Inapoi la Cautare

DECIZIE 886 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 141 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, în redactarea anterioară Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 106/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, respectiv în redactarea anterioară Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi a prevederilor art. 127 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal în redactarea anterioară Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2009


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 31.07.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (31.07.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

 din această perspectivă. Deşi legea a transpus Directiva 2006/112/CE a Uniunii Europene, nicăieri în această lege nu apare o definiţie clară a noţiunii de teren construibil. Or, există cel puţin trei scenarii în interpretarea noţiunii de teren construibil: a) teren cu privire la care dreptul de a construi este născut şi actual (există o autorizaţie de construire); b) teren în privinţa căruia există o aptitudine generală şi abstractă de a construi (în condiţiile în care nu există nicio autorizaţie de construire); c) teren cu privire la care există doar un certificat de urbanism. Dispoziţiile legale criticate trimit la prevederi legale care nu pot fi identificate concret. Or, legea, inclusiv cea fiscală, trebuie să fie clară şi previzibilă. Formula legală criticată deschide calea arbitrarului prin interpretările multiple pe care le generează.

    10. În ceea ce priveşte art. 127 alin. (1)
 şi (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, se arată că, deşi instanţa de contencios constituţional s-a mai pronunţat în câteva rânduri asupra acestor prevederi legale, există un aspect care nu a mai fost analizat, şi anume în ce măsură statul român este obligat să preia identic textul unei directive fără a o adapta la realităţile locale.

    11. În continuare, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, se arată că Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
 reglementează clar condiţiile în care o persoană fizică care construieşte imobile devine plătitoare de T.V.A. Astfel, pentru a construi, persoana în cauză trebuie să obţină autorizaţie de construire, iar o persoană fizică devine plătitoare de T.V.A. numai dacă desfăşurarea activităţii de vânzare are caracter de continuitate şi dacă se depăşeşte un anumit plafon prevăzut de lege. Persoana ia cunoştinţă de caracterul construibil al terenului cu mult timp înainte de a obţine autorizaţia de construire. Prin acceptarea autorizaţiei de construire, se acceptă şi condiţiile în care acel teren devine construibil. Astfel, o persoană care a construit devine plătitoare de T.V.A. numai după ce înstrăinează respectivele imobile.

    12. Se arată că nici art. 56
 şi nici art. 135 din Constituţie
 nu sunt încălcate, opţiunea legiuitorului fiind aceea de a egaliza situaţia persoanelor fizice şi cea a persoanelor juridice în ceea ce priveşte edificarea de construcţii.

    13. Având cuvântul în replică, reprezentantul autoarei excepţiei de neconstituţionalitate arată că examenul de constituţionalitate este unul abstract, or, reprezentantul Ministerului Public face referire la dezlegările date de instanţe pe fond în legătură cu art. 141 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, text care nu este, în sine, suficient de clar în ceea ce priveşte datorarea T.V.A.-ului.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

    14. Prin Încheierea din 17 ianuarie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 489/59/2012*, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 141 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, în forma în vigoare la 1 ianuarie 2007, respectiv în forma în vigoare la 1 ianuarie 2008, precum şi a prevederilor art. 127 alin. (1)
 şi (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, în forma în vigoare în perioada 1 ianuarie 2007 - 31 decembrie 2009 (anterioară modificării şi completării prin Ordonanţa de urgenţă nr. 109/2009
 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
) în ceea ce priveşte definirea noţiunii de „persoană impozabilă“, sub aspectul obligării persoanei fizice la plata taxei pe valoarea adăugată (T.V.A.), excepţie ridicată de Mariana Nanu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii formulate împotriva unui act administrativ-fiscal, respectiv a unei decizii de impunere prin care s-a stabilit cuantumul T.V.A. de plată.

    15. Prin Încheierea din 26 octombrie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 812/35/2010*/a1, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (2) teza a doua din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, excepţie ridicată de Ana Varga şi de Gheorghe Varga într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri de anulare a unui act administrativ-fiscal, respectiv a unui act de control fiscal prin care s-a stabilit cuantumul T.V.A. de plată.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.