Inapoi la Cautare

DECIZIE 872 /2011


referitoare la sesizarea de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.12.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.12.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Pe rol se află soluţionarea sesizării de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, formulată de un grup de 111 de deputaţi, în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie.

    Cu Adresa nr. 51/2.584 din 2 iunie 2011, secretarul general al Camerei Deputaţilor a trimis Curţii Constituţionale, în temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 15 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea referitoare la neconstituţionalitatea Legii pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, formulată de 111 deputaţi.

    La sesizare s-a anexat lista cuprinzând semnăturile celor 111 deputaţi, autori ai sesizării de neconstituţionalitate. Potrivit acestei liste, autorii sesizării de neconstituţionalitate sunt următorii: Adrian Năstase, Aurelia Vasile, Victor Socaciu, Marian Neacşu, Carmen Ileana Moldovan, Aurel Vlădoiu, Antonella Marinescu, Manuela Mitrea, Claudiu Iulian Manda, Neculai Răţoi, Cornel-Cristian Resmeriţă, Laurenţiu Nistor, Vasile Mocanu, Viorel Hrebenciuc, Victor Cristea, Gheorghe Ana, Valeriu Ştefan Zgonea, Cristian-Sorin Dumitrescu, Iuliu Nosa, Vasile Popeangă, Ioan Stan, Sorin Constantin Stragea, Viorel Ştefan, Sonia-Maria Drăghici, Florin-Costin Pâslaru, Lucreţia Roşca, Ciprian-Florin Luca, Eugen Bejinariu, Dan Nica, Florian Popa, Costică Macaleţi, Marian Ghiveciu, Adrian Solomon, Ion Dumitru, Gheorghe Antochi, Dumitru Boabeş, Angel Tîlvăr, Andrei Dolineaschi, Petru Gabriel Vlase, Ion Călin, Ioan Sorin Roman, Ion Burnei, Ioan Cindrea, Horia Grama, Mircea Duşa, Dumitru Chiriţă, Doru-Claudian Frunzulică, Georgian Pop, Nicolae-Ciprian Nica, Mugurel Surupăceanu, Adrian Mocanu, Nicolae Bănicioiu, Constantin Niţă, Ioan Damian, Cristian Rizea, Cristian Mihai Adomniţei, Marin Almăjanu, Teodor Atanasiu, Vasile Berci, Viorel-Vasile Buda, Daniel-Stamate Budurescu, Cristian Buican, Mihăiţă Calimente, Mircea Vasile Cazan, Mariana Câmpeanu, Daniel Chiţoiu, Tudor-Alexandru Chiuariu, Liviu-Bogdan Ciucă, Horia Cristian, Ciprian Minodor Dobre, Victor Paul Dobre, Mihai-Aurel Donţu, Gheorghe Dragomir, George Ionuţ Dumitrică, Relu Fenechiu, Damian Florea, Gheorghe Gabor, Graţiela Leocadia Gavrilescu, Andrei Dominic Gerea, Alina-Ştefania Gorghiu, Titi Holban, Pavel Horj, Mircea Irimescu, Nicolae Jolţa, Mihai Lupu, Dan-Ştefan Motreanu, Gheorghe-Eugen Nicolăescu, Ludovic Orban, Ionel Palăr, Viorel Palaşcă, Cornel Pieptea, Gabriel Plăiaşu, Cristina-Ancuţa Pocora, Virgil Pop, Octavian-Marius Popa, Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu, Călin Potor, Ana Adriana Săftoiu, Nini Săpunaru, Adrian George Scutaru, Ionuţ-Marian Stroe, Radu Stroe, Gigel-Sorinel Ştirbu, Gheorghe-Mirel Taloş, Adriana Diana Tuşa, Radu Bogdan Ţîmpău, Ioan Ţintean, Florin Ţurcanu, Horea-Dorin Uioreanu, Lucia-Ana Varga şi Mihai Alexandru Voicu.

    La sesizare a fost anexată, în copie, Legea pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului.

    Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 3.257 din 2 iunie 2011 şi formează obiectul Dosarului nr. 701A/2011.

    Prin această sesizare, autorii acesteia solicită Curţii să se pronunţe asupra constituţionalităţii Legii pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, formulând următoarele critici de neconstituţionalitate:

