Inapoi la Cautare

DECIZIE 82 /2000


privind constituţionalitatea iniţiativei legislative de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 02.12.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (02.12.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    Prin adresa nr. XIV/137 din 29 februarie 2000 preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale propunerea legislativă de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie, initiata de 689.237 cetăţeni, împreună cu listele cuprinzând semnăturile initiatorilor, spre competenţa examinare a constituţionalităţii acesteia.

    Din cuprinsul documentaţiei înregistrate la Curtea Constituţională rezultă ca iniţiativa legislativă a fost depusa la Biroul permanent al Camerei Deputaţilor la data de 19 ianuarie 2000 de un "grup de acţiune pentru strângerea semnaturilor", în numele căruia au semnat domnii Mircea Ionescu-Quintus, Valeriu Stoica şi Puiu Hasotti, cu menţionarea calităţii acestora de preşedinte, prim-vicepreşedinte şi vicepreşedinte ai Partidului Naţional Liberal.

    Iniţiativa legislativă vizează revizuirea prevederilor art. 41 alin. (2), teza întâi, din Constituţie, potrivit cărora: "Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular." Textul propus de iniţiatorii revizuirii ar urma să aibă următorul conţinut: "Proprietatea privată este garantată în mod egal de lege, indiferent de titular." Se propune, asadar, înlocuirea termenului "ocrotită" cu termenul "garantată".

    Împreună cu iniţiativa legislativă de revizuire a Constituţiei a fost transmis Curţii Constituţionale şi Avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9 februarie 2000. Consiliul Legislativ a avizat negativ aceasta propunere legislativă, considerând, în esenta, că nu sunt respectate dispoziţiile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999.

    Documentaţia anexată la iniţiativa de revizuire conţine şi un număr de 73 de dosare, cuprinzând liste cu semnături ale cetăţenilor din 41 de judeţe ale tarii şi din cele 6 sectoare ale municipiului Bucureşti.

    Prin Încheierea din 2 martie 2000, pronunţată în temeiul art. 12 alin. 3 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, Plenul Curţii a dispus declanşarea procedurii de examinare a iniţiativei legislative de revizuire a Constituţiei, stabilindu-se termen la 29 martie 2000.

    Luând în dezbatere aceasta iniţiativa legislativă, în temeiul art. 144 lit. a) şi h) din Constituţie, precum şi al art. 35 şi 36 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, plenul Curţii, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat judecarea cauzei pentru data de 19 aprilie 2000 şi apoi pentru data de 27 aprilie 2000, când a fost pronunţată prezenta decizie.

              CURTEA,

examinând iniţiativa legislativă de revizuire a prevederilor constituţionale ale art. 41 alin. (2), teza întâi, raportată la dispoziţiile art. 146 şi 148 din Constituţie, dispoziţiile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9 februarie 2000, raportul întocmit de judecătorul desemnat în acest scop, precum şi prevederile Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, retine următoarele:

    Competenţa Curţii Constituţionale de a soluţiona prezenta cauza se întemeiază pe prevederile art. 144 lit. a) din Constituţie, potrivit cărora Curtea Constituţională "se pronunţa [ ... ], din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei". Din aceste prevederi rezultă atributia Curţii de a se pronunţa asupra constituţionalităţii iniţiativelor de revizuire a Constituţiei, indiferent de initiator, asadar inclusiv asupra iniţiativelor legislative de revizuire formulate de către cetăţeni, conform art. 144 lit. h) din Constituţie, potrivit cărora Curtea "verifica îndeplinirea condiţiilor pentru exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni".

    Sub aspectul competentei, sunt, de asemenea, aplicabile dispoziţiile art. 36 din Legea nr. 47/1992, republicată, care detaliază atributia Curţii Constituţionale de a se pronunţa, din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei [conform art. 144 lit. a) din Constituţie], precum şi dispoziţiile art. 35 din aceeaşi lege, care trimit la legea specială privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni. Această lege specială este, în prezent, Legea nr. 189/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, data la care a şi intrat în vigoare. Ea se aplică atât iniţiativelor care au ca obiect o propunere legislativă în domeniul legilor organice sau ordinare, cat şi celor referitoare la o propunere legislativă în domeniul legilor constituţionale, asadar în vederea revizuirii Constituţiei.

    Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 189/1999 prevede: "Curtea Constituţională, din oficiu sau pe baza sesizării preşedintelui Camerei Parlamentului la care s-a înregistrat iniţiativa, va verifica:

    a) caracterul constituţional al propunerii legislative ce face obiectul iniţiativei;

    b) îndeplinirea condiţiilor referitoare la publicarea acestei propuneri şi dacă listele de sustinatori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;

    c) întrunirea numărului minim de sustinatori pentru promovarea iniţiativei, prevăzut la art. 73 şi, după caz, la art. 146 din Constituţie, precum şi respectarea dispersiei teritoriale în judeţe şi în municipiul Bucureşti, prevăzută de aceleaşi articole."
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.