Inapoi la Cautare

DECIZIE 89 /2004


asupra sesizării de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 2, pct. 3, pct. 4, pct. 5, pct. 6 şi art. II din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.11.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.11.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Cu Adresa nr. 461 din 1 martie 2004 secretarul general al Senatului a transmis sesizarea privind declanşarea controlului de constituţionalitate asupra unor dispoziţii ale Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 17 februarie 2004, iar de Senat în şedinţa din 24 februarie 2004. Sesizarea a fost formulată, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, de un grup de 25 de senatori, şi anume: Nicolae-Vlad Popa, Maria Petre, Ion Vela, Hermann Armeniu Fabini, Norica Nicolai, Dan Avram, Romeo Octavian Hanganu, Dumitru Badea, Gheorghe Acatrinei, Dumitru Codreanu, Angela-Mihaela Bălan, Aron Belaşcu, Carol Dina, Valentin Dinescu, Vasile Horga, Ion Cârciumaru, Dumitru Petru Pop, Aurel Pană, Corin Penciuc, Mircea Teodor Iustian, Mircea Ionescu-Quintus, Gheorghe Flutur, Păun Ion Otiman, Nicolae Paul Anton Păcuraru şi Mihail Lupoi.

    Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 1.073 din 2 martie 2004, formând obiectul Dosarului nr. 105A/2004.

    Prin această sesizare se solicită Curţii să constate că unele dispoziţii din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor sunt neconstituţionale, după cum urmează:

    1. Prevederile art. 3 alin. (2) din lege sunt contrare dispoziţiilor art. 102 alin. (3) din Constituţie, republicată, care nu prevăd că din alcătuirea Guvernului fac parte şi miniştri de stat.

    2. Prevederile art. 15, 20, 21, 22 şi art. II din lege, prin care se înfiinţează Cancelaria Primului-Ministru, cu buget propriu, sunt contrare dispoziţiilor art. 138 alin. (5) din Constituţie, republicată, întrucât nu se prevede sursa de finanţare a acestei structuri noi.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicată, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.

    Preşedintele Camerei Deputaţilor consideră că sesizarea este neîntemeiată, pentru următoarele motive:

    1. În temeiul art. 102 alin. (3) din Constituţie, republicată, Guvernul poate cuprinde, pe lângă miniştri, şi pe alţi membri. Critica formulată de autorii sesizării, în sensul că în textul art. 102 alin. (3) din Constituţie, republicată, nu se prevede şi funcţia de ministru de stat, este nefondată, întrucât această funcţie este stabilită prin lege organică, aşa cum cere dispoziţia constituţională. Enumerarea funcţiilor are caracter exemplificativ, funcţia de ministru fiind comună oricărui cabinet. Este la latitudinea primului-ministru ca, având acordul Parlamentului, să-şi organizeze cabinetul potrivit intereselor şi priorităţilor naţionale.

    2. Dispoziţiile cuprinse la art. I pct. 3, art. I pct. 4 şi cele ale art. II din lege nu sunt incidente dispoziţiilor constituţionale ale art. 138 alin. (5) şi sunt nerelevante în soluţionarea sesizării, întrucât nu conţin prevederi cu impact asupra bugetului de stat. De altfel, în temeiul dispoziţiilor art. 50 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, pot fi efectuate transferuri între ordonatorii principali de credite fără a fi afectat echilibrul bugetar. Sursa de finanţare a cheltuielilor de funcţionare a Cancelariei menţionate o constituie bugetul Secretariatului General al Guvernului, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 853 din 2 decembrie 2003.

    Preşedintele Senatului consideră că sesizarea este neîntemeiată pentru următoarele motive:

    1. Autorii sesizării pun în discuţie numai funcţia ministrului de stat, nu şi pe cea a ministrului delegat, deşi nici acesta nu este prevăzut de dispoziţiile art. 102 alin. (3) din Constituţie.

    Totodată, nu s-au observat prevederile art. 37 alin. (2) din lege potrivit cărora Parlamentul, în temeiul art. 61 alin. (1) din Constituţie, republicată, hotărăşte, prin lege organică, pe acei miniştri, propuşi pe lista Guvernului, care vor deţine şi funcţia de ministru de stat. La fel, nu s-au avut în vedere nici dispoziţiile art. 53 alin. (4) privind calitatea miniştrilor de stat ca membri ai Guvernului, care îşi exercită atribuţiile şi sarcinile diferenţiat, potrivit diviziunii şi specializării activităţii ministerelor, urmând să conlucreze cu miniştrii care rămân competenţi şi răspunzători în domeniul ministerului respectiv.

    Autorii sesizării nu au avut în vedere nici dispoziţiile art. 107 alin. (1) din Constituţie, republicată, potrivit cărora primul-ministru are atribuţii de conducere a Guvernului şi de coordonare a activităţii membrilor acestuia. El poate ca, direct şi personal, să conducă şi să coordoneze activitatea Guvernului, după cum poate să delege o parte din atribuţiile sale. De asemenea, poate dispune de un aparat propriu executiv de conducere şi de coordonare.

    2. Susţinerile referitoare la încălcarea art. 138 alin. (5) din Constituţie, republicată, prin aceea că legea criticată nu reglementează sursele de finanţare a cheltuielilor de funcţionare a Cancelariei Primului-Ministru, sunt neîntemeiate. Problema în discuţie este o chestiune de legiferare, neimpunându-se precizarea sursei de finanţare atunci când "autorul proiectului de lege este Guvernul".

    Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că sesizarea este nefondată pentru următoarele motive:
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.