Inapoi la Cautare

DECIZIE 765 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 32 din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 04.03.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (04.03.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simina │- │
│Popescu-Marin │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 33/2007
 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, excepţie ridicată de Alexandru Petronel-Iulian şi Alexandru Ileana în Dosarul nr. 945/1/2019 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.478D/2019.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece prevederile de lege criticate nu au legătură cu soluţionarea cauzei.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    4. Prin Încheierea din 12 aprilie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 945/1/2019, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea nr. 33/2007
 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Excepţia a fost ridicată de Alexandru Petronel-Iulian şi Alexandru Ileana într-o cauză având ca obiect soluţionarea contestaţiei împotriva Deciziei din 26 martie 2019 a Biroului Electoral Central pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2019, prin care au fost respinse cererea privind interpretarea dispoziţiilor art. 26 alin. (2) din Legea nr. 33/2007
, precum şi cererea privind constatarea nulităţii procesului-verbal în care s-a consemnat rezultatul tragerii la sorţi a judecătorilor în Biroul Electoral Judeţean Călăraşi din data de 22 martie 2019 şi prin care s-a solicitat reluarea tragerii la sorţi.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece restrâng accesul la justiţie, contrar dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
. Autorii excepţiei mai susţin că, în calitate de judecători, aveau dreptul să fie traşi la sorţi în mod corect şi că au dreptul de a contesta procesul-verbal privind rezultatele tragerii la sorţi, fiind persoane interesate. Arată, de asemenea, că prevederile de lege criticate nu instituie o cale de atac împotriva deciziei Biroului Electoral Central atunci când soluţionează o contestaţie împotriva procesului-verbal de învestitură a Biroului Electoral Judeţean. În opinia autorilor excepţiei, li se încalcă dreptul de acces la o instanţă şi la exercitarea căilor de atac, întrucât Biroul Electoral Central, având în componenţă membri ai partidelor politice şi reprezentanţi ai Autorităţii Electorale Permanente, nu întruneşte condiţiile de independenţă şi imparţialitate pentru a fi considerat o instanţă judecătorească. În consecinţă, autorii excepţiei consideră că prin eliminarea posibilităţii exercitării căii de atac împotriva deciziei Biroului Electoral Central se încalcă accesul la justiţie, contrar dispoziţiilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
.

    6. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal constată că excepţia este admisibilă, în cauză fiind îndeplinite cerinţele prevăzute de dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, iar sub aspectul temeiniciei excepţiei apreciază că excepţia este neîntemeiată. Instanţa judecătorească reţine că petenţii au indicat neconstituţionalitatea art. 32 alin. (1) din Legea nr. 33/2007
 fără a aduce o motivare concretă, exactă, din care să rezulte legătura textelor criticate cu speţa dedusă judecăţii, în sensul în care declararea respectivelor texte de lege ca neconstituţionale să poată influenţa soluţionarea cauzei. Mai arată că, din economia textului de lege a cărui neconstituţionalitate este invocată, rezultă clar care sunt categoriile de persoane care pot iniţia o cale de atac împotriva deciziei Biroului Electoral Central. Prin urmare, instanţa judecătorească apreciază că nu este încălcat accesul la justiţie, astfel cum susţin petenţii. De altfel, jurisprudenţa Curţii Constituţionale este constantă în această materie, instanţa de contencios constituţional reţinând că accesul la justiţie nu este un drept absolut, acesta fiind supus unor limitări. Curtea Europeană a Drepturilor Omului a apreciat, de asemenea, că orice restricţie este admisă atât timp cât nu se aduce atingere dreptului de acces la un tribunal, în substanţa sa, statul dispunând în acest sens de o marjă de apreciere.

    7. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.