Inapoi la Cautare

DECIZIE 649 /2020


referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a Legii privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 123/2020 pentru modificarea art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 09.02.2023, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (09.02.2023) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Benke Károly │- │
│ │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind respingerea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 123/2020
 pentru modificarea art. 3 din Legea nr. 61/1993
 privind alocaţia de stat pentru copii, obiecţie formulată de Guvernul României.

    2. Obiecţia de neconstituţionalitate a fost înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 5.231 din 9 septembrie 2020 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.446A/2020.

    3. În motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se arată că existenţa îndeplinirii cvorumului legal la momentul adoptării actelor juridice este, potrivit art. 67 din Constituţie
, o condiţie prealabilă, ce trebuie îndeplinită pentru exercitarea votului de către membrii fiecărei Camere, şi nu o condiţie atestată de rezultatul votului exprimat asupra legilor, hotărârilor şi moţiunilor. Prin urmare, art. 129
 şi art. 114 din Regulamentul
 Camerei Deputaţilor, respectiv art. 110^1
 şi art. 133^1 din Regulamentul Senatului
 nu derogă de la prevederile art. 67 din Constituţie
. Inexistenţa cvorumului legal conduce la imposibilitatea exprimării votului şi nu este o consecinţă a rezultatului acestuia.

    4. Raportat la desfăşurarea procedurii parlamentare cu privire la legea criticată, se arată că, în cadrul şedinţei din data de 11 august 2020, potrivit stenogramei publicate pe site-ul Senatului, dezbaterea s-a desfăşurat în conformitate cu prevederile art. 110^1
 şi art. 133^1 din Regulamentul Senatului
. După finalizarea dezbaterilor, preşedintele de şedinţă a anunţat că începe sesiunea de vot asupra proiectelor de lege şi propunerilor legislative menţionate, votul urmând să se exprime în conformitate cu prevederile art. 110^1 din Regulament
, senatorii exprimându-se printr-un singur vot atât asupra raportului, cât şi asupra iniţiativei legislative. Din stenograma şedinţei Senatului din data de 11 august 2020 nu se poate stabili dacă legea criticată a fost adoptată în prezenţa (inclusiv electronică) a majorităţii senatorilor. Întrucât la deschiderea şedinţei preşedintele nu a anunţat, în conformitate cu prevederile art. 124 alin. (3) din Regulamentul
 Senatului, numărul senatorilor care şi-au înregistrat prezenţa (electronic), nu poate funcţiona prezumţia admisă pe cale jurisprudenţială de instanţa constituţională a îndeplinirii condiţiei cvorumului legal. Mai mult, la momentul deschiderii sesiunii de vot, de asemenea, preşedintele de şedinţă nu a menţionat numărul senatorilor prezenţi (electronic). Se precizează că art. 110^1
 din Regulamentul Senatului nu înlătură de la aplicare prevederile art. 124
 şi nici pe cele ale art. 125
 din acelaşi act normativ şi, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale (Decizia nr. 156 din 6 mai 2020
), nici nu poate fi interpretat în sensul că, prin ele însele, ar putea înlătura de la aplicare dispoziţii sau norme constituţionale, în cazul de faţă, pe cele ale art. 67 din Constituţie
.

    5. Potrivit stenogramei şedinţei Camerei Deputaţilor din data de 19 august 2020, şi-au înregistrat prezenţa un număr de 154 de deputaţi. Aşadar, la momentul deschiderii şedinţei, condiţia cvorumului legal, prevăzută de art. 67 din Constituţie
, nu era îndeplinită, întrucât, faţă de numărul total al deputaţilor, era necesar să îşi înregistreze electronic prezenţa un număr de cel puţin 165 de deputaţi, motiv pentru care prezumţia relativă dezvoltată pe cale jurisprudenţială nu poate opera în situaţia de faţă. Numărul de parlamentari prezenţi înregistraţi electronic era însă suficient pentru a permite dezbaterea proiectelor de lege şi a propunerilor legislative aflate pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor. Potrivit stenogramei şedinţei din data de 19 august 2020, în discuţie, după încheierea dezbaterilor, când iniţiativele legislative de pe ordinea de zi au fost supuse votului final, preşedintele de şedinţă nu a realizat nicio verificare a cvorumului, în exercitarea unei obligaţii regulamentare exprese, pentru a asigura îndeplinirea condiţiei constituţionale pentru adoptarea unei legi. Astfel, fiind în prezenţa unui vot electronic, în conformitate cu dispoziţiile art. 123 alin. (3) din Regulamentul
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic