Inapoi la Cautare

DECIZIE 726 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (2) şi ale art. 104 alin. (2) din Codul penal


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 23.11.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (23.11.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel-Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniela Ramona │- │
│Mariţiu │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Marinela Mincă.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 43 alin. (2)
 şi ale art. 104 alin. (2) din Codul penal
, excepţie ridicată de Marius Viorel Sărban în Dosarul nr. 9.572/303/2017* al Tribunalului Bucureşti - Secţia I penală. Excepţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 513D/2018.

    2. La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care apreciază că nu este vorba de o problemă de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor criticate. Susţine că neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 43 alin. (2) din Codul penal
 rezultă din aplicarea lor şi în cazul existenţei unor condamnări pronunţate în temeiul Codului penal din 1969. Apreciază că instituţia pedepsei menţine aceleaşi caracteristici indiferent de legislaţia care o reglementează. În cazul săvârşirii unei noi infracţiuni după intrarea în vigoare a noului Cod penal
, sunt aplicabile dispoziţiile criticate, ceea ce s-a întâmplat şi în dosarul de fond al autorului excepţiei. În acest mod dispoziţiile criticate retroactivează, aspect interzis atât de Constituţie
, cât şi de Decizia Curţii Constituţionale nr. 265 din 6 mai 2014
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 20 mai 2014. Or, în situaţia în care dispoziţiile criticate retroactivează, sunt încălcate dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie
. Aplicarea retroactivă a dispoziţiilor criticate determină şi o combinare a prevederilor vechii reglementări cu cele ale noului Cod penal
.

    4. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 104 alin. (2) din Codul penal
, susţine că trebuie comparată situaţia unei persoane condamnate, potrivit vechii reglementări, la o pedeapsă cu închisoarea cu executare cu situaţia persoanei condamnate, potrivit aceleiaşi legislaţii, dar la o pedeapsă cu închisoarea cu suspendarea executării. Deşi ambele persoane se află în situaţii similare, fiind condamnate, dispoziţiile criticate creează o discriminare din perspectiva aplicării unor legislaţii diferite în cazul săvârşirii unei noi infracţiuni după intrarea în vigoare a noului Cod penal
. Se încalcă în acest mod principiul neretroactivităţii legii. În continuare, invocă jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materia neretroactivităţii legii şi a principiului egalităţii în faţa legii. Menţionează Decizia nr. 141 din 8 mai 2001
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 15 august 2001, şi Decizia nr. 685 din 28 iunie 2012
, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 11 iulie 2012.

    5. Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei, ca neîntemeiată. Apreciază că instituţia liberării condiţionate reprezintă o vocaţie pentru persoana condamnată, iar nu un drept, astfel că legiuitorul are libertatea să prevadă condiţiile acordării acesteia, dar şi condiţiile revocării acestei instituţii. Apreciază că în cauză nu sunt incidente prevederile art. 15 alin. (2) din Legea fundamentală
, neaflându-ne în prezenţa aplicării retroactive a legii penale. Situaţia premisă este generată de existenţa unei hotărâri de condamnare la pedeapsa închisorii cu executare, pedeapsă din care persoana condamnată este liberată condiţionat, dar săvârşeşte o nouă infracţiune după intrarea în vigoare a noului Cod penal
. Or, în această situaţie, când noua infracţiune este săvârşită sub imperiul noului Cod penal
, iar starea de recidivă ia naştere la acest moment, nu mai suntem în ipoteza aplicării legii penale mai favorabile, deoarece recidivei i se aplică tratamentul juridic în vigoare la momentul la care aceasta se produce. Astfel, în condiţiile săvârşirii unei infracţiuni sub imperiul noului Cod penal
, persoana respectivă se expune consecinţelor acestei reglementări, precum şi tratamentului juridic reglementat de noul Cod penal
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.