere a Preşedintelui României, Curtea trebuie sesizată, conform art. 10 din Legea nr. 47/1992
, printr-o cerere scrisă şi motivată. De asemenea, art. 37
 şi 38
 din aceeaşi lege reglementează lapidar această competenţă a Curţii, din analiza gramaticală a celor două articole rezultând că acestea reglementează limitativ modul de soluţionare a unor contestaţii, iar nu „ceea ce trebuie/se soluţionează, respectiv nu ceea ce se sesizează“. Prin urmare, nu rezultă sub nicio formă vreo limitare cu privire la competenţa Curţii de a soluţiona sesizările care au ca obiect respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României, atât timp cât în sesizare sunt invocate încălcări ale legii.

    5. Pe de altă parte, aceste prevederi fac trimitere la dispoziţiile legii pentru alegerea preşedintelui României, deci la Legea nr. 370/2004
. Faptul că în Legea nr. 370/2004
 există cazuri expres prevăzute de atacare a unor decizii ale Biroului Electoral Central, legea prevăzând atât modalitatea concretă de sesizare, cât şi termenele de sesizare, nu înseamnă că acelea sunt singurele cazuri în care Curtea poate fi sesizată. Nu există nicio reglementare expresă care să interzică ori să limiteze cazurile de sesizare doar la cele expres prevăzute de Legea nr. 370/2004
.

    6. Autorul contestaţiei susţine că procedura de alegere a Preşedintelui României presupune o întreagă succesiune de acte procedurale, astfel că respectarea procedurii, respectiv „veghea“ constituţională, nu se poate reduce doar la soluţionarea contestaţiilor împotriva deciziilor Biroului Electoral Central, deoarece ar însemna că procedura de alegere se reduce doar la acele decizii, ceea ce nu poate fi logic şi pertinent argumentat.

    7. În fine, autorul susţine că are interesul de a acţiona, în calitate de cetăţean român cu drept de vot, şi, având în vedere depunerea, în termenul legal, a propunerii de candidatură, el are atât un interes legitim (personal, actual şi determinat), cât şi un drept subiectiv de a sesiza instanţa constituţională pentru a veghea la respectarea procedurii de alegere a Preşedintelui României.

    8. Pe fondul contestaţiei, autorul sesizării arată că din dispoziţiile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 370/2004
 rezultă indubitabil că la expirarea a 24 de ore de la data de 27 septembrie 2019 (termenul-limită de soluţionare a contestaţiilor), Biroul Electoral Central trebuia să publice candidaturile şi semnele electorate definitive. Astfel, începând cu data de 28 septembrie 2019, ora 00,00, nu se mai puteau face legal modificări în ce priveşte propunerile de candidatură. Cu alte cuvinte, numele şi numărul candidaţilor care trebuiau înscrişi în cursa electorală trebuiau să fie definitive la data de 27 septembrie 2019, în baza Hotărârilor Curţii Constituţionale pronunţate până la acel moment, potrivit legii. Or, ţinând seama de „propunerea de candidatură a cetăţeanului Moraru Radu, depusă în termenul legal, dar neînregistrată dintr-o gravă neglijenţă (sau cu intenţie), de caracterul definitiv al hotărârilor Curţii, rezultă că la data-limită de 28 septembrie 2019, ar fi trebuit să existe 15 candidaţi“, între care şi contestatorul.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.