┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea
Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, obiecţie formulată de un număr de 70 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal, în temeiul
art. 146 lit. a) din Constituţie şi al
art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. 2. Cu Adresa nr. 2/6.461 din 16 octombrie 2020, secretarul general al Camerei Deputaţilor a trimis Curţii Constituţionale sesizarea formulată, care a fost înregistrată cu nr. 6.375 din 16 octombrie 2020 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.795A/2020. 3. În motivarea criticii de neconstituţionalitate raportate la prevederile
art. 138 alin. (5) coroborate cu cele ale
art. 111 alin. (1) din Constituţie, autorii obiecţiei de neconstituţionalitate arată că „prin stabilirea unor sporuri care în prezent nu sunt reglementate prin legea salarizării unitare,
Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, Parlamentul procedează la modificarea implicită a
Legii nr. 5/2020, Legea bugetului de stat pentru anul 2020, deoarece sunt evidente implicaţiile bugetare ale adaosurilor salariale reglementate prin dispoziţiile de completare adoptate de Camera decizională, Camera Deputaţilor. În contra dispoziţiilor constituţionale şi jurisprudenţei Curţii, legiuitorul a ales să adopte legea fără consultarea Guvernului cu privire la impactul reglementării asupra
Legii bugetului de stat pentru anul 2020 nr. 5/2020, cu modificările şi completările ulterioare, nesolicitând fişa financiară obligatorie“. Autorii sesizării argumentează criticile formulate prin aceea că, în urma consultării fişei actului normativ înscrise pe pagina de internet a Camerei Deputaţilor, nu rezultă existenţa „unei adrese din partea conducerii Camerei Deputaţilor ori a conducerii comisiilor sesizate cu întocmirea raportului pentru propunerea legislativă PL-x nr. 428/2018 la Camera Deputaţilor“. Astfel, Parlamentul, prin Camera decizională, a încălcat dispoziţiile
art. 111 alin. (1) teza a doua şi ale
art. 138 alin. (5) din Constituţie. În această situaţie, în raport cu argumentele invocate mai sus şi în consonanţă cu deciziile Curţii Constituţionale (
Decizia nr. 331 din 21 mai 2019), autorii sesizării solicită constatarea neconstituţionalităţii Legii pentru modificarea şi completarea
Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (PL-x nr. 428/2018), în ansamblul său. 4. În conformitate cu dispoziţiile
art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere. 5. Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis cu Adresa nr. 2/6.973 din 9 noiembrie 2020, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 7.040 din 10 noiembrie 2020, punctul său de vedere cu privire la sesizarea de neconstituţionalitate, prin care arată că aceasta este neîntemeiată. 6. Cu privire la principiul bicameralismului, preşedintele Camerei Deputaţilor arată că nu poate fi reţinută încălcarea prevederilor
art. 61 alin. (2) din Constituţie, întrucât, potrivit jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale (spre exemplu,
Decizia nr. 710 din 6 mai 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 358 din 28 mai 2009, sau
Decizia nr. 89 din 28 februarie 2017, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 aprilie 2017,
Decizia nr. 1 din 11 ianuarie 2012