Inapoi la Cautare

GHID din /2016


de bune practici pentru raportarea de către auditorii financiari a tranzacţiilor suspecte de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.10.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Doriti o forma actualizata , la zi (29.10.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


──────────

    Aprobat de Hotărârea nr. 103/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1007 din 15 decembrie 2016.

──────────

    CUPRINS

	

 Capitolul 1: Dispoziţii generale
    1.1. Introducere
    1.2. Scopul Prezentului Ghid
    1.3. Rolul Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor
    1.4. Rolul Camerei Auditorilor Financiari din România

 Capitolul 2: Obligaţiile auditorilor financiari în calitate de entităţi
              raportoare
    2.1. Responsabilităţi ale auditorului financiar, ca entitate raportoare
    2.2. Desemnarea unei persoane/persoanelor responsabile în relaţia cu
         Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor.
    2.3. Implementarea unui sistem de control intern adecvat în cadrul
         entităţii raportoare
     2.4 Politica internă de Instruire a personalului

 Capitolul 3: Politici şi proceduri interne specifice ale auditorului financiar
              ca entitate raportoare
    3.1. Proceduri de Cunoaştere a Clientelei
         3.1.1. Analiza de risc a Clientelei
         3.1.2. Măsuri standard de cunoaştere a clientelei
         3.1.3. Măsuri simplificate de cunoaştere a clientelei
         3.1.4. Măsuri suplimentare de cunoaştere a clientelei
    3.2. Proceduri de Acceptare a Clientelei
    3.3. Politica de contractare a Clientelei
         3.3.1. Confidenţialitatea contractuală
    3.4. Proceduri şi Măsuri necesare de aplicat în cadrul misiunii de audit
         3.4.1. Măsuri aplicate pentru planificarea misiunii
         3.4.2. Măsuri aplicate în derularea misiunii
         3.4.3. Revizuirea încadrării clientului în categoria de risc adecvată,
                în urma analizei informaţiilor suplimentare obţinute
         3.4.4. Aplicarea testelor de detaliu în vederea identificării unor
                tranzacţii neobişnuite/suspecte
         3.4.5. Utilizarea terţilor în cadrul misiunii de audit
         3.4.6. Măsuri aplicate în finalizarea misiunii
         3.4.7. Declaraţia Conducerii/Scrisoarea de Reprezentare (ISA 580)
    3.5. Procedura de Raportare
         3.5.1. Rapoarte interne între membrii echipei de audit
         3.5.2. Rapoarte emise către ONPCSB
         3.5.3. Rapoarte emise către Client privind viciile sau carenţele
                semnificative de control intern
         3.5.4. Raportare către utilizatorii informaţiilor financiare -
                raportul de audit
    3.6. Arhivarea rapoartelor şi evidenţelor ca entitate raportoare
    3.7. Continuarea relaţiilor cu Clientela după Raportare
    3.8. Alte Obligaţii
 Capitolul 4: Precizări privind cerinţele de aplicare ale prezentului Ghid

 ANEXE
 ANEXA 1: NOTIFICARE PRIVIND DESEMNAREA PERSOANEI RESPONSABILE DE ÎNDEPLINIREA
          PREVEDERILOR LEGII NR. 656/2002 LA ONPCSB
 ANEXA 2: EVIDENŢA INSTRUIRII INTERNE
 ANEXA 3: CHESTIONAR DE RISC LEGAT DE CONTROLUL INTERN ÎN PREVENIREA SPĂLĂRII
          BANILOR ŞI/SAU FINANŢAREA TERORISMULUI
 ANEXA 4: RAPORT DE TRANZACŢII CU NUMERAR
 ANEXA 5: RAPORT DE TRANSFERURI EXTERNE
 ANEXA 6: RAPORT DE TRANZACŢII SUSPECTE
 ANEXA 7: NOTIFICARE PRIVIND TRANSMITEREA RAPORTULUI DE TRANZACŢII SUSPECTE
          CĂTRE ONPCSB
 ANEXA 8: Cunoaşterea de către auditorul financiar a etapelor procesului de
          spălare a banilor
 ANEXA 9: Listă neexhaustivă a factorilor şi tipurilor de dovezi cu privire la
          riscurile potenţial mărite
 ANEXA 10: Listă neexhaustivă a factorilor şi tipurilor de dovezi cu privire la
           riscurile potenţial reduse
 ANEXA 11: Exemple de clienţi care pot fi implicaţi în spălarea banilor
 ANEXA 12: Definiţii, noţiuni şi termeni utilizaţi în legislaţia aplicabilă

 ACTE NORMATIVE ÎN VIGOARE LA DATA ELABORĂRII PREZENTULUI GHID


    CAP. 1


    Dispoziţii generale

    1.1. Introducere

    Fluxurile de bani iliciţi pot deteriora integritatea, stabilitatea şi reputaţia sectorului financiar şi pot ameninţa atât piaţa internă, precum şi dezvoltarea internaţională. Spălarea de bani, finanţarea terorismului şi criminalitatea organizată rămân probleme semnificative care sunt abordate atât în legislaţia europeană cât şi în cea naţională.

    În conformitate cu prevederile art. 10 lit. e) din Legea nr. 656/2002, republicată şi cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 594/2008 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, cu modificările şi completările ulterioare, auditorii financiari, persoane fizice şi firme de audit, sunt entităţi raportoare, având toate obligaţiile ce decurg din legislaţia de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării actelor de terorism.

    Pentru punerea în aplicare a legislaţiei menţionate mai sus, Hotărârea Consiliului CAFR nr. 68/2015 stipulează în mod expres la art. 5 faptul că, în aplicarea şi înţelegerea mecanismului de cunoaştere a clientelei, a legislaţiei de prevenire şi combatere a spălării banilor, precum şi a finanţării terorismului, auditorii financiari, persoane fizice şi firme de audit*1), trebuie să elaboreze şi să aplice politici şi proceduri proprii de control intern, de evaluare şi de gestionare a riscurilor, de păstrare a evidenţelor şi de raportare, precum şi de monitorizare a conformităţii cu aceste politici şi proceduri, pentru a preveni şi împiedica implicarea auditorilor financiari în tranzacţii suspecte de spălare de bani şi finanţare a terorismului, asigurând şi instruirea corespunzătoare a angajaţilor sau a colaboratorilor/subcontractanţilor acestuia.

──────────

    *1) În cuprinsul acestui Ghid sintagma "auditori financiari" se referă la auditori financiari activi, persoane fizice şi firme de audit, înregistrate la Camera Auditorilor Financiari din România.

──────────

    1.2. Scopul Prezentului Ghid
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.