Inapoi la Cautare

DECIZIE 663 /2015


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (3)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, în forma iniţială a actului normativ


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 16.09.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (16.09.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	
     Daniel Marius Morar    - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Simina Popescu - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Luminiţa Nicolescu.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (3)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, excepţie ridicată de Autoritatea Civilă Aeronautică Română în Dosarul nr. 189/3/2013* al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a civilă şi care formează obiectul Dosarului nr. 315D/2015 al Curţii Constituţionale.

    2. La apelul nominal răspunde, pentru partea Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile, consilierul juridic Marioara Racz, cu delegaţie depusă la dosar. Lipseşte autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care precizează că prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2009 au fost adoptate în scopul armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană, în sensul înfiinţării unui organism independent având drept obiectiv creşterea şi menţinerea siguranţei aeriene la un nivel ridicat. În privinţa tarifului pentru supravegherea menţinerii obiectivelor necesare siguranţei pasagerilor, arată că, în prezent, acesta este colectat de administratorii aeroporturilor, iar faptul că Autoritatea Aeronautică Civilă Română virează în contul CIAS o cotă de 75% din sumele colectate începând cu luna iulie 2009, în vederea acoperirii cheltuielilor necesare înfiinţării şi organizării CIAS, este justificat de un interes naţional.

    4. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, sens în care precizează că domeniul de reglementare a Ordonanţei Guvernului nr. 26/2009 nu face obiectul legii organice.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    5. Prin Încheierea din 14 ianuarie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 189/3/2013*, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2009 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Autoritatea Civilă Aeronautică Română într-o cauză având ca obiect pretenţii.

    6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât Ordonanţa Guvernului nr. 26/2009 instituie obligaţii în sarcina Autorităţii Civile Aeronautice Române, pentru trecut. Prevederile art. 6 alin. (3) şi (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2009, care dispun ca instituţia publică Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) să fie finanţată din tarifele încasate de Autoritatea Civilă Aeronautică Română (AACR) pentru activităţile prestate beneficiarilor, echivalează cu o expropriere, care însă nu a fost precedată de o dreaptă despăgubire.

    7. Invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale referitoare la delegarea legislativă, susţine că Guvernul nu are legitimare constituţională pentru emiterea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2009, în vederea reglementării exproprierii AACR cu privire la sumele încasate ca venituri, a trecerii silite a veniturilor proprii din proprietatea privată a AACR în proprietatea CIAS. Obligarea AACR de a vira din conturile proprii, în conturile CIAS, o cotă de 75% din sumele colectate reprezentând tariful aplicat pentru prestarea serviciilor de supraveghere a menţinerii obiectivelor necesare siguranţei pasagerilor pe aeroporturile internaţionale, începând cu luna iulie 2009, reprezintă un act de dispoziţie cu privire la bunurile din patrimoniul Regiei autonome AACR, care nu ţine de competenţa de legiferare a Parlamentului, ci de cea de administrare a bunurilor.

    8. Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a civilă consideră că textele de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, sub aspectul dedus din neretroactivitatea legii civile, instanţa judecătorească apreciază că acesta nu mai trebuie examinat, din perspectiva soluţiei cu privire la excepţia prescripţiei dreptului la acţiune pentru perioada iulie 2009-31 decembrie 2009, rezultând că, din această perspectivă, neconstituţionalitatea dispoziţiilor legale nu mai are legătură cu soluţionarea cauzei.

    9. Cu referire la reglementarea într-un domeniu ce face obiectul legii organice, instanţa reţine că obiectul ordonanţei este înfiinţarea unui organism independent de siguranţă aeriană în domeniul aviaţiei civile, cu rolul de a conduce, coordona şi executa investigaţia tehnică a accidentelor şi incidentelor grave din aviaţie, de a determina faptele, cauzele şi împrejurările care au condus la producerea acestor evenimente, identificarea în cel mai scurt timp posibil a măsurilor preventive corespunzătoare şi emiterea de recomandări de siguranţă în vederea prevenirii producerii unor evenimente similare. În aceste condiţii, domeniul de reglementare nu face obiectul legii organice, iar stabilirea sursei de finanţare este justificată de interesul public ocrotit prin înfiinţarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile.

    10. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare au fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    11. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.