Inapoi la Cautare

DECIZIE 681 /2020


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.11.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (29.11.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristina Teodora │- │
│Pop │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a Legii pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, obiecţie formulată de Guvernul României.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 3.874 din 9 iulie 2020 şi constituie obiectul Dosarului nr. 945A/2020.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se arată, din punct de vedere extrinsec, că actul normativ criticat are impact financiar, determinând o creştere a cheltuielilor bugetare, întrucât, chiar dacă personalul necesar funcţionării Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu va fi asigurat cu încadrarea în numărul maxim de posturi prevăzut, în prezent, pentru Ministerul Public, prin Hotărârea Guvernului nr. 39/2014
 privind stabilirea numărului maxim de posturi pentru Ministerul Public, salarizarea procurorilor direcţiei va fi, conform art. 25 pct. 3 din Legea pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, la nivelul salarizării procurorilor de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, adică mai mare decât nivelul de salarizare al procurorilor care funcţionează la parchetele de pe lângă judecătorii. Se susţine că situaţia este aceeaşi în cazul personalului auxiliar de specialitate, a cărui salarizare este, conform art. 9 alin. (2) din legea analizată, cea prevăzută pentru aceeaşi categorie de personal a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dar şi în cazul ofiţerilor şi agenţilor de poliţie judiciară din cadrul direcţiei nou înfiinţate, care sunt salarizaţi, potrivit art. 7 alin. (10) din aceeaşi lege, conform dispoziţiilor legale aplicabile ofiţerilor şi agenţilor de poliţie judiciară din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi care, potrivit art. 7 alin. (7) din actul normativ criticat, beneficiază, în mod corespunzător, de drepturile prevăzute la art. 11
 şi 23 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006
 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei. Se mai arată că funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu presupune, în mod cert, efectuarea de cheltuieli curente şi de capital (pentru asigurarea de sedii, parcuri auto, aparatură IT etc.) şi că, prin art. 19 din legea supusă controlului de constituţionalitate, se prevede obligativitatea constituirii anuale a unui depozit de cel puţin 1.000.000 lei pentru acţiuni privind organizarea şi constatarea infracţiunilor flagrante, la dispoziţia procurorului-şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu.

    4. În acest context se arată că, potrivit art. 30 alin. (1) lit. a)
 şi alin. (2) raportat la art. 31 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 24/2000
 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, orice propunere legislativă trebuie să fie însoţită de expunerea de motive, element de prezentare şi motivare care trebuie să cuprindă, printre altele, o secţiune privind impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani), inclusiv informaţii cu privire la cheltuieli şi venituri. Se arată de asemenea că, potrivit art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010
, în cazul propunerilor de introducere a unor măsuri/politici/iniţiative legislative a căror adoptare atrage majorarea cheltuielilor bugetare, iniţiatorii au obligaţia să prezinte fişa financiară prevăzută la art. 15 din Legea nr. 500/2002
 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, însoţită de ipotezele şi metodologia de calcul utilizată. Se susţine că această fişă trebuie să cuprindă schimbările anticipate în veniturile şi cheltuielile bugetare pentru anul curent şi pentru următorii 4 ani, estimări privind eşalonarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament, în cazul acţiunilor anuale şi multianuale care conduc la majorarea cheltuielilor, precum şi măsurile avute în vedere pentru acoperirea majorării cheltuielilor sau a minusurilor de venituri pentru a nu influenţa deficitul bugetar. Se susţine că expunerea de motive a Legii pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative nu conţine nicio menţiune referitoare la impactul financiar al propunerii legislative şi că aceasta a fost adoptată în lipsa fişei financiare. Se arată totodată că nici iniţiatorii, nici Camerele Parlamentului nu au solicitat Guvernului, în temeiul art. 15 alin. (2) din Legea nr. 500/2002
, întocmirea fişei financiare, singura solicitare adresată Guvernului fiind cea de a transmite, în conformitate cu art. 111 alin. (1) din Constituţie
, punctul de vedere privind susţinerea sau respingerea propunerii legislative. Se menţionează faptul că acest aspect a fost semnalat iniţiatorilor atât de către Guvern, prin Adresa nr. 669/DPSG din 30 aprilie 2020 (pct. IV din secţiunea II - Observaţii), cât şi de către Consiliul Legislativ, prin pct. 3 din Avizul nr. 287 din 1 aprilie 2020.

    5. Referitor la incidenţa în prezenta cauză a dispoziţiilor constituţionale ale art. 111 alin. (1)
 şi ale art. 138 alin. (5),
 se face trimitere la considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 56 din 5 februarie 2020
, arătând-se că, întrucât legea criticată implică o cheltuială bugetară, iniţiatorii acesteia trebuie să facă dovada că au solicitat Guvernului fişa financiară, care nu trebuie confundată cu punctul de vedere emis de Guvern, ca urmare a solicitării formulate în temeiul art. 111 alin. (1) din Constituţie
. Se susţine că în lipsa fişei financiare anterior menţionate, Legea pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost adoptată cu încălcarea prevederilor constituţionale cuprinse la art. 138 alin. (5)
 referitoare la stabilirea sursei de finanţare.

    6. Din perspectivă intrinsecă, se susţine că dispoziţiile art. 11 din Legea pentru organizarea şi funcţionarea Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Mediu, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative contravin prevederilor art. 1 alin. (3)
 şi (5) şi art. 131 alin. (1) din Constituţie
. Se arată în acest sens că, în jurisprudenţa sa, instanţa de contencios constituţional a constatat atât relevanţa calităţii formulării normei, cât şi importanţa corelării acesteia cu alte acte normative şi a aptitudinii ei de a fi aplicată efectiv şi eficient. Se face trimitere la Decizia Curţii Constituţionale nr. 513 din 4 iulie 2017
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.