Inapoi la Cautare

DECIZIE 67 /2020


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Codul de procedură civilă


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 06.08.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (06.08.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Irina Loredana │- │
│Gulie │magistrat-asistent│
├───────────────────┴──────────────────┤
│ │
└──────────────────────────────────────┘


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (2) din Codul de procedură civilă
, excepţie ridicată de Corneliu Căileanu în Dosarul nr. 9.946/99/2017 al Tribunalului Iaşi - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 902D/2018.

    2. La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, respectiv Decizia nr. 712 din 9 noiembrie 2017.


    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 15 mai 2018, pronunţată în Dosarul nr. 9.946/99/2017, Tribunalul Iaşi - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 78 alin. (2) din Codul de procedură civilă
. Excepţia a fost invocată de Corneliu Căileanu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri privind anularea unui act administrativ, respectiv anularea parţială a Hotărârii Senatului Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi referitoare la validarea concursului pentru ocuparea postului didactic de asistent universitar.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt lipsite de claritate şi previzibilitate, întrucât dau posibilitatea judecătorului să respingă acţiunea ca inadmisibilă, pe motiv că nu poate introduce în cauză persoanele interesate de actul respectiv. Se mai susţine, în acelaşi timp, că prevederile legale criticate dau posibilitatea judecătorului de a atribui, din oficiu, în mod arbitrar şi cu depăşirea atribuţiilor puterii judecătoreşti, calităţi procesuale diferitelor persoane participante în proces, în condiţiile în care calitatea procesuală este atribuită de lege, iar nu de către judecător, acesta putând doar verifica dacă persoanele din proces au calitate procesuală, ceea ce contravine prevederilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (2)
 privind preeminenţa legii şi art. 124 alin. (2)
 referitor la caracterul unic, imparţial şi egalitar al justiţiei.

    6. Se mai susţine că este încălcat principiul disponibilităţii, coroborat cu principiul accesului liber la justiţie, dat fiind faptul că „reclamantul are dreptul să decidă cu cine doreşte să se judece, şi care se vede astfel obligat să se judece cu persoane cărora nu le reproşează nimic şi faţă de care nu are nicio pretenţie“. De asemenea, sunt încălcate aceste principii şi în raport cu persoana care ar trebui introdusă în cauză, „obligând-o pe aceasta să se judece în contradictoriu cu persoane în raport cu care nu şi-a exprimat în niciun fel dorinţa de a se judeca.“ În acest mod sunt încălcate şi principiile imparţialităţii justiţiei şi al independenţei judecătorului, precum şi principiul nediscriminării, prin faptul că judecătorul devine părtinitor în favoarea terţului pe care doreşte să-l introducă în cauză.

    7. Tribunalul Iaşi - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că textul de lege criticat este previzibil, respectând egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice a tuturor cetăţenilor, fără privilegii şi fără discriminări, aplicându-se uniform şi asigurând, în acelaşi timp, accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil. Se mai apreciază că prevederile legale criticate sunt în acord cu principiul disponibilităţii, dar şi cu principiul rolului activ al judecătorului, consacrat de art. 22 alin. (3) din Codul de procedură civilă
, în virtutea căruia judecătorul poate propune lărgirea cadrului procesual în scopul asigurării unei soluţionări juste şi complete a cauzei. Acest din urmă principiu de bază al dreptului procesual are o semnificaţie complexă, fiind derivat din dispoziţiile cuprinse în art. 124 alin. (2) din Constituţie
, care consacră trăsăturile ce trebuie întrunite de justiţie într-un stat de drept. Pentru a putea fi unică, egală şi imparţială, justiţia trebuie realizată de judecători care să dispună de putere de apreciere asupra unor aspecte diverse, inclusiv în ceea ce priveşte depunerea tuturor diligenţelor în vederea stabilirii corecte şi cuprinzătoare a cadrului procesual. Se invocă în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.567 din 7 decembrie 2010
.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.