Inapoi la Cautare

DECIZIE 591 /2019


referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 62 alin. (1), (2) şi (3) din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, în forma anterioară modificării operate prin Legea nr. 206/2016, precum şi a dispoziţiilor art. 63 alin. (1) şi (4) din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, în forma republicată ca urmare a modificării operate prin Legea nr. 206/2016


Puteti sa consultati o forma actualizata la data 25.02.2020, conform modificarilor publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, apasand butonul Cumpara Act.

Cumparati Actul varianta DOC

Forma la zi
Pret: 13,00 RON cu TVA
Doriti o forma actualizata , la zi (25.02.2020) , a acestui act ? Cumparati acum online, rapid si simplu varianta DOC !

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC



	

┌───────────────┬──────────────────────┐
│Valer Dorneanu │- preşedinte │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Cristian │- judecător │
│Deliorga │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Marian Enache │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Daniel Marius │- judecător │
│Morar │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mona-Maria │- judecător │
│Pivniceru │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Livia Doina │- judecător │
│Stanciu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Varga Attila │- judecător │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Mihaela Senia │- │
│Costinescu │magistrat-asistent-şef│
└───────────────┴──────────────────────┘


    1. Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 62 alin. (1)
, (2)
 şi (3) din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995
, excepţie ridicată de Vasilica Crăciun în Dosarul nr. 1.202/111/CA/2017 al Curţii de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 2.758D/2017.

    2. Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 17 septembrie 2019, în prezenţa părţilor Uniunea Notarilor Publici din România şi Casa de Pensii a Notarilor Publici şi cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procurorul Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi, şi au fost consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 8 octombrie 2019, când a pronunţat prezenta decizie.

    CURTEA,

    având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

    3. Prin Încheierea din 8 noiembrie 2017, pronunţată în Dosarul nr. 1.202/111/CA/2017, Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 62 alin. (1)
, (2)
 şi (3) din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995
. Excepţia a fost ridicată de Vasilica Crăciun, reclamantă într-o cauză care are ca obiect anularea unor acte administrative.

    4. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea arată că, deoarece face parte dintre drepturile fundamentale, dreptul la pensie, limitele lui, cotele de contribuţie, stagiile, obligaţiile şi celelalte aspecte care îl vizează nu pot fi stabilite decât prin lege, act normativ care poate fi supus controlului de constituţionalitate. Or, în condiţiile în care toate aceste aspecte sunt stabilite de Uniunea Naţională a Notarilor Publici printr-o hotărâre a Consiliului Uniunii (precum şi prin Regulamentul de funcţionare al Casei de Pensii a Notarilor Publici şi prin Statutul acesteia), ocolind în acest fel controlul de constituţionalitate care ar putea fi declanşat de orice persoană care justifică un interes, autoarea apreciază că se impune anularea acestor acte ca fiind nelegale.

    5. Mai mult, dispoziţiile criticate sunt neconstituţionale întrucât stabilesc obligativitatea unui sistem privat de pensii, complementar celui public, adică o dublă obligaţie de contributivitate. Astfel, potrivit art. 62 alin. (2)
 din lege, deşi sunt asiguraţi în sistemul propriu de pensii, notarii publici nu beneficiază de excepţia specifică prevăzută la art. 150 din Codul fiscal
, astfel că pentru activităţi independente datorează contribuţia de asigurări sociale şi la sistemul public de pensii. Autoarea excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate îi încalcă dreptul de proprietate asupra sumelor de bani pe care a fost obligată să le achite, sub sancţiunea suspendării din profesie, către Casa de Pensii a Notarilor Publici, sume stabilite prin regulamentul sau statutul acestei autorităţi, iar nu printr-o lege. De asemenea prevederea care impune obligaţia de a participa la două sisteme de pensii în acelaşi timp este neconstituţională, încălcând dreptul fundamental la pensie al persoanelor care au calitatea de notar public.

    6. Curtea de Apel Oradea - Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal apreciază că reglementarea unui sistem de pensii private obligatoriu pentru o anumită categorie profesională nu este de natură a încălca dreptul la pensie în condiţiile în care un astfel de sistem este complementar sistemului public de pensii. Pe de altă parte, posibilitatea unor autorităţi publice cu atribuţii în legătură cu organizarea profesiei de notar public de a adopta statutul şi regulamentul de funcţionare ale Casei de Pensii a Notarilor nu afectează în vreun fel dreptul la pensie al acestei categorii profesionale.

    7. Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru aşi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

1   2   >  

Forme la zi | Modificari Act | Printare | Salvare DOC

Inapoi la Cautare

Comentarii Act

Nu sunt comentarii momentan.

Posteaza pe retele sociale

Pentru a posta un comentariu trebuie sa va autentificati


Daca nu aveti inca un cont si vreti sa va inregistrati dati click aici


Despre Companie

CTCE este liderul national in domeniul software legislativ. Avem o experienta de peste 35 ani in domeniul dezvoltarii de aplicatii software.
(aflati mai multe)

Termeni si Conditii
Comanda LegisPlus
Testeaza LegisPlus
Resurse Lege-Online

Nota CTCE

Continutul, designul, structura, precum si materialele Lege-Online.ro apartin C.T.C.E. - Piatra Neamt si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala.

Intrati in Contact

  • Telefon:
    (0233) 211 020 / (0233) 218 110
  • E-mail:
    office@ctce.ro
  • Adresa:
    Bd. Decebal, nr. 32
    610076, Piatra Neamt, Neamt
    Romania


CTCE - Centrul Teritorial de Calcul Economic

Info

Se încarcã, vã rugãm asteptati.