Inapoi la Cautare

DECIZIE 779 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 25.02.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (25.02.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌──────────────┬───────────────────────┐
│Valer Dorneanu│- preşedinte │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├──────────────┼───────────────────────┤
│Marieta Safta │- │
│ │prim-magistrat-asistent│
└──────────────┴───────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora. Excepţia a fost ridicată de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă - Vest în Dosarul nr. 895/59/2018 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.689D/2018.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei, în principal, ca inadmisibilă, arătând că se critică modul de formulare a unor dispoziţii legale, iar, în subsidiar, ca neîntemeiată, întrucât normele criticate nu încalcă prevederile constituţionale invocate.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 23 octombrie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 895/59/2018, Curtea de Apel Timişoara - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora. Excepţia a fost ridicată de reclamanta Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Managementul Situaţiilor de Urgenţă - Vest, într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că stabilirea unei rate a dobânzii datorate, în felul descris la art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
, încalcă prevederile constituţionale privind justa aşezare a sarcinilor fiscale. În opinia autoarei excepţiei, este nejustificat şi nedrept faptul că procentul aplicat pentru calculul dobânzilor datorate este cel de la data întocmirii procesului-verbal de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) şi nu cel de la data plăţii efective a corecţiei. În acest mod, autoarea este defavorizată de factori externi, în afara posibilităţilor acesteia de acţiune, mai ales având în vedere durata foarte mare de timp scursă între data plăţii corecţiilor financiare şi data întocmirii procesului-verbal în discuţie (mai mult de două luni calendaristice). Se mai arată că nu rata dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României (BNR), care este de fapt o dobândă de politică monetară, este relevantă pentru a stabili cuantumul unor astfel de dobânzi datorate pentru obligaţii contractuale anterioare. Politica monetară a BNR suferă variaţii frecvente şi, în acest mod, valoarea creanţei ce urmează a fi suportată de subscrisa nu reflectă în niciun fel valoarea reală a dobânzilor ce ar trebui suportate cu raportare la contractul intervenit „cu mult timp în urmă, respectiv în luna martie 2010, când nu erau aplicabile prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
“. Consideră că „datorită întârzierilor propriului aparat, MDRAP poate pretinde doar plata unei dobânzi pe care e îndreptăţit să o primească, în raport cu valoarea acesteia la data efectuării plăţii creanţelor şi nu în raport cu data la care funcţionarii publici ai ministerului reuşesc să întocmească procesele-verbale ori cu politicile monetare pentru viitor ale BNR.“ Se contestă şi „corectitudinea metodologiei de calcul“, apreciindu-se că aplicarea ratei dobânzii de referinţă a BNR reglementată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
, „nu respectă metodologia recomandată de Comisia Europeană prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE
“. Se arată că „acelaşi act normativ stabileşte, ca principiu, faptul că scopul recuperării este de a restabili situaţia existentă înainte de acordarea ajutorului ilegal. Pentru a asigura egalitatea de tratament, avantajul obţinut trebuie măsurat în mod obiectiv din momentul în care ajutorul este pus la dispoziţia întreprinderii beneficiare, indiferent de rezultatul oricăror decizii comerciale luate ulterior de întreprinderea respectivă. În conformitate cu practicile financiare generale, rata dobânzii aplicată recuperării trebuie fixată ca o rată procentuală anuală.“ Ca urmare, „rata dobânzii de referinţă a BNR, care suportă variaţii aproape lunare, nu răspunde principiilor enunţate de Comisia Europeană, care precizează că este necesară existenţa unei metodologii specifice, care fixează o rată procentuală anuală.“

    6. Se conchide în sensul că „aplicând subscrisei norma prevăzută de art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
, fără să fie stipulată obligativitatea întocmirii proceselor-verbale într-o perioadă limitată de timp, se încalcă justa aşezare a sarcinilor fiscale, dar şi orice previzibilitate în desfăşurarea unei bune activităţi administrative în slujba cetăţeanului, activitatea subscrisei fiind în mod evident prejudiciată.“

    7. Curtea de Apel Timişoara - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că textul legal criticat nu încalcă prevederile constituţionale invocate, „pentru simplul motiv că acestea nu vizează taxe sau impozite prin care cetăţenii sunt îndatoraţi să contribuie la cheltuielile publice, ci despăgubiri pentru neîndeplinirea unor obligaţii contractuale“. Instanţa arată în acest sens că dobânzile instituite prin dispoziţiile art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011
 nu sunt aferente unor creanţe fiscale, ci unor creanţe bugetare rezultate din neregulile apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora. Distincţia dintre cele două tipuri de creanţe „rezultă în mod neechivoc din cuprinsul dispoziţiilor art. 2 pct. 7, 10, 11 şi 12 din Codul de procedură fiscală
“, iar „numai determinarea creanţelor fiscale (principale şi accesorii) este supusă principiului constituţional consacrat de art. 56
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.