┌───────────────────┬──────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Daniel Marius Morar│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Livia Doina Stanciu│- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Simina │- │
│Popescu-Marin │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 10 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Marius Ioan Nicoară în Dosarul nr. 1.015/107/2019 al Tribunalului Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.873D/2019. 2. La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3. Magistratul-asistent referă asupra cauzei şi arată că partea Inspectoratul Judeţean de Poliţie Alba a comunicat note scrise, prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. 4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate, sens în care arată că, astfel cum rezultă din jurisprudenţa Curţii Constituţionale şi a Curţii Europene a Drepturilor Omului, conţinutul legilor nu poate prezenta o precizie absolută, recurgându-se mai degrabă la categorii generale decât la liste exhaustive. În raport cu dispoziţiile
Legii nr. 360/2002 şi ale
Codului de etică şi deontologie al poliţistului, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 991/2005, comisia de concurs stabileşte dacă, prin comportamentul său, candidatul respectă sau nu principiile care guvernează profesia de poliţist, iar rezultatul evaluării efectuate poate fi supus controlului judecătoresc în contencios administrativ. CURTEA, având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: 5. Prin Sentinţa administrativă 500/CAF din 4 octombrie 2019, pronunţată în Dosarul nr. 1.015/107/2019, Tribunalul Alba - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
art. 10 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului. Excepţia a fost ridicată de Marius Ioan Nicoară cu prilejul soluţionării recursului împotriva unei hotărâri judecătoreşti pronunţate într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ. 6. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece nu întrunesc exigenţele de claritate, precizie şi previzibilitate şi sunt astfel incompatibile cu principiul fundamental privind respectarea
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, prevăzut de
art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală. Imprecizia sau lipsa de previzibilitate a textului de lege criticat are drept consecinţă invalidarea candidaturii pentru concurs, fapt ce afectează demnitatea umană, valoare supremă prevăzută la
art. 1 alin. (3) din Constituţie. Nicăieri în tot cuprinsul
Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, lege organică, nu sunt prevăzute principiile care guvernează profesia de poliţist şi nici comportamentul/faptele care contravin profesiei de poliţist, astfel încât se creează un grad de apreciere discreţionar şi puternic subiectiv din partea celor care verifică îndeplinirea acestei condiţii.