Inapoi la Cautare

DECIZIE 819 /2006


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi art. 13 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

    Reprezentanţii autorilor excepţiei sunt de acord cu conexarea.

    Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexării dosarelor.

    Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 1955 D/2006 la Dosarul nr. 1.954 D/2006, care este primul înregistrat.

    Preşedintele constată cauza în stare de judecată şi acordă cuvântul pe fond.

    Reprezentantul Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Electricitate "Univers" solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens arată că negocierea contractului colectiv de muncă ar trebui să aibă loc anual, iar în situaţia în care unitatea nu îşi îndeplineşte obligaţiile prevăzute de lege de a începe negocierile anuale obligatorii privind salariile, durata timpului de lucru, programul de lucru şi condiţiile de muncă, se poate declanşa un conflict de interese. Modul în care direcţiile de muncă, solidaritate socială şi familie Timiş, respectiv Constanţa, au înţeles să aplice prevederile legale criticate a eliminat posibilitatea ca salariaţii să obţină majorări salariale, conform revendicărilor formulate, aducându-se atingere dreptului acestora la negocieri colective, precum şi dreptului la grevă.

    Reprezentantul Federaţiei Energia Mileniului III solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, considerând că prin textele de lege criticate se aduce atingere dreptului la grevă. Astfel, în situaţia în care unitatea începe negocierile fără a ţine cont de revendicările formulate de salariaţi, aceştia nu pot declanşa un conflict de interese datorită interdicţiei instituite prin art. 13 alin. (1) din Legea nr. 168/1999.

    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textele de lege criticate nu aduc atingere dispoziţiilor constituţionale invocate, întrucât, potrivit art. 43 alin. (2) din Legea fundamentală, condiţiile şi limitele exercitării dreptului la grevă sunt stabilite prin lege.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

    Prin încheierile din 23 iunie 2006, pronunţate în dosarele nr. 8.891/3/CA/2006 şi nr. 8.892/3/CA/2006, Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 şi 13 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă.

    Excepţia a fost ridicată de Federaţia Naţională a Sindicatelor din Electricitate "Univers" şi de Federaţia Energia Mileniului III în cauze având ca obiect obligarea direcţiilor de muncă, solidaritate socială şi familie Timiş, respectiv Constanţa, la înregistrarea sesizării în vederea concilierii unor conflicte de interese.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia arată că, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 130/1996, au avut loc negocierile anuale obligatorii pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă. Întrucât nu s-a ajuns la un acord cu privire la revendicările salariale, sindicatele au sesizat direcţiile de muncă, solidaritate socială şi familie Timiş, respectiv Constanţa, în vederea înregistrării sesizării pentru concilierea conflictului de interese. Aceste instituţii au refuzat înregistrarea sesizării, motivând că, potrivit art. 13 alin. (1) din Legea nr. 168/1999, pe durata valabilităţii unui contract colectiv de muncă salariaţii nu pot declanşa conflicte de interese şi că excepţia de la această regulă, prevăzută de alin. (2) al art. 13 din acelaşi act normativ, în conformitate cu care fac excepţie de la regula prevăzută la alin. (1) situaţiile prevăzute la art. 12 lit. d), nu are incidenţă în speţă, deoarece unitatea nu a refuzat începerea negocierilor colective. Aşa fiind, autorii excepţiei consideră că în asemenea condiţii salariaţii nu-şi pot realiza revendicările salariale şi nu pot recurge la grevă, dispoziţiile legale criticate încălcând următoarele drepturi constituţionale: dreptul la negocieri colective în materie de muncă, dreptul la grevă şi dreptul sindicatelor de a contribui la apărarea şi promovarea intereselor profesionale, economice şi sociale ale membrilor lor. Totodată, consideră că sunt încălcate şi dispoziţiile art. 6 paragraful 4 privind asigurarea dreptului lucrătorilor şi al patronilor la acţiuni colective, în caz de conflict de interese, inclusiv dreptul la grevă din Carta socială europeană, revizuită, precum şi prevederile art. 8 pct. 1 lit. d) referitoare la asigurarea de către statele părţi a dreptului la grevă din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale.

    Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul că excepţia este neîntemeiată.

    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, arătând că în speţă se pune o problemă de aplicare a legii, "de competenţa instanţelor judecătoreşti", deoarece Curtea Constituţională nu poate cenzura o eventuală aplicare neconstituţională a legii. Totodată, mai arată că dreptul salariaţilor la grevă nu este un drept absolut, ci, potrivit prevederilor art. 43 alin. (2) din Constituţie, acesta se exercită în condiţiile şi limitele stabilite de lege, şi că dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere nici dreptului la negocieri colective.

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic