Inapoi la Cautare

DECIZIE 861 /2021


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (1) lit. c) şi g), alin. (2) şi alin. (5) şi ale art. 115 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi ale art. 16 alin. (1) şi (7) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 05.12.2022, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (05.12.2022) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    9. Prin Încheierea din 11 octombrie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 5.285/312/2017, Judecătoria Brăila - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 111 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 privind circulaţia pe drumurile publice, precum şi ale art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
 privind regimul juridic al contravenţiilor. Excepţia a fost ridicată de Iulian Nedelcu într-o cauză având ca obiect plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor prevăzute de art. 101 alin. (1) pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
, respectiv conducerea unui autovehicul cu un permis de conducere a cărui valabilitate a expirat, şi de art. 102 alin. (3) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 - depăşirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe un sector de drum.

    10. Prin Încheierea din 18 octombrie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 1.153/740/2017, Tribunalul Teleorman - Secţia conflicte de muncă, asigurări sociale şi contencios administrativ-fiscal - Completul specializat pentru contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 111
 şi ale art. 115 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
, precum şi ale art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
. Excepţia a fost ridicată de Marius Octavian Răducu într-o cauză având ca obiect plângerea formulată împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei prevăzute de art. 102 alin. (3) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 - depăşirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe un sector de drum.

    11. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că, potrivit art. 96 alin. (2) lit.b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
, sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de a conduce pe drumurile publice a unui autovehicul trebuie să fie limitată în timp. Or, potrivit art. 111 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
, se dispune reţinerea permisului de conducere, care nu este sinonimă cu sancţiunea complementară a suspendării dreptului de a conduce, astfel că nu de fiecare dată când se reţine permisul înseamnă că s-a dispus în mod automat sau din oficiu şi sancţiunea complementară. Întrucât, în prezent, tipizatele de procese-verbale nu au tipărită rubrica de sancţiune complementară, este neclar cine dispune suspendarea ca sancţiune complementară: ori agentul constatator ce aplică amenda (sancţiunea principală) ori alt organ constatator (şeful serviciului rutier).

    12. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 nu reglementează clar cu privire la persoana care aplică sancţiunea şi perioada pentru care sancţiunea este dispusă atunci când contravenientul săvârşeşte o abatere în afara judeţului de domiciliu. Acest aspect este reglementat prin Regulamentul
 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006
, care în art. 191
 face referire la competenţa şefului serviciului rutier de la locul săvârşirii contravenţiei. Dacă sancţiunea complementară nu este cuprinsă în procesul-verbal de contravenţie cu data şi durata acesteia, atunci petentul nu va putea să formuleze plângerea împotriva acesteia, necunoscând data de la care este dispusă şi pe ce perioadă se execută. Concluzionând, autorii arată că în funcţie de locul săvârşirii faptei sancţiunea complementară se aplică diferit, de autorităţi diferite, ceea ce duce la neclaritatea textului de lege criticat.

    13. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
 se susţine că, în prezent, este obligatorie indicarea în procesul-verbal de stabilire şi sancţionare a contravenţiei a actului normativ prin care se stabileşte şi se sancţionează contravenţia şi nu este obligatorie individualizarea sancţiunii în concret. Sub acest aspect, textul de lege criticat este neconstituţional întrucât ar trebui să reglementeze o sancţiune clară şi stabilită în concret, în raport cu pericolul social al faptei.

    14. Probleme identice ridică şi art. 111 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
 în ceea ce priveşte materia penală, unde procurorul nu poate decât să prelungească dreptul de circulaţie, dar nu se poate pronunţa asupra sancţiunii complementare aplicate de poliţist.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic