Inapoi la Cautare

DECIZIE 851 /2007


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 58 alin. (1) lit. e) şi ale art. 59 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 02.07.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (02.07.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, deoarece textele de lege criticate nu contravin normelor constituţionale invocate.

                          CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 8 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 5.052/208/C/2006, Judecătoria Caransebeş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. 58 alin. (1) lit. e) şi ale art. 59 alin. (1)" din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială "Bana-N" S.R.L. din Lugoj într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei plângeri contravenţionale.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate reglementează răspunderea contravenţională a persoanei juridice angajatoare - în speţă, operator de transport - pentru fapta săvârşită de persoanele fizice angajate - conducătorii auto -, fără o cercetare prealabilă pentru stabilirea vinovăţiei în acest sens, încălcându-se, astfel, principiul specific materiei penale şi contravenţionale potrivit căruia răspunderea contravenţională este personală. Ca atare, excluderea de către legiuitor din sfera subiecţilor răspunderii contravenţionale a persoanelor fizice - conducători auto - care nu sunt operatori de transport în sensul legii, ci simpli salariaţi, contravine principiilor fundamentale ale egalităţii, nediscriminării, dreptului la un proces echitabil şi al garantării proprietăţii private, indiferent de titular.

    Judecătoria Caransebeş apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textele de lege criticate nu încalcă prevederile constituţionale şi convenţionale invocate. Astfel, se arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 reprezintă o reglementare derogatorie de la dreptul comun în materie - Codul rutier - şi, în mod firesc, se referă în exclusivitate la drepturile şi obligaţiile operatorilor de transport rutier. Totodată, în urma constatărilor din practică, prin Legea nr. 102/2006 a fost introdusă şi răspunderea contravenţională a persoanelor fizice conducători auto pentru anumite fapte, fiind eliminată astfel acea discriminare menţionată de autorul excepţiei. Cât priveşte obligaţia prevăzută de art. 58 alin. (1) lit. e) din ordonanţă, referitoare la documentaţia necesară pentru efectuarea transportului rutier de marfă, aceasta revine, în exclusivitate, operatorului de transport rutier, care, în mod firesc, trebuie să se asigure de îndeplinirea acestei cerinţe legale înainte de plecarea în cursă.

    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Invocând jurisprudenţa recentă în materie a Curţii Constituţionale, respectiv Decizia nr. 191/2007, se arată că soluţia normativă reglementată de art. 58 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 se justifică prin raportul de prepuşenie existent între operatorul auto şi angajatul acestuia, conducătorul auto, astfel că aceasta nu poate fi considerată contrară protecţiei constituţionale a dreptului de proprietate, garantat potrivit art. 44 din Legea fundamentală. În plus, menţionează că principiul egalităţii, invocat de autorul excepţiei, nu priveşte egalitatea de tratament juridic între întreprinderile/operatorii de transport şi persoanele fizice, angajaţi ai acestora. Ca atare, nu poate fi reţinută nici critica de neconstituţionalitate faţă de prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie şi ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Textele de lege atacate nu contravin nici art. 21 din Legea fundamentală, referitor la accesul liber la justiţie, iar critica autorului excepţiei faţă de prevederile art. 6 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului nu are incidenţă în cauză.

    Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile "art. 58 lit. e) şi ale art. 59 alin. (1)" din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 sunt constituţionale. Textele de lege criticate reflectă dreptul constituţional al legiuitorului de a aprecia cu privire la modalitatea de reglementare a condiţiilor în care anumite fapte să fie sancţionate contravenţional, precum şi la stabilirea sancţiunilor aplicabile, fără să instituie discriminări pe considerente arbitrare. Soluţia legislativă atacată se justifică prin raportul de prepuşenie existent între operatorul auto şi angajatul acestuia, conducătorul auto, sancţiunile prevăzute de art. 59 alin. (1) fiind consecinţa firească a nerespectării obligaţiilor legale specifice activităţii de transport rutier, criticate de autorul excepţiei. Ca atare, nu poate fi reţinută încălcarea art. 44 alin. (2) teza întâi din Constituţie privind garantarea dreptului de proprietate, iar celelalte dispoziţii din documentele internaţionale invocate nu au incidenţă în cauza de faţă.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                          CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile "art. 58 alin. (1) lit. e) şi ale art. 59 alin. (1)" din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, modificate prin art. I pct. 67 şi 68 din Legea nr. 102/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 9 mai 2006. În realitate, aşa cum reţine şi instanţa în considerentele încheierii, autorul excepţiei de neconstituţionalitate vizează dispoziţiile art. 58 alin. (1) lit. e) şi ale art. 59 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă menţionată, texte ce au următorul cuprins:

    - Art. 58 alin. (1) lit. e): "Constituie contravenţii următoarele fapte: (...)
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.