Inapoi la Cautare

DECIZIE 708 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 55 alin. (1) lit. a) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I din Legea nr. 59/2010 pentru modificarea art. 55 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Alexandru Bajdechi în Dosarul nr. 6.194/118/2014 al Tribunalului Constanţa - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 507D/2015.

    2. La apelul nominal răspunde autorul excepţiei de neconstituţionalitate, Alexandru Bajdechi. Lipsesc celelalte părţi. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate, care solicită admiterea acesteia, susţinând, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate încalcă art. 120 şi 121 din Constituţie referitor la principiul autonomiei locale. Susţine că dispoziţiile de lege criticate creează o situaţie de subordonare a autorităţii deliberative locale, reprezentată de consiliul local, faţă de autoritatea executivă, reprezentată de primar, ceea ce contravine şi jurisprudenţei Curţii Constituţionale referitoare la dizolvarea consiliului local. Depune note scrise în acest sens şi punctul de vedere al Guvernului referitor la propunerea legislativă intitulată "Lege pentru modificarea şi completarea art. 55 din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală", devenită Legea nr. 59/2010.

    4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocă deciziile Curţii Constituţionale nr. 267 din 22 februarie 2011 şi nr. 1.347 din 13 octombrie 2011.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    5. Prin Încheierea din 29 ianuarie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 6.194/118/2014, Tribunalul Constanţa - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I din Legea nr. 59/2010 pentru modificarea art. 55 din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001. Excepţia a fost invocată de Alexandru Bajdechi într-o cauză având ca obiect soluţionarea acţiunii privind constatarea dizolvării de drept al Consiliului Local al Municipiului Constanţa.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prin introducerea condiţiei convocării legale pentru dizolvarea de drept a consiliului local în cazul în care acesta nu se întruneşte timp de două luni consecutiv se încalcă principiul autonomiei administraţiei publice, întrucât se creează o situaţie de subordonare a autorităţii deliberative locale, reprezentată de consiliul local, faţă de autoritatea executivă, reprezentată de primar. Mai arată că pot exista situaţii în care primarul, din neglijenţă, nu convoacă consiliul local şi nici consilierii nu întreprind măsuri în acest sens, iar nesancţionarea primarului sau a consiliului local, în astfel de situaţii, prin dizolvare, înseamnă a tolera nerespectarea legii, implicit nerespectarea ordinii de drept. De asemenea invocă subiectivitatea pe care o poate avea prefectul în sensul aplicării corecte a sancţiunilor administrative împotriva primarilor din respectiva majoritate politică.

    7. Tribunalul Constanţa - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. În acest sens arată că textele legale criticate astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 59/2010 nu contrazic principiul autonomiei administraţiei publice, ci îl garantează. Astfel, în condiţiile în care primarul este singura entitate care poate convoca legal întrunirea în şedinţă ordinară a consiliului local, acesta, sub imperiul textului legal criticat în reglementarea anterioară modificării aduse prin Legea nr. 59/2010, ar fi putut provoca dizolvarea de drept a consiliului local prin neconvocarea timp de 2 luni consecutive.

    8. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    9. Avocatul Poporului apreciază că prevederile legale criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens deciziile Curţii Constituţionale nr. 1.567 din 19 noiembrie 2009 şi nr. 1.347 din 13 octombrie 2011. În plus, arată că, în conformitate cu art. 55 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, primarul, viceprimarul, secretarul unităţii administrativ-teritoriale, prefectul sau orice altă persoană interesată poate să sesizeze instanţa de contencios administrativ în vederea constatării intervenirii vreunuia dintre cazurile în care consiliul local se dizolvă de drept. Cu această ocazie, instanţa analizează situaţia de fapt raportată la normele legale şi se pronunţă cu privire la dizolvarea consiliului local, asigurând atât respectarea principiului autonomiei locale, cât şi a normelor legale emise.

    10. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.