┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simina │- │
│Popescu-Marin │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, în ansamblul său, şi a dispoziţiilor
art. 87 alin. (1) lit. d) şi
g) din Legea nr. 161/2003, excepţie ridicată de Petrică Simiuc în Dosarul nr. 959/45/2015 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.262D/2019. 2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, spre exemplu,
Decizia nr. 613 din 10 octombrie 2019 şi
Decizia nr. 279 din 4 iunie 2020. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: 4. Prin Încheierea din 29 mai 2019, pronunţată în Dosarul nr. 959/45/2015, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
Legii nr. 161/2003, în ansamblul său, şi a dispoziţiilor
art. 87 alin. (1) lit. d) şi
g) din Legea nr. 161/2003. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Petrică Simiuc cu prilejul soluţionării recursului împotriva unei sentinţe judecătoreşti pronunţate într-o cauză având ca obiect cererea de anulare a unui raport de evaluare a incompatibilităţii, întocmit de Agenţia Naţională de Integritate. 5. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia invocă motive de neconstituţionalitate extrinsecă şi intrinsecă. Sub aspect extrinsec, susţine, în esenţă, că expunerea de motive ce însoţeşte proiectul de lege privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei este extrem de sumară, fără o dezvoltare punctuală a motivelor care au stat la baza edictării unor astfel de măsuri, deficienţă ce echivalează cu nerespectarea formei cerute iniţiativei legislative, precum şi a principiului legalităţii, de esenţa statului de drept. 6. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea
Legii nr. 161/2003, în raport cu
art. 61 alin. (1) şi
art. 114 alin. (1) din Constituţie, autorul susţine, în esenţă, că adoptarea legii, prin angajarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului, şi modul în care a acţionat Guvernul nu respectă principiul separaţiei puterilor în stat şi rolul Parlamentului de unică autoritate legiuitoare. În opinia autorului excepţiei, contrarietatea cu dispoziţiile
art. 102 alin. (1) din Constituţie