Inapoi la Cautare

DECIZIE 729 /2018


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 127 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, forma în vigoare anterioară Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2009


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

 pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. În acest sens invocă jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, prin care s-a statuat că imprevizibilitatea legii constituie, prin ea însăşi, o încălcare a art. 1 din Protocolul 1
 la convenţie
, în acest sens fiind Hotărârea din 30 mai 2000, pronunţată în Cauza Carbonara şi Ventura contra Italiei. Relevantă în cauza de faţă apreciază a fi şi Hotărârea din 7 iulie 2011, pronunţată în Cauza Serkov împotriva Ucrainei, prin care instanţa europeană a constatat existenţa unei atingeri nejustificate aduse dreptului de proprietate, exclusiv pe considerente ce ţin de imprevizibilitatea legii fiscale.

    8. Prin urmare, autoarea excepţiei consideră că reglementarea cuprinsă în art. 127 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
 este vădit deficitară din punctul de vedere al tehnicii legislative şi nu este de natură să îndeplinească condiţiile de calitate normativă, cel puţin în ceea ce priveşte interpretarea în sensul aplicabilităţii sale în domeniul tranzacţiilor imobiliare, iar faptul că aceasta este neclară o face susceptibilă de o aplicare arbitrară. Subliniază, totodată, faptul că prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2009
 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, legiuitorul a introdus un nou alineat la art. 127, respectiv alin. (2^1)
, prin care s-a clarificat în mod expres situaţia subiecţilor fiscali angajaţi în tranzacţii imobiliare, în sensul că „Situaţiile în care persoanele fizice care efectuează livrări de bunuri imobile devin persoane impozabile sunt explicitate prin norme“.

    9. Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că textul de lege criticat este constituţional. Arată astfel că „textul a cărui neconstituţionalitate a fost invocată nu reglementează aspecte ce ţin de conţinutul şi limitele dreptului de proprietate, ci reglementează în domeniul fiscal, al stabilirii unui impozit, taxă fiscală.“ Instanţa de judecată reţine că o reglementare asemănătoare textului incriminat în cauză o regăsim şi în art. 9 alin. (1) din Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată, care prevede că „persoană impozabilă“ înseamnă orice persoană care, în mod independent, desfăşoară în orice loc orice activitate economică, indiferent de scopul sau rezultatele activităţii respective. Orice activitate a producătorilor, comercianţilor sau persoanelor care prestează servicii, inclusiv activităţile miniere şi agricole şi activităţile prestate în cadrul profesiunilor liberale, este considerată „activitate economică“, iar exploatarea bunurilor corporale sau necorporale în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate este de asemenea considerată activitate economică. Prin urmare, în opinia instanţei de judecată, nu pot fi reţinute susţinerile autoarei excepţiei de neconstituţionalitate potrivit cărora textul criticat nu ar fi previzibil, din moment ce nu a ridicat probleme privind înţelesul său la nivelul mai multor ţări, la nivelul Uniunii Europene.

    10. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    11. Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, cu privire la critica privind lipsa de claritate şi previzibilitate a normei, apreciază ca fiind relevante considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 184 din 29 martie 2016
, potrivit cărora „având în vedere principiul aplicabilităţii generale a legilor, Curtea de la Strasbourg a reţinut că formularea acestora nu poate prezenta o precizie absolută“.

    12. Cu privire la pretinsa încălcare a dreptului de proprietate, Curtea a reţinut, în cuprinsul Deciziei nr. 378 din 26 aprilie 2012
, faptul că se consideră că persoana fizică realizează o activitate economică din exploatarea bunurilor corporale sau necorporale numai dacă persoana respectivă acţionează de o manieră independentă, iar activitatea respectivă este desfăşurată în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate.

    13. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    CURTEA,

    examinând actul de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei
, precum şi Legea nr. 47/1992
, reţine următoarele:

    14. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic