Inapoi la Cautare

DECIZIE 658 /2009


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 215 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.12.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.12.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

    Prin Încheierea din 14 noiembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 4.167/325/2008, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 208 pct. 6 şi art. 213 pct. 3 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Gheorghe Milici în cauza având ca obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât obligă fiecare persoană fizică să contribuie la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, indiferent dacă aceasta doreşte sau nu să beneficieze de serviciile medicale oferite. Se apreciază că statul este cel care trebuie să garanteze dreptul la ocrotirea sănătăţii, ceea ce înseamnă că un atare drept naşte obligaţii pozitive numai în sarcina statului, nu şi a beneficiarului dreptului. Totodată, orice persoană fizică are dreptul de a dispune de ea însăşi, astfel că ea trebuie să fie în măsură să hotărască dacă contribuie, fie la un fond public sau privat de sănătate, fie să îşi asume riscul de a nu contribui la niciun fond de sănătate.

    În aceste condiţii, se consideră că este abuzivă şi discriminatorie obligarea persoanelor care desfăşoară o activitate privată de a contribui la constituirea Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, o dată prin redistribuirea contribuţiilor lor prin taxe şi impozite la achitarea unor sume de bani necesare asigurării de sănătate a salariaţilor din sectorul bugetar şi a doua oară prin contribuţia plătită direct la fondul în cauză.

    Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.

    Avocatul Poporului consideră că prevederile legale criticate sunt constituţionale.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                               CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 215 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial la României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare. Instanţa de judecată, în mod eronat, a reţinut ca obiect al excepţiei dispoziţiile art. 208 pct. 6 şi art. 213 pct. 3 din Legea nr. 95/2006. Astfel, potrivit jurisprudenţei sale, Curtea urmează să se pronunţe cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a acelor dispoziţii legale pe care autorul excepţiei le critică, şi anume art. 208 alin. (3) lit. e) şi art. 215 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, texte care au următorul cuprins:

    - Art. 208 alin. (3) lit. e): "(3) Asigurările sociale de sănătate sunt obligatorii şi funcţionează ca un sistem unitar, iar obiectivele menţionate la alin. (2) se realizează pe baza următoarelor principii: [...]

    e) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru formarea Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate.";

<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic