Inapoi la Cautare

DECIZIE 869 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei şi ale art. 16 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, precum şi a prevederilor art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 şi ale art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.04.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.04.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	
     Daniel Marius Morar      - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Simina Popescu - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei şi art. 16 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, precum şi a prevederilor art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 şi art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006, excepţie ridicată de Petre Roman în Dosarul nr. 269/2/2015 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului nr. 915D/2015 al Curţii Constituţionale.

    2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa din 26 noiembrie 2015, fiind consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 57 şi art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a dispus amânarea pronunţării pentru data de 10 decembrie 2015.

                           CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    3. Prin Încheierea din 8 mai 2015, pronunţată în Dosarul nr. 269/2/2015, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 82 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei şi art. 16 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, precum şi a prevederilor art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 şi art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Petre Roman într-o cauză având ca obiect cererea de anulare a unui raport de evaluare întocmit de Agenţia Naţională de Integritate prin care s-a reţinut starea de incompatibilitate.

    4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile criticate pentru neconstituţionalitate cuprind norme juridice lipsite de claritate, precizie şi previzibilitate, că noţiunea de "comerciant persoană fizică" nu este definită de niciun text de lege, deşi se regăseşte atât în art. 82 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 161/2003, cât şi în art. 16 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 96/2006, aspect de natură să genereze divergenţe de interpretare. Cea de-a doua categorie de texte de lege criticate pentru neconstituţionalitate, şi anume art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 şi art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006 se referă la prevederi care, deşi reglementează aceeaşi situaţie juridică, au un conţinut diferit, stabilind termene diferite pentru evitarea stării de incompatibilitate, ceea ce determină o incertitudine gravă cu privire la modul în care destinatarul normei juridice poate acţiona pentru a evita starea de incompatibilitate. O altă sursă de imprevizibilitate este generată de folosirea termenului de "demisie"/"a demisiona", noţiune absolut improprie pentru situaţia unei persoane fizice autorizate.

    5. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, reţinând că dispoziţiile legale criticate, caracterizate printr-o tehnică legislativă deficitară, nu întrunesc exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate, astfel încât destinatarii normelor respective să îşi poată adapta în mod corespunzător conduita şi sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, prevăzut de art. 1 alin. (5) din Constituţie şi cu dreptul la un proces echitabil, prevăzut de art. 21 alin. (3) din Constituţie, precum şi de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. De asemenea, reţine că dispoziţiile art. 87 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 161/2003 şi ale art. 16 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 96/2006 reglementează un caz de incompatibilitate între calitatea de deputat şi senator şi calitatea de "comerciant persoană fizică", iar nu între calitatea de deputat şi senator şi cea de "persoană fizică autorizată" [noţiune la care se referă art. 2 lit. a) şi i) şi art. 20 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale] şi că nu există vreo definiţie a noţiunii de "comerciant persoană fizică", cuprinsă într-o normă juridică în vigoare la data emiterii raportului de evaluare, împrejurări de natură a provoca o jurisprudenţă neunitară.

    6. Totodată, în opinia instanţei judecătoreşti, prevederile art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 şi ale art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006 pot genera neclarităţi în interpretare şi aplicare, în ceea ce priveşte termenele în care destinatarul normei, ce are calitatea de parlamentar, este obligat să opteze între mandatul de parlamentar şi funcţia care generează incompatibilitatea [termen de maximum 75 zile, conform art. 83 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 161/2003, respectiv termen de 30 de zile, potrivit art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006].

    7. În acelaşi timp, arată că noţiunea de "demisie/a demisiona", utilizată în cuprinsul art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003 şi art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006 este una absolut improprie pentru situaţia unei persoane fizice autorizate.

    8. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    9. Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 82 alin. (1) lit. e) şi art. 83 alin. (2) din Legea nr. 161/2003, precum şi cele ale art. 16 alin. (2) lit. e) şi art. 17 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 96/2006 sunt neconstituţionale, reţinând că noţiunea de "comerciant" supravieţuieşte în sistemul juridic românesc, în măsura în care ea este menţionată în norme speciale care conţin un sens propriu al acestei noţiuni, precum şi într-o serie de acte normative menţionate expres în Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil. Or, nici Legea nr. 161/2003, nici Legea nr. 96/2006 nu conţin un sens propriu dat acestei noţiuni, astfel încât pot apărea neclarităţi legate de întreruperea activităţii, cum ar fi demisia sau suspendarea/întreruperea activităţii. În aceste condiţii, consideră că nu este respectată cerinţa de accesibilitate a legii, întrucât prevederile legale criticate, pe lângă faptul că nu definesc ele însele noţiunea de "comerciant", nici nu fac trimitere la un act normativ de rang legal, care să stabilească un înţeles propriu al acestei noţiuni.

    10. Totodată, termenele diferite în care parlamentarul este obligat să opteze între mandatul de parlamentar şi funcţia care generează incompatibilitatea (Legea nr. 161/2003 prevede un termen de până la 75 de zile, iar Legea nr. 96/2006 instituie un termen de până la 45 de zile) creează premisele imposibilităţii valorificării accesului la justiţie. Aşadar, actele normative criticate nu satisfac cerinţa de previzibilitate, întrucât nu poate fi determinat cu exactitate termenul până la care parlamentarul este obligat să opteze între mandatul de parlamentar şi funcţia care generează incompatibilitatea, încălcându-se astfel principiul legalităţii prevăzut la art. 1 alin. (5) din Constituţie. Totodată, este necesar ca între actele normative care reglementează un anumit domeniu să existe o conexiune logică pentru a da posibilitatea destinatarilor să îşi adapteze conduita în funcţie de aceasta. Or, necorelarea celor două acte normative în ceea ce priveşte termenul în care parlamentarul poate opta între mandatul de parlamentar şi funcţia care generează incompatibilitatea poate pune în discuţie afectarea accesului la justiţie.

    11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.