Inapoi la Cautare

DECIZIE 651 /2005


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 teza a doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 01.12.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (01.12.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


                             CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    Prin Încheierea din 1 septembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 1.848/2005, Judecătoria Tulcea a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 58 teza a doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului. Excepţia a fost ridicată de Constantin Daniel Arhire într-o cauză având ca obiect soluţionarea cererii pentru pretenţii comerciale, introdusă de lichidatorul judiciar.

    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat încalcă principiul egalităţii în drepturi, precum şi îndatorirea constituţională a cetăţenilor de a contribui prin impozite şi taxe la cheltuielile publice, prin aceea că instituie un regim de favoare pentru lichidatorul judiciar, scutindu-l pe acesta de plată taxelor judiciare de timbru pentru toate cererile şi acţiunile pe care le-ar putea introduce la instanţele judecătoreşti.

    Judecătoria Tulcea opinează în sensul că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât instituirea de către legiuitor a unor excepţii de la regula plăţii taxelor de timbru nu constituie o discriminare sau o atingere adusă principiilor constituţionale.

    Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    Guvernul apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate nu creează discriminări între cetăţeni pe criteriile prevăzute de art. 4 din Constituţie, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului.

    Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât instituirea de către legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri şi acţiuni nu constituie nici o discriminare.

    Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

                             CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

    Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 58 teza a doua din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, potrivit cărora "Toate acţiunile şi cererile introduse de lichidatorul judiciar sunt scutite de plată taxei de timbru".

    Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) - "Egalitatea în drepturi" şi ale art. 56 - "Contribuţii financiare".

    Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine că, potrivit prevederilor art. 139 alin. (1) din Constituţie, "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Astfel, legiuitorul, având competenţa exclusivă în stabilirea impozitelor, taxelor şi a oricăror alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat, este în drept să determine veniturile supuse impozitării, categoriile de persoane fizice şi juridice care au calitatea de contribuabili sau/şi serviciile publice condiţionate de plată unor taxe de beneficiari, cum sunt şi taxele de timbru. În virtutea aceleiaşi competenţe, legiuitorul poate stabili şi excepţii, constând în scutirea unor servicii publice sau a anumitor categorii de persoane de la obligaţia plăţii taxelor, iar instituirea unor asemenea excepţii nu este contrară prevederilor constituţionale dacă a fost făcută în considerarea unor situaţii deosebite, păstrându-se tratamentul juridic egal pentru situaţii identice.
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic