Inapoi la Cautare

DECIZIE 978 /2007


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    La apelul nominal răspund personal autorii excepţiei, lipsind partea Oficiul Român pentru Imigrări, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

    Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.

    Autorii excepţiilor, prin traducător, sunt de acord cu conexarea dosarelor.

    Reprezentantul Ministerului Public este, de asemenea, de acord cu conexarea dosarelor.

    Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 819D/2007 şi nr. 820D/2007 la Dosarul nr. 544D/2007, care a fost primul înregistrat.

    Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul părţilor prezente. Prin traducător, acestea susţin că legea criticată nu oferă destinatarilor săi suficientă protecţie, în sensul ocrotirii vieţii de familie a străinilor care se află de o perioadă îndelungată de timp în România, şi-au întemeiat o familie şi duc o viaţă normală, iar acum sunt obligaţi să se întoarcă în China, ţara de origine.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

    Arată, în acest sens, că textele de lege criticate sunt suficient de clare şi precise, astfel încât organele competente să aprecieze în mod obiectiv situaţia concretă a fiecărui solicitant de azil şi să le aplice în consecinţă. De altfel, prin jurisprudenţa sa în materie, Curtea Constituţională s-a pronunţat constant în sensul conformităţii dispoziţiilor legale atacate faţă de prevederile din Constituţie şi din reglementările internaţionale invocate şi în prezenta cauză.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

    Prin încheierile din 5 aprilie 2007, 25 mai 2007 şi 14 mai 2007, pronunţate în dosarele nr. 914/302/2007, nr. 3.035/302/2007 şi nr. 2.791/302/2007, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România. Excepţia a fost ridicată de cetăţenii chinezi Li Qiaoxiu, Liu Qiumei şi Guo Donghua în cauze având ca obiect soluţionarea unor plângeri împotriva hotărârii Oficiului Naţional pentru Refugiaţi (în prezent, Oficiul Român pentru Imigrări) de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se arată că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale datorită impreciziei cu privire la spectrul motivelor de pedepse şi tratamente inumane care permit acordarea protecţiei subsidiare. Astfel, acestea limitează sfera de aplicabilitate a interdicţiei cuprinse în textele art. 22 alin. (2) din Constituţie şi art. 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale doar la riscul de tortură şi tratamente inumane şi degradante survenit ca urmare a unuia dintre cele cinci motive de persecuţie prevăzute de Convenţia din 1951 privind Statutul refugiaţilor (rasa, religia, naţionalitatea, opinia politică şi apartenenţa la un anumit grup social). Or, conform prevederilor constituţionale şi convenţionale invocate şi având în vedere practica jurisprudenţială în materie a Curţii Europene a Drepturilor Omului, rezultă că spectrul motivelor de pedepse şi tratamente inumane este mult mai larg, acesta putând surveni din orice cauze, fără a permite limitări de natura celor invocate de Oficiul Naţional pentru Refugiaţi.

    Se precizează, totodată, că dispoziţiile legale criticate trebuie interpretate în conformitate cu prevederile art. 3 din Convenţie, dar şi cu jurisprudenţa în materie a Curţii Europene a Drepturilor Omului. De altfel, caracterul imprecis al acestor reglementări favorizează interpretări eronate cu privire la natura şi conţinutul pedepselor şi tratamentelor inumane ori degradante, ceea ce contravine celor statuate de Curtea de la Strasbourg în cauza B. contra Franţei, 1992.

    În plus, sunt menţionate aspecte de fapt specifice cauzelor supuse judecăţii, referitoare la situaţia familială a fiecăruia dintre autorii excepţiei.

    Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, indicând în acest sens jurisprudenţa bogată a Curţii Constituţionale în această materie, de exemplu, Decizia nr. 64/2007.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic