Inapoi la Cautare

DECIZIE 664 /2005


cu privire la constituţionalitatea Legii bugetului de stat pe anul 2006


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 28.01.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (28.01.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



    Cu Adresa nr. 3.578 din 6 decembrie 2005 secretarul general al Senatului a transmis Curţii Constituţionale sesizarea privind neconstituţionalitatea Legii bugetului de stat pe anul 2006. Sesizarea a fost formulată, în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, de un număr de 27 de senatori aparţinând grupurilor parlamentare ale Partidului România Mare şi Partidului Social-Democrat, şi anume: Corneliu I. Vadim Tudor, Aurel M. Ardelean, Liviu Doru Bindea, Carol I. Dina, Valentin I. Dinescu, Viorel Senior D. Duca, Gheorghe Viorel C. Dumitrescu, Gheorghe V. Funar, Constantin I. Găucan, Ilie Şt. Ilaşcu, Nicolae N. Iorga, Irina M. Loghin, Eugen N. Mihăescu, Viorica-Georgeta-Pompilia Moisuc, Ilie M. Petrescu, Petru V. Stan, Claudiu C. Tănăsescu, Mihai I. Ungheanu, Verginia I. Vedinaş, Antonie Gh. Iorgovan, Emil Răzvan V. Theodorescu, Vasile I. Ion, Aurel Gabriel N. Simionescu, Mihail E. Popescu, Vasile Ioan Dănuţ V. Ungureanu, Ion. I. Vărgău şi Otilian B. Neagoe.

    Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 7.523 din 6 decembrie 2005 şi formează obiectul Dosarului nr. 948A/2005.

    Autorii sesizării apreciază că Legea bugetului de stat pe anul 2006 contravine, în ordinea invocării, art. 1 alin. (4), art. 64 alin. (1) teza a doua, art. 61 alin. (1) şi art. 109 alin. (1) din Constituţie.

    În legătură cu încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (4), care prevede că "Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul democraţiei constituţionale", coroborate cu ale art. 61 alin. (1), potrivit căruia "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării" şi ale art. 109 alin. (1) care stabileşte că "Guvernul răspunde politic numai în faţa Parlamentului", se arată că "statutul Parlamentului de organ reprezentativ suprem al poporului român şi de unică autoritate legiuitoare a ţării nu permite ca executivul să intervină şi, prin decizia sa, să aducă modificări în bugetul fiecărei Camere a Parlamentului, adică a organului reprezentativ suprem al poporului român". Se mai arată că "nu este de acceptat ca Guvernul, care răspunde politic în faţa Parlamentului, să îşi aroge dreptul de a modifica bugetul organului în faţa căruia răspunde. Principiile statului de drept nu permit o asemenea soluţie juridică".

    În legătură cu încălcarea art. 64 alin. (1) din Constituţie, care prevede că "Organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulamentul propriu", precum şi că "[...] Resursele financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate de acestea", text constituţional în temeiul căruia atât Senatul, cât şi Camera Deputaţilor şi-au întocmit, votat şi aprobat propriile bugete, publicate în Monitorul Oficial al României, se arată că Guvernul le-a modificat, "motivând caracterul de austeritate al întregului buget public, nevoia de a diminua bugetul Parlamentului, pentru ca o parte din resursele acolo prevăzute să fie transferate pentru a satisface alte necesităţi". Or, autorii sesizării consideră că în sensul art. 64 alin. (1) din Constituţie, "singurele care pot hotărî asupra bugetului lor sunt Camerele Parlamentului, în cazul de faţă, Senatul" şi "singura autoritate competentă să-şi aprobe bugetul, să-l modifice, să-l majoreze sau diminueze este Parlamentul".

    În temeiul art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere cu privire la obiecţiile de neconstituţionalitate.

    Guvernul a transmis punctul său de vedere cu Adresa nr. 5/6.826/C.P.T. din 13 decembrie 2005, prin care apreciază că sesizarea de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens arată că, deşi, datorită unor cerinţe imperioase, Guvernul a adus unele corecţii bugetelor Camerelor Parlamentului, voinţa Parlamentului ca unică autoritate legiuitoare a ţării este exprimată prin votul acordat pentru adoptarea legii. Controlul Parlamentului asupra bugetelor Camerelor, care fac parte integrantă din bugetul public naţional, se realizează cu prilejul dezbaterilor parlamentare asupra bugetului în integralitatea sa.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere în legătură cu sesizarea de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,

examinând sesizarea de neconstituţionalitate, raportul judecătorului-raportor, dispoziţiile Legii bugetului de stat pe anul 2006, raportate la prevederile din Constituţie invocate ca fiind încălcate, precum şi Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine următoarele:

    Curtea a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, precum şi celor ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra constituţionalităţii prevederilor legii criticate.

    Obiectul controlului de constituţionalitate îl constituie Legea bugetului de stat pe anul 2006 care, în opinia autorilor sesizării, contravine, în ordinea invocării, prevederilor art. 1 alin. (4), art. 64 alin. (1) teza a doua, art. 61 alin. (1) şi art. 109 alin. (1) din Constituţie, al căror cuprins este următorul:

    - Art. 1 alin. (4): "Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul democraţiei constituţionale.";

    - Art. 64 alin. (1): "Organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevăzute în bugetele aprobate de acestea.";

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.