Inapoi la Cautare

DECIZIE 867 /2010


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 287^8 şi art. 287^10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 27.01.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (27.01.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    - Art. 287^10 alin. (1): "Instanţa constată nulitatea contractului în următoarele cazuri:

    a) autoritatea contractantă a atribuit contractul fără să respecte obligaţiile referitoare la publicarea unui/unei anunţ/invitaţii de participare conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;

    b) au fost încălcate prevederile art. 205 alin. (1), art. 206 alin. (3), art. 277 alin. (3) sau ale art. 287^8 alin. (1) şi (2), dacă această încălcare a privat operatorul economic interesat de posibilitatea de a formula o cale de atac înainte de încheierea contractului, în cazul în care această încălcare este combinată cu încălcarea altor dispoziţii în materia achiziţiilor publice, dacă aceasta din urmă încălcare a afectat şansele operatorului economic interesat de a obţine contractul;

    c) autoritatea contractantă nu a respectat prevederile art. 150 sau ale art. 158-160."

    În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1), art. 44, 45 şi 53.

    Examinând dispoziţiile care fac obiectul criticilor de neconstituţionalitate, Curtea constată că, potrivit prevederilor art. 286 alin. (2) din ordonanţă, litigiile privind desfăşurarea procedurilor de atribuire a contractelor care intră în sfera de aplicare a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi cele privind drepturile şi obligaţiile contractate în cadrul acestor proceduri se soluţionează de urgenţă şi cu precădere, potrivit dispoziţiilor art. 720^2-720^7 şi ale art. 720^9 din Codul de procedură civilă, referitoare la soluţionarea litigiilor în materie comercială. În cazuri temeinic justificate, în scopul prevenirii unor pagube iminente, instanţa poate să dispună, la cererea părţilor interesate, măsuri cu caracter provizoriu de suspendare sau care să asigure suspendarea, în stadiul în care se află, a procedurii de atribuire. Instanţa soluţionează cererea de suspendare luând în considerare consecinţele probabile ale acestei măsuri asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate, inclusiv asupra interesului public. Însă, în cazul în care consecinţele negative ale suspendării procedurii de atribuire sunt mai mari decât beneficiile lor, instanţa poate respinge cererea de suspendare, cu condiţia ca această hotărâre să nu prejudicieze niciun alt drept al persoanei care a înaintat cererea.

    În acest context, dispoziţiile art. 287^8 din ordonanţă prevăd că, indiferent de decizia instanţei cu privire la suspendarea procedurii de atribuire, autoritatea contractantă nu poate încheia contractul înainte de soluţionarea pe fond a cauzei de către instanţă. Prin urmare, în cazul respingerii cererii de suspendare, textul de lege criticat reglementează posibilitatea autorităţii contractante de a continua procedura de atribuire, însă împiedică finalizarea acesteia, respectiv încheierea contractului de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice sau de servicii.

    Dispoziţiile art. 287^10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 enumeră cazurile de nulitate a contractelor, printre care şi cel referitor la încălcarea prevederilor art. 287^8 alin. (1) şi (2) din ordonanţă. Textul de lege criticat apare ca un mijloc de garanţie a principiului legalităţii, asigurând realizarea celor două funcţii ale nulităţii: preventivă, respectiv sancţionatorie.

    În ceea ce priveşte susţinerile autorului excepţiei, potrivit cărora dispoziţiile criticate ar crea o situaţie egală tuturor ofertanţilor care contestă procedura de atribuire a contractelor de achiziţii publice, indiferent de poziţia subiectivă pe care au avut-o în momentul exercitării dreptului la contestaţie, buna sau reaua-credinţă, ceea ce ar echivala cu încălcarea prevederilor art. 16 din Constituţie, Curtea constată că acestea nu sunt întemeiate.

    Astfel, Curtea observă că cererea de suspendare a procedurii de atribuire poate fi respinsă de către instanţa judecătorească în considerarea consecinţelor probabile ale măsurii asupra tuturor categoriilor de interese ce ar putea fi lezate sau pe motivul că efectele negative ale suspendării sunt mai mari decât beneficiile lor, deci fără a fi relevate aspecte ce ţin de exercitarea cu bună sau rea-credinţă a drepturilor procesuale de către contestator. Or, respingerea cererii de suspendare poate constitui expresia culpei procesuale a părţii care a formulat-o, dar nicidecum nu echivalează cu exercitarea cu rea-credinţă a dreptului său de a se adresa justiţiei. Prin urmare, Curtea apreciază că dispoziţiile art. 287^8 din ordonanţă asigură o aplicare nediscriminatorie tuturor persoanelor prevăzute în ipoteza normei, fără a crea privilegii vreunei categorii de participanţi la procedura de atribuire a contractelor.

    În ceea ce priveşte critica potrivit căreia prevederile art. 287^8 şi ale art. 287^10 alin. (1) din ordonanţă lezează dreptul de proprietate al agenţilor economici şi dreptul acestora de a-şi exercită activitatea, Curtea reţine că raţiunea pentru care legiuitorul a instituit interdicţia încheierii contractului de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice sau de servicii, în cazul în care instanţa nu a soluţionat cauza având ca obiect desfăşurarea procedurii de atribuire a acestui contract, a fost aceea de a preîntâmpina încheierea unor contracte nelegale care ulterior ar fi anulate în temeiul dispoziţiilor legale. Prin urmare, scopul urmărit de legiuitor a fost acela de a asigura stabilitatea raporturilor juridice comerciale care se nasc între părţi prin încheierea unor astfel de contracte şi, în mod mediat, de a garanta tocmai accesul liber al persoanei la o activitate economică, în condiţiile respectării drepturilor şi libertăţilor celorlalte persoane participante la procedura de atribuire.

    Referitor la critica de neconstituţionalitate prin raportare la art. 53 din Constituţie, Curtea constată că dispoziţiile legale criticate dau expresie unor exigenţe pe care legiuitorul este singurul abilitat să le stabilească în valorificarea dreptului persoanei la exercitarea unei activităţi economice. Astfel, Curtea constată că obligaţia autorităţii contractante de a nu încheia contractul cu ofertantul, a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, înainte de soluţionarea cauzei de către instanţă, nu încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 53, deoarece acestea sunt aplicabile numai în ipoteza în care există o restrângere a exercitării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, restrângere care, astfel cum s-a arătat anterior, nu s-a constatat.

    Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

                                În numele legii

<   2   3   4   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic