Inapoi la Cautare

DECIZIE 820 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 şi art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. I pct. 75^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 28 iunie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 11.482/2005, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi ale art. I pct. 75^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, excepţie ridicată de Dumitru Mocănaşu cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de recalculare a pensiei.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 180 şi art. 194 din Legea nr. 19/2000, aşa cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 faţă de formularea lor iniţială, ca şi abrogarea prin aceeaşi ordonanţă a art. 181 din lege sunt contrare principiilor constituţionale care consacră neretroactivitatea legii civile şi egalitatea în drepturi a cetăţenilor. În acest sens, arată că, spre deosebire de redactarea anterioară a acestor texte de lege, care permitea stabilirea pensiei doar în cadrul sistemului public, cu luarea în calcul a întregii perioade lucrate şi a veniturilor realizate la locuri de muncă ce se încadrau în sisteme diferite, în prezent drepturile de pensie cuvenite pentru perioadele cotizate în sisteme diferite de asigurări sociale sunt fracţionate. Astfel, rezultă un cuantum mai mic al pensiei, aducându-se atingere drepturilor câştigate, fapt pe care îl demonstrează prin situaţia sa personală.

    Tribunalul Iaşi - Secţia civilă consideră că textele de lege criticate nu influenţează decât modul de stabilire a pensiei începând cu data intrării acestor prevederi în vigoare, neavând efect asupra drepturilor de pensie încasate de contestator până la acea dată. Apreciază însă că art. 194 din Legea nr. 19/2000 are repercusiuni complexe asupra drepturilor câştigate, întrucât creează posibilitatea de a nu putea fi valorificate în calculul punctajului mediu stagii de cotizare care nu întrunesc minimul legal, acumulate într-unul din sistemele neintegrate sau sistemul public de pensii. În sfârşit, arată că dispoziţiile de lege criticate nu aduc atingere principiului constituţional al egalităţii în drepturi.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

    Guvernul apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată. Astfel, arată că reglementarea formelor de asigurări sociale, condiţiile şi criteriile de acordare a acestor drepturi intră în competenţa exclusivă a legiuitorului şi constituie opţiunea acestuia. De asemenea, consideră că dispoziţiile legale criticate nu încalcă principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor şi nici principiul neretroactivităţii legii, fiind deopotrivă aplicabile tuturor cetăţenilor aflaţi în situaţii identice şi cu efecte numai de la data intrării lor în vigoare.

    Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale, întrucât nu conţin nicio dispoziţie contrară dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei. De asemenea, arată că, în realitate, se solicită revenirea la forma iniţială a Legii nr. 19/2000, prin înlăturarea modificărilor şi completărilor ulterioare, aspect ce nu revine competenţei Curţii Constituţionale.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

                                    CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 180 şi 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Aceste texte de lege au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 338/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Ulterior, aceste texte de lege au fost completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, şi prin Legea nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004.

    În prezent aceste texte au următoarea redactare:

    - Art. 180: "(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi pensiile de asigurări sociale de stat, pensiile suplimentare, pensiile de asigurări sociale pentru agricultori, stabilite pe baza legislaţiei anterioare, precum şi ajutoarele sociale stabilite potrivit legislaţiei de pensii devin pensii în înţelesul prezentei legi.

    (2) CNPAS va lua măsurile necesare astfel încât la data intrării în vigoare a prezentei legi să determine punctajul mediu anual al fiecărui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevăzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurările sociale de sănătate, datorată conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilită în condiţiile art. 80.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic