Inapoi la Cautare

DECIZIE 93 /2007


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.04.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.04.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 17 august 2006, pronunţată în Dosarul nr. 3.556/2006, Judecătoria Zalău a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, excepţie ridicată de Aurel Chiş într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie întocmit de un agent constatator din cadrul Inspectoratului de Poliţie al municipiului Zalău.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că Legea nr. 61/1991 are în vedere sancţionarea anumitor fapte săvârşite pe domeniul public, or, mitingul spontan la care au participat membrii cooperatori asociaţi nu s-a desfăşurat pe domeniul public, ci pe terenul proprietate privată a acestora. Susţine că la data edictării legii, "în concepţia legiuitorului (...) proprietatea privată nu era pe deplin marcată", iar intervenţia poliţiei fără mandat pe o proprietate privată este abuzivă, condiţiile de intervenţie nefiind bine definite de lege. Precizează că întrunirea s-a constituit în baza dreptului la liberă exprimare, astfel încât prevederile art. 1 din Legea nr. 61/1991 contravin dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Constituţie.

    Judecătoria Zalău apreciază că excepţia de neconstitu-ţionalitate este neîntemeiată.

    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu-ţionalitate.

    Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât libertatea de exprimare nu este absolută, ci poate fi supusă unor restricţii, care trebuie să fie expres prevăzute de lege şi care să fie necesare asigurării respectării drepturilor sau reputaţiei altora, salvgardării siguranţei naţionale, ordinii publice, sănătăţii sau moralităţii publice. Precizează că obligaţia cetăţenilor de a avea un comportament civic, moral şi responsabil, în spiritul legilor ţării şi al normelor de convieţuire socială, nu reprezintă o îngrădire a dreptului constituţional la liberă exprimare, care trebuie să se exercite în anumite limite prevăzute de lege.

    Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat nu încalcă prevederile constituţionale referitoare la libertatea de exprimare, ci stabileşte măsurile legale ce se impun atunci când normele de convieţuire socială, ordinea şi liniştea publică sunt încălcate.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

                         CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitu-ţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 387 din 18 august 2000, care au următorul cuprins:

    - Art. 1: "Pentru asigurarea climatului de ordine şi linişte publică necesar desfăşurării normale a activităţii economice şi social-culturale şi promovarea unor relaţii civilizate în viaţa cotidiană, cetăţenii sunt obligaţi să aibă un comportament civic, moral şi responsabil, în spiritul legilor ţării şi al normelor de convieţuire socială."

    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Constituţie care garantează dreptul la liberă exprimare.

    Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că autorul excepţiei nu formulează o critică pertinentă a textului de lege ce formează obiect al excepţiei. Susţinerea potrivit căreia prevederile art. 1 din Legea nr. 61/1991 ar nesocoti libertatea de exprimare garantată la nivel constituţional este nefondată, întrucât textul de lege criticat nu conţine nicio normă de natură să înfrângă exercitarea liberă a acestui drept fundamental. Dispoziţia criticată impune, în sarcina fiecărui cetăţean, obligaţia de a adopta un anumit comportament, stabilind şi caracteristicile acestuia, şi anume să fie responsabil, bazat pe moralitate, în conformitate cu spiritul legilor ţării şi al normelor de convieţuire socială. Această exigenţă se înscrie în coordonatele stabilite de art. 57 din Legea fundamentală, referitor la exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor constituţionale, cu respectarea drepturilor şi a libertăţilor celorlalţi. Este evident că libertatea de exprimare trebuie să se subordoneze acestor cerinţe constituţionale. În acest context, prevederile art. 1 din Legea nr. 61/1991 sunt în deplin acord cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Constituţie, invocate de autorul excepţiei.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.