    I. Critici de neconstituţionalitate extrinsecă

    Legea supusă controlului de constituţionalitate contravine prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (5), art. 61 alin. (1) şi art. 75, prin prisma procedurii legislative de adoptare a acesteia. Astfel, autorii sesizării susţin că proiectul acestei legi organice a fost adoptat de Senat la data de 16 septembrie 2009, forma adoptată fiind trimisă la Camera Deputaţilor, cu rol de Cameră decizională, la data de 22 septembrie 2009. În cadrul acestei Camere, procedura de adoptare a fost viciată prin faptul că au fost puse în discuţie o serie de amendamente care nu au fost analizate, în primă instanţă, de Senat. Cu privire la acest aspect, autorii sesizării invocă considerentele deciziilor Curţii Constituţionale nr. 472 din 22 aprilie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 30 aprilie 2008, şi nr. 1.029 din 8 octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 720 din 23 octombrie 2008, conform cărora modificările şi completările pe care Camera decizională le aduce asupra proiectului de lege adoptat de prima Cameră sesizată trebuie să se raporteze la materia avută în vedere de iniţiator şi la forma în care a fost reglementată de prima Cameră. Altfel, se ajunge la situaţia ca o singură Cameră, şi anume Camera decizională, să legifereze, ceea ce contravine principiului bicameralismului consacrat de art. 61 alin. (2) din Constituţie, precum şi competenţelor stabilite pentru cele două Camere, potrivit art. 75 alin. (1) din Legea fundamentală.

    II. Critici de neconstituţionalitate intrinsecă

    1. Dispoziţiile art. I pct. 6 din Legea pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (3) şi art. 53.

    Autorii sesizării susţin că aceste dispoziţii "instituie un tratament în mod vădit defavorabil persoanelor care ocupă funcţia publică de poliţist, faţă de alţi funcţionari publici care se bucură de stabilitate şi de aplicarea tuturor prevederilor din Statutul funcţionarilor publici care îi protejează faţă de schimbările şi/sau suspendările intempestive şi abuzive ori nelegale din funcţie". Astfel, textele de lege supuse controlului de constituţionalitate sunt de natură să afecteze statutul juridic al poliţiştilor, fiind susceptibile să conducă la discriminarea acestei categorii de funcţionari publici în raport cu alte categorii de funcţionari publici. Autorii sesizării apreciază că "actuala redactare a art. I pct. 6 din Legea pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului nu face decât să creeze toate pârghiile juridice pentru ca actualul executiv să dispună măsuri abuzive şi arbitrare menite să determine reducerea numărului de poliţişti". De asemenea, consideră că legea a fost adoptată, deci a fost preferată calea legislativă celei administrative, "pentru a fi asigurată sustragerea de la controlul judecătoresc, susceptibil a fi exercitat împotriva actelor administrative în ipoteza în care aceste prerogative ar fi fost acordate Guvernului". În continuare, arată că principiul accesului egal la funcţiile publice trebuie înţeles ca o egalitate de tratament a titularilor funcţiilor publice, din partea legiuitorului, ca o egalitate de şanse acordate în vederea ocupării acestora, cât şi exercitarea în condiţii de egalitate şi de regim juridic identic al protecţiei acordate tuturor funcţionarilor publici.

    Legea pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului reprezintă, în concepţia autorilor sesizării, "o formă indirectă de restrângere a unor drepturi şi libertăţi fundamentale, prin împiedicarea liberului acces la ocuparea funcţiilor publice de poliţişti, prin consacrarea dreptului unui membru al executivului de a dispune în mod discreţionar cu privire la modificarea şi/sau suspendarea raporturilor de serviciu ale poliţiştilor". Restrângerea dreptului de acces la o funcţie publică, instituită prin dispoziţiile legii menţionate, constituie o îngrădire care nu se justifică în mod obiectiv ca o măsură care se impune pentru salvgardarea unui alt drept care, în absenţa acestei restricţii, ar fi grav compromis. Restrângerea unui drept sau a unei libertăţi fundamentale poate fi dispusă numai în măsura în care se impune în situaţii excepţionale, pentru apărarea unor drepturi ale cetăţenilor a căror importanţă este considerată primordială de către legiuitor. În aceste condiţii, intervenţia legislativă asupra regimului juridic aplicabil poliţiştilor, prin lăsarea la discreţia ministrului administraţiei şi internelor a posibilităţii de a dispune cu privire la modificarea şi suspendarea raporturilor de serviciu ale poliţiştilor, este de natură să restrângă în mod disproporţionat dreptul de acces la o funcţie publică, aducând atingeri grave substanţei acestui drept.

    2. Dispoziţiile art. I pct. 5 şi 6 din Legea pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 41 alin. (2) şi art. 47 alin. (1).

    Autorii sesizării susţin că, prin măsurile impuse de aceste dispoziţii, "statul român se dezice de răspunderea ce îi revine în calitate de stat social privind asigurarea unui anumit nivel de protecţie al tuturor cetăţenilor încadraţi în muncă," iar "obligaţia de a adopta o serie de măsuri de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor săi condiţiile necesare pentru un nivel de trai decent, nu poate fi considerată ca fiind îndeplinită". De aceea, indiferent de scopurile declarate ale legii criticate, conţinutul acesteia demonstrează că nu este respectat principiul consacrat prin art. 1 alin. (3) din Constituţie, potrivit căruia România este stat de drept, democratic şi social.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.