┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘
1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind respingerea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 123/2020 pentru modificarea
art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, obiecţie formulată de Guvernul României. 2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 5.231 din 9 septembrie 2020 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.446A/2020. 3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se arată că existenţa îndeplinirii cvorumului legal la momentul adoptării actelor juridice este, potrivit
art. 67 din Constituţie, o condiţie prealabilă, ce trebuie îndeplinită pentru exercitarea votului de către membrii fiecărei Camere, şi nu o condiţie atestată de rezultatul votului exprimat asupra legilor, hotărârilor şi moţiunilor. Prin urmare,
art. 129 şi
art. 114 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, respectiv
art. 110^1 şi
art. 133^1 din Regulamentul Senatului nu derogă de la prevederile
art. 67 din Constituţie. Inexistenţa cvorumului legal conduce la imposibilitatea exprimării votului şi nu este o consecinţă a rezultatului acestuia. 4. Raportat la desfăşurarea procedurii parlamentare cu privire la legea criticată, se arată că, în cadrul şedinţei din data de 11 august 2020, potrivit stenogramei publicate pe site-ul Senatului, dezbaterea s-a desfăşurat în conformitate cu prevederile
art. 110^1 şi
art. 133^1 din Regulamentul Senatului. După finalizarea dezbaterilor, preşedintele de şedinţă a anunţat că începe sesiunea de vot asupra proiectelor de lege şi propunerilor legislative menţionate, votul urmând să se exprime în conformitate cu prevederile
art. 110^1 din Regulament, senatorii exprimându-se printr-un singur vot atât asupra raportului, cât şi asupra iniţiativei legislative. Din stenograma şedinţei Senatului din data de 11 august 2020 nu se poate stabili dacă legea criticată a fost adoptată în prezenţa (inclusiv electronică) a majorităţii senatorilor. Întrucât la deschiderea şedinţei preşedintele nu a anunţat, în conformitate cu prevederile
art. 124 alin. (3) din Regulamentul Senatului, numărul senatorilor care şi-au înregistrat prezenţa (electronic), nu poate funcţiona prezumţia admisă pe cale jurisprudenţială de instanţa constituţională a îndeplinirii condiţiei cvorumului legal. Mai mult, la momentul deschiderii sesiunii de vot, de asemenea, preşedintele de şedinţă nu a menţionat numărul senatorilor prezenţi (electronic). Se precizează că
art. 110^1 din Regulamentul Senatului nu înlătură de la aplicare prevederile
art. 124 şi nici pe cele ale
art. 125 din acelaşi act normativ şi, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale (
Decizia nr. 156 din 6 mai 2020), nici nu poate fi interpretat în sensul că, prin ele însele, ar putea înlătura de la aplicare dispoziţii sau norme constituţionale, în cazul de faţă, pe cele ale
art. 67 din Constituţie. 5. Potrivit stenogramei şedinţei Camerei Deputaţilor din data de 19 august 2020, şi-au înregistrat prezenţa un număr de 154 de deputaţi. Aşadar, la momentul deschiderii şedinţei, condiţia cvorumului legal, prevăzută de
art. 67 din Constituţie, nu era îndeplinită, întrucât, faţă de numărul total al deputaţilor, era necesar să îşi înregistreze electronic prezenţa un număr de cel puţin 165 de deputaţi, motiv pentru care prezumţia relativă dezvoltată pe cale jurisprudenţială nu poate opera în situaţia de faţă. Numărul de parlamentari prezenţi înregistraţi electronic era însă suficient pentru a permite dezbaterea proiectelor de lege şi a propunerilor legislative aflate pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor. Potrivit stenogramei şedinţei din data de 19 august 2020, în discuţie, după încheierea dezbaterilor, când iniţiativele legislative de pe ordinea de zi au fost supuse votului final, preşedintele de şedinţă nu a realizat nicio verificare a cvorumului, în exercitarea unei obligaţii regulamentare exprese, pentru a asigura îndeplinirea condiţiei constituţionale pentru adoptarea unei legi. Astfel, fiind în prezenţa unui vot electronic, în conformitate cu dispoziţiile
art. 123 alin. (3) din Regulamentul