Inapoi la Cautare

DECIZIE 621 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 19.09.2021, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (19.09.2021) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC


    7. În fine, autorul excepţiei invocă jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (de exemplu, hotărârile pronunţate în cauzele Metaxas împotriva Greciei, Săcăleanu împotriva României, Orha împotriva României) prin care instanţa europeană a statuat că autorităţile statale sunt cele care trebuie să efectueze toate demersurile şi diligenţele necesare punerii în executare a hotărârilor judecătoreşti şi că nu este oportun să se solicite unei persoane care deţine o creanţă împotriva statului ca după finalizarea procedurii judiciare să angajeze o nouă procedură pentru a obţine suma ce i-a fost acordată.

    8. Judecătoria Alba Iulia apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, iar prevederile legale criticate nu contravin dispoziţiilor art. 21 din Constituţie
. Instanţa de judecată a subliniat faptul că drepturile fundamentale consacrate prin Constituţie
 nu au o existenţă abstractă, ele exercitându-se în corelare cu celelalte dispoziţii constituţionale, iar această interdependenţă funcţională determină atât cadrul în care aceste drepturi se exercită, cât şi conţinutul material concret al acestora. În acest context, instanţa de judecată apreciază că reglementarea criticată dă expresie obligaţiei pe care o are statul, potrivit art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituţie
, de a asigura protejarea intereselor naţionale în activitatea economică, financiară şi valutară. Acest lucru înseamnă că statul are obligaţia constituţională de a veghea la protejarea intereselor sus-menţionate, în vederea asigurării stabilităţii sale economice şi financiare, tocmai acesta fiind, de altfel, şi scopul edictării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017
.

    9. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    10. Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017
 este neîntemeiată. În acest sens susţine că nu poate fi reţinută critica de neconstituţionalitate privind încălcarea accesului liber la justiţie, deoarece prevederile criticate reglementează măsuri prin care nu se neagă existenţa şi întinderea drepturilor contestate prin hotărâri judecătoreşti şi nici nu se refuză punerea în executare a acestora, ci doar se stabileşte o modalitate de executare justificată de apărarea stabilităţii economice a statului. Măsurile instituite păstrează un raport rezonabil de proporţionalitate între mijloacele folosite şi scopul urmărit, neexistând indicii că statul nu va respecta calendarul plăţilor, astfel încât suspendarea procedurii de executare a sumelor datorate nu poate fi considerată a fi nerezonabilă.

    11. Avocatul Poporului învederează faptul că şi-a mai exprimat punctul de vedere asupra prevederilor criticate în cadrul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.593D/2017, aflat în stadiu de raport, în sensul constituţionalităţii acestora, punct de vedere pe care îl menţine şi în prezenta cauză. Arată, astfel, că „Guvernul nu refuză aplicarea hotărârilor judecătoreşti, ci, din contră, le recunoaşte şi îşi ia angajamentul ferm de a le executa întocmai potrivit criteriilor rezonabile şi obiective stabilite în actul normativ contestat“. Prin urmare, prevederile criticate nu instituie o măsură prin care se interzice executarea unei hotărâri judecătoreşti, iar „neadoptarea unor măsuri urgente pentru deblocarea situaţiei poate conduce la o creştere incontrolabilă a nemulţumirilor cetăţenilor care solicită restituirea taxei, afectarea gravă a activităţii administraţiilor fiscale şi a Administraţiei Fondului pentru Mediu, unde numărul executărilor creşte în fiecare zi, şi, implicit, la afectarea colectării veniturilor bugetare, respectiv a execuţiei bugetare, precum şi la creşterea nivelului sumelor suplimentare pe care bugetul general consolidat va trebui să le suporte“.

    12. Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

    CURTEA,

    examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei
, precum şi Legea nr. 47/1992
, reţine următoarele:

    13. Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie
, precum şi ale art. 1 alin. (2)
, ale art. 2
, 3,
 10
<   1   2   3   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda iLegis
Testeaza iLegis
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic