Inapoi la Cautare

DECIZIE 685 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 pct. 35 şi art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 27.02.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (27.02.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	
     Augustin Zegrean          - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Ioniţa Cochinţu - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ştefania Şofronea.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 pct. 35 şi art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, excepţie ridicată de Laviniu Doru Andronic şi Anca Lavinia Andronic în Dosarul nr. 5.141/226/2014 al Judecătoriei Făgăraş şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 464D/2015.

    2. La apelul nominal se prezintă, pentru partea "Ecoterm" - S.A. Făgăraş, consilierul juridic Iulia Roxana Mailat, cu delegaţie depusă la dosar, şi se constată lipsa autorilor excepţiei de neconstituţionalitate. Procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului părţii prezente, care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă, având în vedere faptul că asupra dispoziţiilor criticate Curtea Constituţională s-a mai pronunţat.

    4. Reprezentantului Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, menţionând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.

                            CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    5. Prin Încheierea din 4 martie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 5.141/226/2014, Judecătoria Făgăraş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 pct. 35 şi art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, excepţie ridicată de Laviniu Doru Andronic şi Anca Lavinia Andronic într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri prin care se solicită obligarea la plata debitului restant pentru energie termică şi a majorărilor de întârziere.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin, în esenţă, că prevederile art. 5 pct. 35 din Legea nr. 325/2006, care definesc utilizatorul de energie termică - respectiv ca fiind unul sau mai mulţi consumatori de energie termică, beneficiar al serviciului public de alimentare cu energie termică, iar în cazul condominiilor, prin utilizator înţelegându-se toţi consumatorii din condominiul respectiv -, sunt contrare art. 44 alin. (1), alin. (2) teza întâi şi alin. (5) din Constituţie, deoarece, în realitate, sunt incluşi toţi proprietarii de imobil-apartament din condominiu, chiar şi aceia cu instalaţii proprii de încălzire care nu sunt racordaţi la sistemul public de alimentare cu energie termică. Astfel, obligaţiile sunt stabilite în sarcina proprietarului atât pentru coloanele de distribuţie aparţinând reţelei de distribuţie interioară a energiei termice care alimentează corpurile de încălzire, amplasate pe proprietatea individuală sau comună, cât şi pentru coloanele de încălzire aparţinând reţelei de distribuţie interioară a energiei termice, proiectată şi montată în vederea asigurării încălzirii incintelor aparţinând proprietăţii individuale sau comune, chiar şi pentru zona de subsol tehnic care nu este un spaţiu destinat încălzirii. În acest context susţin că un "proprietar" nu poate fi considerat implicit "utilizator", în sensul art. 5 pct. 8 din Legea nr. 325/2006, din moment ce nu consumă în scop propriu energie termică de la sistemul public de alimentare cu energie termică, nefiind încălzit nici apartamentul în proprietate şi nici spaţiul comun. Consideră că, în realitate, serviciul public de alimentare cu energie termică, prin coloanele de încălzire şi de distribuţie, este cel care foloseşte spaţiul din subsolurile imobilului proprietate privată, fără a-i despăgubi pe proprietarii acestuia.

    7. Referitor la prevederile art. 38 alin. (2) din Legea nr. 325/2006 susţin că acestea sunt neconstituţionale, întrucât obligă un proprietar de apartament individual, cu care nu există raport juridic, să plătească cotă-parte din pierderea tehnologică inerentă furnizării energiei termice persoanelor care sunt racordate la sistemul de încălzire centralizat şi, în acest mod, proprietarul debranşat suportă în fapt un cost nedatorat.

    8. Judecătoria Făgăraş opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, definiţia noţiunii de "utilizator de energie termică" realizată prin art. 5 pct. 35 din Legea nr. 325/2006, precum şi obligaţia instituită prin art. 38 alin. (2) pentru proprietarii apartamentelor individuale situate în imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reţeaua de alimentare cu energie termică, de a plăti o cotă-parte din cheltuielile cu energia termică consumată pentru încălzirea spaţiilor aflate în proprietate indiviză, proporţional cu cota indiviză, nefiind în contradicţie cu prevederile constituţionale invocate. În acest sens se arată că aceste cheltuieli sunt generate de părţile comune dintr-un imobil de tip condominiu, obiect al coproprietăţii forţate care aparţine tuturor proprietarilor apartamentelor sau spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuinţe din imobilul respectiv.

    9. Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    10. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile criticate sunt constituţionale, sens în care arată că, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, legea stabileşte conţinutul şi limitele dreptului de proprietate, legiuitorul ordinar fiind competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în accepţiunea principială conferită de Constituţie, în aşa fel încât să nu vină în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel nişte limitări rezonabile în valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. În plus, legiuitorul poate institui forme speciale de asociere ce urmăresc apărarea unor interese de ordin general, aşa cum este şi asociaţia de proprietari. Ca atare, în cadrul acestor asociaţii, pentru existenţa unei bune convieţuiri, legiuitorul a reglementat plata unor cheltuieli, printre acestea se află şi plata unei cote-părţi din cheltuielile cu energia termică consumată pentru încălzirea spaţiilor aflate în proprietate indiviză, proporţionale cu cota indiviză, de către proprietarii apartamentelor individuale situate în imobile de locuit tip condominiu, care sunt deconectate de la reţeaua de alimentare cu energie termică, aspect care nu este de natură să aducă atingere dreptului de proprietate privată.

    11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.