Inapoi la Cautare

HOTĂRÂRE 68 /2019


privind contestaţia formulată de domnul Bogdan Mihail Zamfir cu privire la împiedicarea sa de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile legii la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 13.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 15,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (13.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Andreea Costin │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Bogdan Mihail Zamfir cu privire la împiedicarea sa de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile legii la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2019.

    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 7 noiembrie 2019, fiind completată prin adresele nr. 8.733 şi nr. 8.794 din 11 noiembrie 2019, şi formează obiectul Dosarului nr. 2.971F/2019.

    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004
 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.

    4. În motivarea contestaţiei formulate, domnul Bogdan Mihail Zamfir susţine, în esenţă, că a fost împiedicat să îşi desfăşoare campania electorală în condiţiile legii în mod sistematic. Apreciază faptul că prin Hotărârea nr. 45 din 26 septembrie 2019
 Curtea Constituţională a admis înregistrarea candidaturii sale, acesta fiind singurul petit principal al contestaţiei, celelalte petite fiind accesorii acestuia, iar Biroul Electoral Central ar fi trebuit să emită o decizie de înregistrare a candidaturii având în vedere şi faptul că soluţia pronunţată de Curtea Constituţională a fost una de admitere, şi nu una de admitere parţială. Dacă instanţa constituţională ar fi hotărât ca Biroul Electoral Central să dea o decizie de respingere a înregistrării candidaturii, ar fi trebuit să indice acest lucru în dispozitiv, şi nu în considerente. Aşadar, Curtea a admis o contestaţie privind împiedicarea unui candidat de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile legii, deoarece aceasta este consecinţa directă a neînregistrării candidaturii.

    5. Autorul contestaţiei mai susţine că se impunea soluţionarea cu celeritate a „chestiunii referitoare la constituţionalitatea celor 200.000 de semnături de susţinere“, în vederea respectării atât a dreptului constituţional al cetăţeanului de a alege liber şi direct, cât şi a dreptului constituţional de a fi ales.

    6. În continuare, susţine că este împiedicat să desfăşoare campanie electorală în condiţiile legii „prin îngrădirea accesului liber la justiţia constituţională“, fie sub pretextul că, în exercitarea atribuţiilor de veghere la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României prevăzute la art. 146 lit. f) din Constituţie
, Curtea Constituţională nu este instanţă de judecată, fie chiar şi fără niciun pretext, prin faptul că Biroul Electoral Central a refuzat să sesizeze Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate şi să răspundă la întâmpinarea formulată dacă se consideră sau nu instanţă de judecată. Astfel, neputând fi ridicată decât în faţa unei „instanţe judecătoreşti“, excepţia de neconstituţionalitate invocată de la începutul procedurilor pentru înregistrarea candidaturii sale nu a putut face obiectul unei sesizări a Curţii Constituţionale ca instanţă de contencios constituţional. În continuare, arată că, încă de la depunerea dosarului de candidatură, Biroul Electoral Central l-a împiedicat să îşi desfăşoare campania electorală prin faptul că i-a respins, pe cale administrativă, şi nu prin decizie, înregistrarea candidaturii, iar, ulterior, prin decizia de respingere a înregistrării candidaturii, dată ca urmare a pronunţării Hotărârii Curţii Constituţionale nr. 45 din 26 septembrie 2019
, nu a menţionat termenul şi calea de atac ce putea fi exercitată împotriva deciziilor Biroului Electoral Central. Mai mult, arată că, înainte de soluţionarea de către Curtea Constituţională a contestaţiei pe care a formulat-o împotriva deciziei de neînregistrare a candidaturii, Biroul Electoral Central a adus la cunoştinţă publică candidaturile şi semnele electorale rămase definitive şi, totodată, a procedat la tragerea la sorţi pentru stabilirea ordinii de înscriere în buletinul de vot a candidaţilor formaţiunilor politice şi a candidaţilor independenţi, precum şi a semnelor electorale ale acestora.

    7. În continuare, susţine că, în calitate de instanţă judecătorească specializată, respectiv instanţă de contencios electoral, Biroul Electoral Central nu a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (2) prima teză
 şi ale art. 27 alin. (2) lit. c) teza finală din Legea nr. 370/2004
 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu toate că în ambele contestaţii formulate la Curtea Constituţională a solicitat ca Biroul Electoral Central să sesizeze instanţa constituţională cu excepţia menţionată.

    8. Totodată, precizează faptul că a invocat aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate şi în faţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu ocazia recursurilor formulate împotriva Hotărârilor Curţii Constituţionale nr. 45 din 26 septembrie 2019
 şi nr. 65 din 30 septembrie 2019
, însă această cale de atac a fost respinsă ca inadmisibilă. De asemenea a sesizat Avocatului Poporului neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 4 alin. (2) prima teză
 şi ale art. 27 alin. (2) lit. c) teza finală din Legea nr. 370/2004
 pentru alegerea Preşedintelui României, solicitând, în acelaşi timp, ca această instituţie să facă cerere de intervenţie voluntară accesorie în recursurile promovate la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.