┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel-Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia-Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Patricia Marilena │- │
│Ionea │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 11 şi
art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Excepţia a fost ridicată de Stela Cimpoi în Dosarul nr. 678/40/2018 al Tribunalului Botoşani - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.253D/2018. 2. La apelul nominal lipsesc autoarea excepţiei şi partea Casa de Asigurări de Sănătate Botoşani. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, Preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată. În acest sens invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele: 4. Prin Încheierea din 22 noiembrie 2018, pronunţată în Dosarul nr. 678/40/2018, Tribunalul Botoşani - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 11 şi
art. 38 alin. (6) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Excepţia a fost ridicată de Stela Cimpoi cu prilejul soluţionării unei acţiuni în contradictoriu cu Casa de Asigurări de Sănătate Botoşani prin care a solicitat anularea Deciziei nr. 19 din 16 ianuarie 2018 sub aspectul modului de calcul al salariului de bază şi obligarea pârâtei să emită o nouă decizie începând cu data de 1 ianuarie prin care să îngheţe salariul de bază la nivelul celui din luna decembrie 2017 şi acordarea majorării salariului de bază cu 25% prevăzută la
art. 38 alin. (3) lit. a) din Legea-cadru nr. 153/2017. 5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia arată, în esenţă, că
Legea-cadru nr. 153/2017 conţine numeroase neregularităţi şi disfuncţionalităţi, precum şi o serie de prevederi neunitare şi inechitabile, încălcând dispoziţiile Legii fundamentale, precum şi principiile de bază expuse în chiar textul său, inclusiv
art. 38 alin. (6). În acest sens, arată că salarizarea personalului din administraţia publică locală se face, conform
art. 11 din lege, la nivel local, la nivel de instituţie, fiind desfiinţate grilele de salarizare şi coeficienţii de ierarhizare. Prin aceasta se încalcă principiul nediscriminării, întrucât personalul administraţiei publice locale este practic scos din sfera legii de salarizare şi nu are o grilă minimală la care să se raporteze. Administraţiei publice locale nu îi mai este recunoscut dreptul legal la salarizare şi dreptul de a avea o prevedere şi o asumare prin legea salariilor, aşa cum au celelalte categorii de personal bugetar. Se elimină practic instituirea cadrului legal minimal, transparent, previzibil şi nediscriminatoriu pentru această categorie de personal bugetar. Aşa cum deja a statuat Curtea Constituţională prin
Decizia nr. 108 din 2006, „stabilirea sistemului de salarizare pentru sectorul bugetar este un drept şi o obligaţie a legiuitorului“, drept de care administraţia publică locală este privată, fără o justificare obiectivă şi rezonabilă. 6. De asemenea, autoarea excepţiei consideră că este încălcat principiul egalităţii şi ierarhizării funcţiilor şi salarizării în sectorul bugetar, întrucât vor apărea diferenţe salariale între personalul aflat în funcţii şi situaţii similare din diferitele instituţii ale administraţiei locale, respectiv diferite consilii locale/judeţene. 7. Totodată, susţine că este încălcat principiul legalităţii, respectiv faptul că salarizarea se stabileşte prin lege şi nu prin acte administrative cu forţă de lege la nivel local.