Inapoi la Cautare

DECIZIE 747 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 22.01.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (22.01.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Petre Lăzăroiu │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mircea Ştefan Minea│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simona-Maya │- judecător │
│Teodoroiu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Valentina │- │
│Bărbăţeanu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Veisa.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2011
 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor, excepţie ridicată de Valeriu Chircă în Dosarul nr. 1.577/54/2016 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.256D/2016.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Magistratul-asistent învederează Curţii faptul că, la dosar, partea Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România a transmis un memoriu prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, în principal, ca inadmisibilă, şi, în subsidiar, ca neîntemeiată.

    4. Preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că măsura criticată nu poate fi privită ca o restrângere nejustificată a dreptului la muncă, având în vedere scopul urmărit, faptul că activitatea desfăşurată de evaluatori are incidenţă într-un domeniu de interes public general. De asemenea, măsura este proporţională, având în vedere că intervine doar în cazul infracţiunilor intenţionate şi numai după rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti de condamnare.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    5. Prin Încheierea din 6 decembrie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 1.577/54/2016, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2011
 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor, excepţie ridicată de Valeriu Chircă într-o cauză având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate de acesta împotriva hotărârii Consiliului director al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR) prin care s-a constatat pierderea calităţii sale de membru titular al acestei asociaţii profesionale, ca urmare a rămânerii definitive a unei sentinţe penale prin care a fost condamnat pentru săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia critică, în esenţă, faptul că orice infracţiune săvârşită cu intenţie, indiferent dacă are sau nu legătură cu profesia de evaluator ori dacă are sau nu efecte asupra acestei profesii ori asupra asociaţiei profesionale, determină pierderea calităţii de membru titular al ANEVAR. Arată că legiuitorul nu a făcut nicio distincţie cu privire la natura infracţiunii, ci doar la latura subiectivă, respectiv ca infracţiunea să fi fost săvârşită cu intenţie. Or, acest element, luat în considerare în mod exclusiv, nu este suficient pentru a putea justifica o atingere, un prejudiciu adus profesiei, asociaţiei profesionale ori celorlalţi membri, din punct de vedere moral, material ori de imagine. Consiliul director al ANEVAR poate hotărî în mod arbitrar şi abuziv pierderea calităţii de membru titular, într-o aplicare ad literam a textului de lege, iar pierderea calităţii de membru are loc independent de natura infracţiunii, adică indiferent dacă există sau nu efectiv o atingere adusă profesiei. În fapt, această atingere nici nu este luată în discuţie, tocmai pentru că legiuitorul a decis astfel. O asemenea aplicare a normei legale criticate echivalează cu pierderea dreptului de a mai munci ca evaluator, activitatea prestată de un evaluator membru titular al ANEVAR fiind una remunerată, astfel că trebuie considerată muncă în înţelesul art. 41 din Constituţie
. Autorul excepţiei susţine că trebuie analizat dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, prin efectuarea unui test de proporţionalitate. Este nevoie de criterii obiective, care să circumstanţieze condiţiile în care se poate lua o asemenea măsură. În lipsa unor astfel de criterii, existenţa sau inexistenţa atingerii aduse drepturilor protejate de ANEVAR este lăsată exclusiv la latitudinea conducerii asociaţiei, iar judecătorul cauzei se poate găsi în imposibilitatea exercitării unei analize concrete asupra speţei dedusă justiţiei. În opinia autorului excepţiei, principiul proporţionalităţii şi dispoziţiile art. 53
 şi art. 41 din Constituţie
 ar putea fi respectate numai în măsura în care norma legală ar limita sfera infracţiunilor la cele ce sunt de natură să afecteze profesia ori la cele ce sunt înfăptuite în exercitarea profesiei ori în legătură cu aceasta.

    7. Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Consideră că „este de competenţa legiuitorului stabilirea unor situaţii în care se pierde calitatea de membru titular al ANEVAR, acestea reprezentând măsuri necesare pentru asigurarea exercitării corespunzătoare a profesiei de evaluator autorizat, atât din punct de vedere al competenţei profesionale (...), cât şi din punct de vedere moral şi deontologic“. Apreciază că nu se aduce atingere dreptului la muncă, precizând că, de altfel, între ANEVAR şi reclamant nu există raporturi juridice de muncă. Arată că faptul condamnării definitive pentru o infracţiune intenţionată împiedică însăşi dobândirea calităţii de evaluator autorizat, conform art. 15 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 24/2011
.

    8. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.