Inapoi la Cautare

DECIZIE 636 /2016


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 150 alin. (4) teza întâi din Codul de procedură civilă


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 06.12.2019, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (06.12.2019) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Valer Dorneanu - preşedinte
    Marian Enache - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Livia Doina Stanciu - judecător
    Simona-Maya Teodoroiu - judecător
    Varga Attila - judecător
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent-şef


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ştefania Şofronea.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 150 alin. (4) din Codul de procedură civilă, excepţie ridicată de Arus Zsolt Istvan în Dosarul nr. 242/96/2016 al Tribunalului Harghita - Secţia civilă, într-o cauză având ca obiect constatarea neexecutării unei hotărâri judecătoreşti. Excepţia de neconstituţionalitate formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 456D/2016.

    2. La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

    3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că normele procedurale criticate respectă principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor. În acest sens, invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 772 din 12 mai 2009.

                                    CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    4. Prin Încheierea din 30 martie 2016, pronunţată în Camera de Consiliu, în Dosarul nr. 242/96/2016, Tribunalul Harghita - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 150 alin. (4) din Codul de procedură civilă. Excepţia a fost ridicată de Arus Zsolt Istvan, reclamant într-o cauză având ca obiect constatarea neexecutării unei hotărâri judecătoreşti de către Prefectul Judeţului Harghita şi obligarea acestuia la plata amenzii prevăzute de art. 24 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 şi a unor despăgubiri.

    5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că în cauza dedusă judecăţii de fond instanţa a constatat că reclamantul nu a depus traducerea înscrisurilor anexate cererii introductive, iar, în temeiul art. 150 alin. (4) din Codul de procedură civilă, i-a pus în vedere ca, în măsura în care doreşte să se prevaleze de înscrisurile ataşate acţiunii, să depună traducerea legalizată a acestora, efectuată de un traducător autorizat. Or, în condiţiile în care România a ratificat Convenţia-cadru pentru protecţia minorităţilor naţionale, prin Legea nr. 33/1995, în Constituţia României au fost incluse o serie de prevederi privind drepturile cetăţenilor români care aparţin minorităţilor naţionale, printre care şi dispoziţiile art. 128 alin. (4). Dat fiind că, atât traducerile executate de un traducător autorizat, cât şi legalizarea unor traduceri costă bani, autorul excepţiei de neconstituţionalitate arată că, dacă se conformează prevederilor art. 150 alin. (4) din Codul de procedură civilă, rezultă că prevederile acestuia lipsesc de conţinut reglementarea constituţională invocată.

    6. Tribunalul Harghita - Secţia civilă apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind întemeiată, deoarece dispoziţiile art. 150 alin. (4) din Codul de procedură civilă impun cheltuieli suplimentare în sarcina cetăţenilor români care aparţin minorităţilor naţionale, în condiţiile în care Legea fundamentală statuează în mod expres în sensul că modalităţile de exercitare a dreptului de a se exprima în limba maternă în faţa instanţelor de judecată trebuie stabilite astfel încât să nu implice cheltuieli suplimentare pentru cei interesaţi.

    7. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru aşi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    8. Guvernul apreciază că dispoziţiile legale criticate se înscriu în categoria celor care instituie obligaţii în persoana celui care pretinde un drept sau cere constatarea unui fapt juridic să sesizeze instanţa şi să îşi dovedească susţinerile în condiţiile legii. Cererea de chemare în judecată, reprezentând actul de învestire a instanţei, trebuie să conţină toate elementele necesare aducerii cauzei în stare de judecată, aceasta presupunând şi indicarea probelor pe care ea se sprijină; prin urmare, cerinţa legală a depunerii înscrisurilor ataşate cererii, redactate într-o limbă străină, în copie certificată, însoţite de traducerea legalizată efectuată de un traducător autorizat, nu afectează normele constituţionale, ci, dimpotrivă, este menită să asigure îndeplinirea condiţiilor procedurale necesare pentru o temeinică soluţionare a litigiului dedus judecăţii.

    9. În legătură cu norma procedurală vizând întocmirea cererilor şi actelor de procedură numai în limba română, Guvernul invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 772 din 12 mai 2009, referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, ale cărei argumente le consideră aplicabile mutatis mutandis.

    10. În concluzie, Guvernul reţine că norma procesual civilă este conformă Constituţiei, întrucât în privinţa obligaţiei traducerii legalizate a înscrisurilor redactate într-o limbă străină, ataşate cererii de chemare în judecată, legiuitorul nu distinge, cum este şi normal din perspectiva egalităţii cetăţenilor în faţa legii, între cetăţenii români aparţinând minorităţilor naţionale şi ceilalţi cetăţeni, această condiţie procedurală fiind necesară pentru o temeinică soluţionare a litigiului dedus judecăţii şi pentru efectivitatea controlului judiciar exercitat de către instanţele superioare.

    11. Avocatul Poporului apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că prevederile legale criticate nu se referă la limba în care se desfăşoară procedura de judecată, ci la înscrisurile folosite ca mijloc de probă. Asigurarea probelor reprezintă acea procedură contencioasă în cadrul căreia partea care are interes poate solicita instanţei să constate proba de care înţelege să se folosească în proces. Or, norma procesual civilă este aplicabilă indiferent de naţionalitatea, etnia, limba părţilor din proces, în condiţii de egalitate. În plus, asigurarea probelor nu echivalează cu gratuitatea serviciului prestat de instanţele de judecată, fiind justificat ca persoanele care se adresează autorităţii judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justiţie, în condiţii de egalitate, indiferent de naţionalitate, etnie, limbă. Mai mult, dacă administrarea de documente şi probe s-ar face gratuit pentru persoanele aparţinând minorităţilor naţionale, atunci s-ar încălca art. 16 din Constituţie, întrucât persoanele majoritare, pentru care serviciul prestat de justiţie (administrarea de documente şi probe) nu este gratuit, ar fi discriminate. Instituirea unei asemenea soluţii legislative ar apărea ca un privilegiu conferit de legiuitor persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale şi ca un dezavantaj, nejustificat obiectiv sau raţional, în cazul majorităţii, care este obligată să prezinte traduceri legalizate ale actelor întocmite în altă limbă decât cea română.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.