Inapoi la Cautare

DECIZIE 99 /2021


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.06.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.06.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Patricia Marilena │- │
│Ionea │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Legea nr. 61/1993
 privind alocaţia de stat pentru copii. Excepţia a fost ridicată direct de Avocatul Poporului şi constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.300D/2018.

    2. Dezbaterile au avut loc la data de 19 ianuarie 2021, cu participarea reprezentantei Avocatului Poporului, doamna consilier Linda Zenovia Timofan, cu împuternicire depusă la dosar, şi a reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu. Dezbaterile au fost consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când, având în vedere cererea de întrerupere a deliberărilor pentru o mai bună studiere a problemelor ce formează obiectul cauzei, Curtea, în temeiul art. 57
 şi al art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992
 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a amânat pronunţarea pentru data de 20 ianuarie 2021 şi apoi, pentru aceleaşi motive, pentru data de 16 februarie 2021, când a pronunţat prezenta decizie.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    3. Prin Adresa nr. 24.254 din 19 decembrie 2018, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 10.700 din 20 decembrie 2018, în temeiul art. 146 lit. d) teza finală din Constituţie
, al art. 15 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 35/1997
 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatului Poporului, precum şi ale art. 32 din Legea nr. 47/1992
, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (3) din Legea nr. 61/1993
 privind alocaţia de stat pentru copii.

    4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Avocatul Poporului susţine, în esenţă, că art. 1 alin. (3) din Legea nr. 61/1993
 este constituţional în măsura în care dispoziţia potrivit căreia „alocaţia de stat pentru copii se acordă şi tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora“ nu exclude posibilitatea tinerilor care urmează învăţământul secundar inferior sau gimnazial de a solicita şi primi alocaţia, în condiţii identice cu tinerii care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora.

    5. Avocatul Poporului arată că realitatea socială demonstrează că există şi situaţii de excepţie, în care tineri care împlinesc 18 ani urmează cursurile clasei a VIII-a. Aceştia, din motive obiective şi neimputabile lor, nu au avut o identitate formală, situaţie pentru care nu au putut frecventa cursurile şcolare la timp (învăţământ primar, secundar inferior sau gimnazial, secundar superior şi liceal). Astfel, în contextul actual, acordarea alocaţiei de stat doar tinerilor care au împlinit vârsta de 18 ani, care urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional, organizate în condiţiile legii, până la terminarea acestora, nu este adaptată realităţilor sociale din România.

    6. Excluderea de la acordarea alocaţiei a tinerilor care au împlinit 18 ani şi frecventează cursurile secundare inferioare echivalează cu o încălcare a principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor, cu consecinţa unei discriminări nejustificate în cadrul aceleiaşi categorii de persoane, şi anume tinerii. În acest context, Avocatul Poporului aminteşte că, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea tinerilor nr. 350/2006
, cu modificările şi completările ulterioare, tinerii sunt definiţi ca fiind cetăţenii cu vârsta cuprinsă între 14 şi 35 de ani.

    7. Avocatul Poporului arată că acordarea alocaţiei de stat pentru tinerii care au împlinit 18 ani trebuie să se subsumeze îndeplinirii a trei condiţii: să se realizeze până la terminarea cursurilor liceale şi profesionale (fără a exclude posibilitatea acordării acesteia în cazurile în care tinerii împlinesc 18 ani în timp ce frecventează învăţământul secundar inferior sau gimnazial), nu mai târziu de împlinirea vârstei de 35 de ani şi cu condiţia nerepetării anului şcolar (cu excepţia cazurilor medicale). Apreciază însă că instituirea unei condiţii suplimentare pentru acordarea alocaţiei, în speţă, „urmează cursurile învăţământului liceal sau profesional“, are în vedere, în mod exclusiv, un criteriu de niveluri (aşa cum este structurat sistemul naţional de învăţământ preuniversitar în România în art. 23 din Legea nr. 1/2011
, cu modificările şi completările ulterioare), criteriu care, în cazul de faţă, nu poate constitui o justificare obiectivă şi raţională cu privire la diferenţa de tratament juridic la care este supusă o anumită categorie de persoane. În acest context, aplicarea unui astfel de criteriu încalcă principiul egalităţii consacrat de textul art. 16 alin. (1) din Constituţie
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.