Inapoi la Cautare

DECIZIE 973 /2012


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (4)-(7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 03.03.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (03.03.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 31 ianuarie 2012, pronunţată în Dosarul nr. 4.255/289/2011 (format vechi nr. 4.362/2011), Judecătoria Reghin a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, excepţie ridicată de Societatea Comercială "Tisza Game" - S.R.L. din Târgu Mureş într-o cauză ce are ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 42, 44, 45 şi art. 56 alin. (2). Dispoziţiile criticate impun organizatorilor de jocuri de noroc caracteristice activităţii cazinourilor obligaţia de a permite accesul în locaţiile autorizate numai pe baza unui bilet de intrare. Acest lucru este echivalent cu introducerea unei taxe de acces, realizându-se o dublă impozitare a aceleiaşi activităţi. Astfel, dreptul de proprietate privată este afectat prin limitarea drepturilor de dispoziţie şi de folosinţă aferente, precum şi prin sarcinile fiscale care grevează indirect asupra bunurilor.

    Referitor la prevederile art. 45 din Constituţie, arată că, prin introducerea acestei taxe, accesul liber al întreprinzătorilor la activitatea de jocuri este restrâns dincolo de limitele principiilor generale ale dreptului. Totodată, sunt încălcate şi prevederile constituţionale ale art. 56 alin. (2), deoarece taxarea accesului prin intermediul biletului de intrare se face numai la un anumit tip de jocuri de noroc, în vreme ce altele, precum pariurile sportive sau jocurile de tip bingo, nu sunt grevate de această taxă.

    Judecătoria Reghin apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Guvernul arată că instituirea prin lege în sarcina operatorilor economici a obligaţiei de a încasa contravaloarea biletelor de intrare în incinta locaţiilor unde sunt desfăşurate activităţile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 nu reprezintă muncă forţată, fiind în concordanţă cu prevederile constituţionale ale art. 42. Referitor la susţinerea potrivit căreia art. 13 din ordonanţa de urgenţă criticată contravine dispoziţiilor art. 44 din Constituţie, apreciază că aceasta nu poate fi primită, deoarece, pe de-o parte, potrivit art. 56 alin. (1) din Constituţie, "cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice", iar, pe de altă parte, legiuitorul, potrivit art. 139 din Constituţie, este singurul în măsură să stabilească nivelul taxelor.

    Avocatul Poporului arată că, potrivit art. 45 din Constituţie, este garantată exercitarea "în condiţiile legii" a accesului liber al persoanelor la o activitate economică, iar textele de lege criticate impun asemenea cerinţe legale. Accesul liber la o activitate economică nu exclude, ci, dimpotrivă, implică stabilirea unor limite de exercitare a libertăţii economice. Mai mult, exploatarea jocurilor de noroc nu beneficiază de principiul libertăţii comerţului. Interdicţia determină reglementarea strictă a derogărilor de la acest principiu, prin criterii, condiţii şi restricţii expres stabilite de lege. Referitor la critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009, cu modificările şi completările ulterioare, raportat la art. 44 din Constituţie, constatăm că aceasta nu poate fi reţinută, întrucât taxa de acces se încasează de la jucători, nefiind atins dreptul de proprietate al proprietarului imobilului şi nicidecum dreptul de dispoziţie sau de folosinţă al acestuia. De asemenea, arată că nu poate fi reţinută nici critica potrivit căreia dispoziţiile art. 13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 contravin prevederilor art. 56 alin. (2) din Constituţie. În continuare, apreciază că prevederile constituţionale ale art. 42 nu au incidenţă în cauză.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Deşi sesizarea Curţii Constituţionale se referă la întreg art. 13, din motivarea excepţiei de neconstituţionalitate reiese că autorul acesteia este nemulţumit de dispoziţiile referitoare la plata biletului de intrare în cazinouri. Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 13 alin. (4)-(7) din Ordonanţă de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 26 iunie 2009. Acestea au fost introduse prin art. III pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 891 din 30 decembrie 2010.

    Textul de lege criticat are următorul cuprins: "(4) Organizatorii de jocuri de noroc caracteristice activităţii cazinourilor, permit accesul în locaţiile autorizate numai pe baza unui bilet de intrare, valabil pentru 24 de ore în intervalul 8,00-8,00, pentru fiecare persoană, iar organizatorii de jocuri de noroc tip slot-machine încasează biletul de intrare numai de la jucători.

    (5) Pentru cazinouri, biletul de intrare se emite şi se încasează la recepţie pentru fiecare persoană care intră în cazinou, indiferent dacă aceasta participă sau nu la jocurile de noroc.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.