Inapoi la Cautare

DECIZIE 593 /2014


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 29.03.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (29.03.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Valer Dorneanu - judecător
    Toni Greblă - judecător
    Petre Lăzăroiu - judecător
    Mircea Ştefan Minea - judecător
    Daniel Marius Morar - judecător
    Mona-Maria Pivniceru - judecător
    Puskas Valentin Zoltan - judecător
    Tudorel Toader - judecător
    Andreea Costin - magistrat-asistent


    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu-Daniel Arcer.

    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicată de Jeni Săndica Pescaru în Dosarul nr. 7.464/101/2013 al Curţii de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 402D/2014.

    2. La apelul nominal se prezintă, pentru partea Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice domnul Călin Adrian, cu împuternicire depusă la dosar, lipsind celelalte părţi, procedura de citare fiind legal îndeplinită.

    3. Magistratul-asistent referă asupra faptului că, la dosarul cauzei, partea Consiliul Judeţean Mehedinţi - Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului a depus concluzii scrise prin care se solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

    4. Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului părţii prezente, care solicită respingerea excepţiei. În acest sens arată că dispoziţiile art. 28 din Legea nr. 448/2006 instituie o facilitate de natură pecuniară pentru subiecţii de drept enumeraţi limitativ de norma legală criticată, astfel încât aceasta nu poate veni în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale ale art. 16 şi 50.

    5. Reprezentantul Ministerului Public arată, în primul rând, că dispoziţiile legale criticate nu au mai făcut obiect al controlului de neconstituţionalitate, însă, având în vedere reglementarea întregului capitol referitor la facilităţile fiscale stabilite în favoarea persoanelor cu dizabilităţi, rezultă că legiuitorul, în momentul în care a înţeles să scutească de la plata anumitor taxe şi impozite aceste persoane, a avut în vedere o situaţie obiectivă în care acestea se află. Prin urmare, apreciază că prin criticile de neconstituţionalitate se tinde la completarea legii, astfel încât pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilă.

    6. După încheierea dezbaterilor publice la dosarul cauzei au fost depuse concluzii scrise de către autoarea excepţiei de neconstituţionalitate în susţinerea admiterii excepţiei de neconstituţionalitate, prin care, de asemenea, solicită, având în vedere starea de sănătate, judecarea în lipsă.

                               CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    7. Prin Încheierea din 15 aprilie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 7.464/101/2013, Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicată de Jeni Săndica Pescaru într-o cauză privind soluţionarea recursului declarat împotriva unei sentinţe civile prin care a fost respinsă, ca neîntemeiată, cererea de chemare în judecată având ca obiect scutirea de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale.

    8. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale prin efectele pe care le produc. Arată că prin Legea nr. 448/2006 legiuitorul a înţeles să promoveze şi să protejeze persoanele cu handicap. Prin urmare, toate persoanele care au un handicap, constatat printr-un act emis de autoritatea competentă, beneficiază de prevederile legii. Art. 28 din lege este discriminatoriu pentru unele persoane cu handicap comparativ cu alte persoane cu handicap, întrucât recunoaşte unele drepturi în favoarea unor persoane cu handicap şi neagă aceleaşi drepturi în defavoarea altor persoane cu handicap. În această din urmă situaţie se regăsesc persoanele al căror handicap nu necesită adaptarea autoturismului pe care îl deţin şi îl conduc şi persoanele al căror handicap nu le permite obţinerea permisului de conducere, prin urmare nu este necesară adaptarea autoturismului pentru că aceştia nu îl pot conduce. Mai arată că prin maniera în care sunt interpretate dispoziţiile art. 28 din lege, în loc să fie protejate şi promovate drepturile persoanelor cu handicap, acestea sunt încălcate în mod flagrant.

    9. Curtea de Apel Craiova - Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Textul legal criticat instituie o facilitate în favoarea persoanelor cu handicap, persoane stabilite de legiuitor, acordând scutire de la plata tarifului de utilizare a reţelelor de drumuri naţionale. Această scutire nu este acordată în vederea asigurării îngrijirii medicale sau procurării de medicamente, ci mai degrabă pentru a compensa dificultăţile pe care le au persoanele în ceea ce priveşte incluziunea socială şi pentru a facilita acest proces. Faptul că prin aceste dispoziţii legale se acordă drepturi şi facilităţi în funcţie de gradul şi tipul de handicap nu constituie discriminare în cadrul aceleiaşi clase sociale.

    10. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

    11. Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.